1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk chippen van 1.0 ecoboost!!!

Discussie in 'Performance' gestart door Stefan 180179, 24 dec 2018.

  1. Beste clubleden,
    Ik ben in het bezit van een 1.0 100 pk
    Nu wil ik deze auto iets meer pk geven.
    Nu lees ik hier topics over de race chip en obd chiptuning,maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
    Bij de obd chiptuning kom ik bij elk chiptuningsbedrijf op zo'n +/-145 pk en 220 nm.
    Erg leuk allemaal maar heb al in verschillende topics gelezen dat dit nogal wat schade aan de versnellingsbak zou
    kunnen aanrichten omdat deze nogal verschilt met die van de 125pk versie.
    Race chip zou de auto naar 121pk kunnen brengen met de instap versie.
    Nu hoor ik jullie allemaal denken waarom heb je dan de 125pk versie dan niet gekocht.
    Nou dat zal ik zeggen, deze heb ik tijdens mijn zoektocht maar 1 x kunnen vinden en daar moest ik voor aan de
    kant van het land zijn.
    Sorry had geen zin om 250km te rijden voor een auto die 50.000 km meer op de teller heeft staan dan de auto die ik nu bezit en daarbij ook nog eens duurder was. nog maar te zwijgen over de leeftijd.
    Maar na een lang ••• verhaal zou ik van jullie graag een advies willen over wat nu de ( beste!!! ) keuze zou zijn.
     
  2. Simpel antwoord: niet chippen, je geeft zelf mogelijke gevolgen al aan.
     
    jeroenbreuer en Stefan 180179 vinden dit leuk.
  3. Wanneer je toch besluit om de auto te laten chippen kies dan voor chiptuning op maat en laat de tuner er voor zorgen dat het maximale koppel in de 1e, 2e en achteruit versnelling wordt begrenst. Chiptuning op maat is weliswaar duurder dan een standaard chiptuning maar de kans op schade aan de versnellingsbak is hierbij wel aanzienlijk kleiner. Desondanks is het wel verstandig om wanneer je de 1.0 ECOboost met IB5 versnellingsbak gaat tunen alvast in te calculeren dat de versnellingsbak weleens vroegtijdig de geest kan geven. Wanneer je hier rekening mee houd kom je ook niet voor verrassingen te staan.
     
    Stefan 180179, jjonkie en meeder vinden dit leuk.
  4. Ja dat is een afweging. Maar de kosten van een defecte bak is 1, maar het moment waarop dat komt is erger ben ik bang..

    Ik hoef nooit iets te verantwoorden hier maar als we langs de Duitse autobaan staan met 3 kinderen achterin en een defecte bak door tuning.....
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  5. Snap dat de kans op slijtage van de versnellingsbak groter wordt als bij de standaard waarden.
    Hier heb je ook geen garantie dat de bak heel blijft, maar dat is bij niets het geval.
    Ook ben ik wel van mening als ik de 170nm die de motor nu levert continu op de versnellingsbak loslaat dat deze ook na enige tijd de geest gaat geven.
    Ik ben geen schumacher of verstappen. Wil gewoon net iets meer vermogen zodat dat ik wat makkelijkerder in kan halen op de snel wegen.
    De 220 nm die je bij een standaard stage 1 chiptuning krijgt is mij echt net te gortig.
    Iets meer koppel zou lekker zijn. Op maat tuning is idd een optie maar ook idd wat duurder.
    Die Racechip is dat wat???
    Weet dat hierbij het koppel iets omhoog gaat(202nm) en de pk's naar 121
    Ook hier zijn de meningen over verdeeld.
    Wat zijn de nadelenvoordelen hiervan t.o.v. op maat tuning/chiptuning
    Hoe werkt zo'n ding en hoe schadelijk zijn deze kastjes ten opzichte van de reguliere chiptuning
     
  6. De "Racechip" is niets meer of minder als een tuningbox. Het principe van een tuningbox is gebaseerd op het manipuleren van de sensor waardes. De tuningbox wordt tussen enkele van de originele sensoren en de PCM aangesloten en "leest" de sensor waardes. Aan de hand van deze waardes manipuleert de tuningbox de waardes en stuurt de gemanipuleerde waardes naar de PCM. Gebaseerd op de gemanipuleerde waardes stuurt de PCM de motor (Ontsteking, injectie, turbo) aan. Doordat de omstandigheden in werkelijkheid anders zijn als de PCM berekent aan de hand van de sensor waardes resulteert dit in meer vermogen.

    In tegenstelling tot de oudere types tuningbox welke voornamelijk weerstanden bevatten zijn de huidige types tuningbox een stuk geavanceerder en worden aangestuurd door een eenvoudige processor. Het principe bij beide types tuningbox blijft echter gelijk. Beiden zijn gebaseerd op het manipuleren (voor de gek houden) van de PCM.

    Persoonlijk ben ik op zijn zachtst gezegd geen fan van tuningboxes. Door het manipuleren van de tuningbox meet de PCM niet de werkelijke sensor waardes. Er zijn gevallen waarbij de PCM hierdoor niet detecteert dat er problemen zijn. In het uiterste geval kan dit zelfs resulteren in motorschade. Persoonlijk zou ik dan ook nooit voor een tuningbox kiezen. Ik ben van mening dat standaard "of the shelf" chiptuning altijd beter is dan een tuningbox.

    In het geval van de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost waarbij de versnellingsbak een zeer beperkende factor is zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan tuning op maat door een gerenommeerde tuner. Hier hangt weliswaar een totaal ander prijskaartje aan als aan een tuningbox of standaard "of the shelf" chiptuning maar doordat je hierbij rekening wordt gehouden met je wensen is dit wel verrreweg de meest veilige methode.


    Overigens hoef je helemaal niet gek te doen om het maximale koppel op de versnellingsbak los te laten. Het relatief hoge koppel van de 1.0 ECOboost is beschikbaar over een breed toerenbereik (1400 - 4500 RPM). Binnen dit toerengebied heeft de motor dus zijn maximale trekkracht. Doordat de 1.0 ECOboost relatief veel koppel heeft bij lagere toerentallen hebben veel mensen de neiging om laag in de toeren te gaan rijden. Dit terwijl de 1.0 ECOboost juist bij hogere toerentallen enorm goed tot zijn recht komt (en zelfs vaak zuiniger is dan bij lage toerentallen). Zelf heb ik de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost en wanneer ik 120 KM/H op de snelweg rij en even vlot in wil halen schakel ik rustig 1 (of soms zelfs 2) versnellingen terug.
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  7. Dankje JW voor je zeer uitgebreide uitleg en advies.
    Ik zal me eens gaan verdiepen in het op maat tuning.
    Zal naar alle waarschijnlijkheid wel schrikken van de prijzen!!!!
    Heb al een kleine aanpassing gedaan met een vervangingsfilter van Green.(uitvoering zonder gat aan de zijkant)
    Hierdoor ervaar ik dat tie net wat lekkerder oppakt.
    Dit had ik in al mijn vorige auto's ook al gedaan alleen dan van K&N.
     
  8. Ik denk dat ik rond de zomer volgend jaar ook mijn 1.0 EcoBoost met 101 pk iets meer ga geven. En voor wat betreft het maken van toeren, ik schakel nooit onder de 2500 toeren. Zeker niet met koude motor. Dat groene pijltje met advies qua versnelling volg ik ook niet. Al dat lage toeren en koppel met hoge versnelling zal de bak ook niet helpen .
     
  9. En MarcoR, welke optie zou jou voorkeur hebben?
    Ik ben er nog niet aan uit, neig wel naar de op maat tuning dit i.v.m. de versnellingsbak.
    Enige nadeel is dat het idd duurder is dan off the shelf tuning zoals JW al aangaf.
     
  10. Ik neig naar ATM tuning vooralsnog. Geen Racechip gedoe wegens de genoemde/bekende mankementen.
    Los van de tuning (en het aanwezig zijn van een lading koppel vanaf 1400 toeren), denk ik dat het omgaan met het gaspedaal ook wat verschil zal maken qua hoe je de versnellingsbak zal belasten. Of je altijd het gaspedaal vol intrapt of niet bijvoorbeeld. Los van het feit dat ik natuurlijk absoluut geloof dat de versnellingsbak niet de meest sterke uitvoering is.

    Bij een vorige auto van me is het goed gegaan voor langere tijd. Een corolla 1.3 met 75 pk gekoppeld aan een 1.3 turbo uit een Japanse Starlet met standaard 135 pk (en ik reed met een TRD sportkoppeling rond en verhoogde turbodruk). Krukas vermogen zat rond de 160 pk los van het forse koppel. Nogmaals, geen direct vergelijk met de Focus maar ik durf het daardoor wel wat eerder aan.
     
  11. Voordat ik het vergeet: als je de software van een 1.0 125 pk zou inladen in een 1.0 met 101 pk Focus. Zou dat geen effecte manier zijn om iets meer vermogen eruit te halen? Op een betrouwbare (subjectief) manier?
     
  12. Dat is niet mogelijk i.v.m. de verschillende versnellingsbak.

    De Cruise Control en schakelindicator werken dan sowieso niet meer en daarnaast krijg je diverse foutmeldingen en gaat de motor in noodloop omdat het toerental niet meer overeenkomt met hetgeen de PCM verwacht bij een bepaalde snelheid.
     
  13. Ik geloof dat alleen bij de 150pk uitvoering softwarematig op te krikken valt naar 182pk.
     
    jeroenbreuer en Maxime. vinden dit leuk.
  14. Dat hoop ik zelf ook .. [emoji12]
     
  15. Bedankt voor alle reacties! Dan is dat inderdaad geen werkbare oplossing .
     
  16. Dat is inderdaad de makkelijkste, want die zijn volgens mij ook geleverd vanuit Ford. of heb ik dat mis?
     
  17. Ja idd, ik wil onze red edition ook van standaart 182 pk voorzien, is er hier iemand die dat kan,?
     
  18. Welke regio?
     
  19. Ja brabant of limburg ofzo
     

Deel Deze Pagina