1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Centreerringen nodig?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Jepsor93, 5 dec 2018.

  1. Het zijn 16 inch wintervelgen, zomervelgen bij de wagen waren 17 inch. Zou dat het verschil kunnen zijn?

    En verder: wat zorgt vaak voor zo’n type trilling? Auto rijdt verder perfect. Moet ik dan aan bijv draagarmrubbers denken?
     
  2. Bij je 17" velg verwacht ik dat de band iets breder zal wezen en iets minder hoog (op het oog) dan de 16"

    Je winterbanden hebben dus iets meer veerruimte in de band zitten, dus dat vangt in dit geval ook wat trilling op.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. Klinkt logisch. Maar: hoe krijg ik de garage ooit zo ver om het grondig te onderzoeken? Ze leken namelijk niet bepaald de behoefte te hebben om echt te ‘zoeken’, en hebben tot nu toe enkel 3x gebalanceerd. Daarbij ontkennen ze dat de zomervelgen krom zijn:(
     
  4. Als zij het uitsluiten dat het in de wielen zit, dan is het toch duidelijk dat ze in de auto zelf moeten zoeken


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. Je kunt ze vragen of ze de uitlijning van de auto eens willen nakijken misschien dat daar iets niet helemaal goed staat.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  6. Dat begrijp ik. Maar na 3x de auto inleveren hebben ze enkel 3x de boel opnieuw gebalanceerd. Zowel ik als anderen voelen echter nog dat de auto trilt, vooral in het stuur. Dus ik ben benieuwd wat nog meer ‘boosdoeners’ kunnen zijn, zodat ik MEBU gericht kan vragen het uit te zoeken, ipv dat ze hem voor de 4e keer gaan balanceren.
     
  7. Uitlijnen verhelpt geen trillingen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Geloof ook dat dat trillen niet verhelpt. Maar moet ik het dan bijv in de draagarmen zoeken? Of in de schokdempers?
     
  9. Dat is nou juist het probleem, het kan zoveel oorzaken hebben, en daar is geen eenduidig antwoord voor.
    Als eerste krijgen de banden of velgen de schuld van trillingen, en als dat het miet is word het lastig.

    Ik zelf ga dan met de klant rijden, en probeer zo een indruk te krijgen van de aard van de trilling. En dan verder zoeken


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. Duidelijk. Nu moet ik alleen MEBU nog zover krijgen om het grondig te gaan onderzoeken. En daar leken ze niet echt zin in te hebben helaas
     
  11. Sorry dat ik het zeg maar dan is het maar een waardeloze zaak dat Mebu,je zal er maar je auto hebben laten chiptunnen,dan zal de " garantie' die daar bij zit ook niks voorstellen als je er wat aan krijgt.
     
  12. Misschien dat @Autobedrijf Mebu zelf ook nog wil reageren op deze kwestie? Elk verhaal heeft twee kanten en om dan aan de hand van deze gebeurtenis meteen een dergelijke conclusie te trekken, staat niet in verhouding tot de vele goede ervaringen die vele mede forum gebruikers en andere klanten van @Autobedrijf Mebu hebben
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Een optie zou kunnen zijn om de wielen nog maals te balanceren op de auto tis alleen de vraag of ze daar de apparatuur nog voor hebben. Dan word ook eventuele onbalans in schijf en naaf mee genomen.
     
  14. Ja, maar dan zou toch nog niet het de kern van het probleem worden aangepakt? Namelijk dat in dat geval dus de naaf/schijf eigenlijk niet goed is?
     
  15. Die conclusie is wat voorbarig, ik ben vooral opzoek naar een richting waar ik het probleem kan zoeken, zodat MEBU misschien wat gerichter te werk kan gaan.
     
  16. Ik heb begin dit jaar een zelfde probleem gehad bij mijn peugeot 108. Na het wisselen van de (originele) winterwielen naar (aftermarket) zomerwielen veel last van trillingen bij maakt niet uit welke snelheid.

    Na het opnieuw balanceren van de wielen was het probleem nog steeds niet verholpen. Na lang zoeken hebben we het probleem gevonden. Ik had bij aankoop van de velgen ergens op internet een goedkoop setje centreer ringen gekocht. In precies de goede maten. Alleen toen we deze naast een iets duurder setje hielden in precies dezelfde maten zagen we duidelijk verschil in maat.

    We hebben een andere set centreer ringen gemonteerd van betere kwaliteit en de trillingen zijn helemaal weg.

    Het verhaal dat de bouten het wiel op zijn plek houden is niet helemaal waar. Je kon bij de Peugeot goed zien met een krik eronder dat als je het wiel liet draaien hij net uit het midden draaide.
     
  17. Maar; de originele ford-velgen (waarbij de auro dus al trilde) heeft helemaal geen centreerringen, haha. Ik zou ook willen dat het zo eenvoudig was
     
  18. Zet je auto op een krik en draai het wiel rond. Bij de Peugeot was het makkelijk zichtbaar dat het wiel uit het midden draaide. Leek net alsof er een slag in het wiel zat. Dit is iets wat je makkelijk zelf kan doen. Of je velgen nu wel of geen centreer ringen hebben.
     
  19. Ik zal het eens vragen aan MEBU. Wat verder vreemd is dat de trilling komt en gaat. Als in, soms rij ik enkele km's zonder getril, en daarna komt het weer terug. Ik kan geen enkel verband leggen met wat ik doe, en wanneer die trilling komt?
     

Deel Deze Pagina