1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chippen 1.0 ecoboost 100pk (mk3.5 2016)-> 140pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Sminig, 15 sep 2020.

  1. #1 Sminig, 15 sep 2020
    Laatst bewerkt: 17 sep 2020
    Hey,

    Ik heb lang zitten twijfelen maar besloten toch de focus te laten chippen.
    Er is een enorme winst te behalen of zowel vermogen als trekkracht. Niet dat ik er mee race want dan had ik zoiezo al een andere focus gekocht, maar het vlotter accelereren in lage toeren lijkt me toch wel prettig.
     
  2. Ik neem aan dat je jezelf vooraf goed hebt verdiept in de materie. Er is immers hier op het forum al heel wat geschreven over dit onderwerp.


    Je weet dan ook ongetwijfeld dat bij de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost de versnellingsbak de beperkende factor is. Het koppel dat de motor standaard levert zit al tegen de limiet van wat de versnellingsbak aankan.

    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost in de Focus 3 heeft de Ford/Getrag IB5 5-versnellingsbak in combinatie met een vast vliegwiel. Dit type IB5 versnellingsbak heeft een maximaal voorgeschreven toelaatbaar koppel van 170 Nm. Standaard heeft de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost al een maximaal koppel van 170 Nm.


    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost is prima te tunen mits er rekening wordt gehouden met de beperkingen van de versnellingsbak. Zo is het naar mijn mening verstandig te kiezen voor chiptuning op maat waarbij het van belang is er voor te zorgen dat het maximale koppel in de 1e, 2e en achteruit versnelling wordt begrenst. Chiptuning op maat is weliswaar duurder dan een standaard chiptuning maar de kans op schade aan de versnellingsbak is hierbij wel aanzienlijk kleiner. Desondanks is het wel verstandig om wanneer je de 1.0 ECOboost met IB5 versnellingsbak gaat tunen alvast in te calculeren dat de versnellingsbak weleens vroegtijdig de geest kan geven. Wanneer je hier rekening mee houd kom je ook niet voor verrassingen te staan.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  3. #3 Sminig, 15 sep 2020
    Laatst bewerkt: 17 sep 2020
    inderdaad is er heel wat geschreven, en heb er veel over gelezen. Echter ben ik niet het type rijder die snel weg wil trekken bij het stoplicht. En dat zou de grootste boosdoener zijn. De versnellingsbak is niet ideaal ook vanwege de 5 bak ipv de 6 bak die in de 125pk versie zit.
    Is het verstandig? Misschien niet maar daarom leek het me zeker de moeite waard om hier mijn ervaring te posten, ik weet zeker dat er meer met deze twijfel rondlopen voor de 1.0 met 100pk.
     
  4. Juist het vanuit lage toeren optrekken is funest voor de versnellingsbak! Bij lage toeren komt het veel meer aan op de lagers.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  5. Inderdaad. De 1.0 ECOboost heeft een zeer breed gebied waarbij het maximum koppel beschikbaar is (1400 tot 4500 RPM). Je hoeft dus helemaal niet gek te doen om veel koppel op de versnellingsbak los te laten. Het is niet voor niets dat het koppel standaard al is begrenst in de lagere versnellingen.

    Wanneer je veel koppel los laat op de versnellingsbak bij lage toeren worden niet alleen de lagers zwaarder belast. Bij lagere toeren is er tevens minder (spat)smering van alle bewegende delen. Dit kan resulteren in een verhoogde slijtage van de bewegende delen in de versnellingsbak.


    Vanwege de beperkingen zoals de versnellingsbak en de overige technische verschillen is de 100 PK versie van 1.0 ECOboost naar mijn mening minder geschikt om te tunen. De 125 PK versie is een veel betere kandidaat. De B6 versnellingsbak kan veel meer koppel (285 Nm) aan en vanwege de technische verschillen (andere cilinderkop en in veel gevallen een andere turbo) zijn er ook hogere resultaten te behalen.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  6. #6 Iodokus, 16 sep 2020
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
    Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik zou er nog eens heel erg goed over nadenken. De zaken die JW en McGyver aangeven worden helaas vaak onderschat. Ik begrijp de wens van wat meer power, heb daar zelf ook altijd de behoefte aan, maar ik ken ook de gevolgen als het niet naar wens gaat ook al was dat een totaal ander Focus uitvoering. Als je geen hele goede dealer en/of garantie hebt, is het niet ondenkbaar dat de eens zo mooie aanpassing uitdraait op een forse financiële aderlating.

    Ik zal niet zeggen dat het altijd fout gaat maar er zijn ondertussen genoeg voorbeelden, ook hier op het forum, waar vroeg of laat de negatieve gevolgen van een dergelijke tuning boven komen drijven. Geloof me da's een minder aangename ervaring.

    Hoe dan ook ik hoop dat je gaat behoren tot de groep die geen problemen ondervindt en wens je oprecht veel rijplezier toe nu en in de toekomst als de tuning eenmaal is uitgevoerd :thumbup:
     
  7. Hmm jullie brengen me aan het twijfelen. Ik heb tot nu toe meer positieve dan negatieve verhalen gevonden maar de feiten die hierboven genoemd zijn .... voorlopig laat ik het niet doen, uiteindelijk wil ik zorgeloos rijden en niet met geknepen billen.

    thanks voor de info guys.
     
  8. Waar zie je die positieve verhalen als ik vragen mag? Als iemand er in dit forum over tuning van deze motor en versnellingsbak combinatie dan wordt er altijd gewaarschuwd namelijk.
     
  9. Er zijn meerdere fora zowel in binnen als buitenland zijn er voor dit type behoorlijk wat ervaringen te vinden. Vraag maar aan onze grote vriend Google. En er zijn behoorlijk wat enthousiast over, misschien de geluksvogels...
     
  10. Er zijn op andere (internationale) forums ook behoorlijk wat gevallen te vinden van schade aan de versnellingsbak bij de 100 en 125 PK versie in de Fiesta en de 100 PK versie in de Focus nadat er een tuning is uitgevoerd. Origineel heeft de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost 170 Nm koppel (en in de praktijk vaak al meer). Na chiptuning is dit aanzienlijk meer (245 Nm is niet ongewoon). Tevens verwijderen veel tuners de koppel begrenzing zodat de auto sneller en levendiger aanvoelt in de lagere versnellingen. Nadeel hiervan is dat de versnellingsbak in de 1e, 2e en achteruit versnelling veel meer koppel te verduren krijgt als origineel wat funest kan zijn voor de versnellingsbak. symptomen hiervan zijn bijvoorbeeld slecht schakelen, schade aan de tandwielen of schade aan de lagers. Het lijkt dus zo te zijn dat het niet 1 specifiek onderdeel is dat het hogere koppel niet aankan.


    De Ford/Getrag IB5 versnellingsbak is een doorontwikkeling van de Ford B(C)5 versnellingsbak welke sinds 1982 door Ford wordt toegepast. De Ford B(C)5 versnellingsbak is op zijn beurt weer een doorontwikkeling van de oude B4 versnellingsbak (Dit is dus feitelijk een 4-versnellingsbak welke is doorontwikkeld tot 5-versnellingsbak door een 5e versnelling toe te voegen). De IB5 (Improved B5) versnellingsbak wordt sinds 1995 toegepast in diverse Ford modellen met veelal lagere vermogens en koppel.

    De versie van de IB5 versnellingsbak die in de Focus 3 in combinatie met de 1.0 ECOboost 100 PK wordt geleverd is de Getrag 5MTT170. Dit is al een uprated versie van de oorspronkelijke IB5 versnellingsbakken welke een lager maximaal toelaatbaar koppel hadden (155 Nm). De IB5 versnellingsbak die bij de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost wordt toegepast is dus al aangepast om met het relatief hoge koppel van de 1.0 ECOboost aan te kunnen.


    Overigens is al 20 Jaar bekend dat de IB5 versnellingsbak wat koppel betreft beperkingen heeft. Het probleem dat de IB5 versnellingsbak niet ontworpen is voor een relatief hoog koppel speelde 20 Jaar geleden als bij de Puma 1.7 en later ook bij de Fiesta MK6/MK6.5 ST. ook hier werd het koppel begrenst in de lagere versnellingen om de versnellingsbak heel te houden.
     
  11. M’n, vandaar dat de 1.7 puma die ik gehad heb al vrij snel terug kon en binnen de garantie de versnellingsbak al uit elkaar is geweest heeft nooit helemaal lekker geschakeld.

    Kweet niet of een andere versnellingsbak gaat passen anders zou dat nog een optie kunnen zijn
     
  12. Of gewoon standaard rijden en sparen voor een snellere :)
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  13. Het tunen hoeft in principe geen probleem als de tuner de beperkingen van de motor en/of bak kent en hier ook naar handeld. Door bijvoorbeeld een koppelbegrenzer op de laagste versnellingen toe te passen (of te laten zitten). Mijn Mondeo met ecotune (310Nm > 400Nm) heeft dat ook. In de 1e en 2e versnelling is niet de volledige trekkracht beschikbaar en in de 3e versnelling trek 'ie als een beest. En omdat je dan al aardig op snelheid en toeren bent is de belasting voor motor en bak een stuk minder.
     
  14. Tuning op maat dus.
     
    meeder vindt dit leuk.
  15. Precies, tuning op maat waarbij je aangeeft dat het koppel niet hoger mag worden dan de 170Nm die de auto nu heeft vanwege de bak.
    Op welk vermogen je dan terecht komt is natuurlijk de vraag.
     
  16. Ik heb een 125pk versie en ook besloten m niet te tunen.
    Hiervoor had ik een Punto 1.3 mjet, die ging van 85pk naar 102pk en het koppel steeg lekker mee. Reed heerlijk, maar had wel een nieuwe koppeling nodig bij 110dkm (waarvan nog geen 20dkm na tuning). Of het met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar irritant was het wel.
    En Ford is één van de weinige merken waarbij ik niet het gevoel heb dat er één bedrijf de 'tuning autoriteit' is, itt Fiat, Volkswagen, Volvo en nog wel meer merken.
     
  17. Ik heb een 1.0 100PK en heb dit ook uitgezocht.
    Het wordt sterk afgeraden. Vond de 100 PK qua koppel niet eens zo storend. Heb nu doorgespaard en een 1.6 150PK gekocht die wordt gechipt naar 182
     

Deel Deze Pagina