1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Centreerringen nodig?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Jepsor93, 5 dec 2018.

  1. Beste mensen,

    Sinds kort ben ik de trotste eigenaar van een Ford Focus CC (facelift-versie)! Nu heb ik laatst 2e-hands wintervelgen+banden aangeschaft.

    Sindsdien trilt de auto (vooral het stuur) echter regelmatig rond de 110/130km/h. Niet extreem, wel irritant. De velgen zijn meen ik Volvo-velgen, met een naaidiameter van 65.1, terwijl een ford geloof ik 63,4 heeft.

    1. Is het veilig om zonder centreerringen door te blijven rijden?
    2. Zou zo'n kleine afwijking al de oorzaak kunnen zijn van het lichte getril?

    Alvast bedankt!
     
  2. De naafdiameter lijk mij toch heel belangrijk dat deze gelijk is aan de specificatie die wordt opgegeven. In dit geval is dit 63.4mm en geen 65.1mm en zou zomaar de oorzaak kunnen zijn.
     
  3. Ik ga er niet vanuit, dat centreerringen/opvulringen of het gebrek eraan deze trillingen veroorzaken.

    Heb je de wielen al eens laten ballanceren ?

    De velgen worden door de wielbouten gecentreerd niet door die plastic ringen
    Als de boutgaten niet goed zitten kunnen die plastic ringen daar niets aan veranderen met aandraaien van de bouten vervormd het plastic toch tot de bouten vast zitten en de velg aansluit op de naaf.

    Ter info ik rijdt nu al een aantal jaren zonder ringen rond met de winterwielen en ook zonder trillen
     
  4. Ik kan je vertellen dat centreerringen toch zeker nodig zijn naar mijn eigen ervaring.

    Ik heb een tijd gereden zonder centreer ringen met een zekere trilling in de stoel en het stuur, dat was weg toen er centreer ringen waren geplaatst.

    Wielmoeren centreren in zekere zijn wel maar betekent nog niet dat de velg ook 100% staat gecentreerd met de naaf

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  5. Waar denk je dat het wiel nog naar toe kan als er 5 bouten conisch in de velg gedraaid worden ? Die velg centreerd zich rond die bouten en die plastic ring vervormd vanzelf daarnaartoe een beetje vuil tussen de contactvlakken kan veel meer veroorzaken
     
  6. dit is een vraag voor de specialist ;) @bandenlichter kom er maar in....
     
  7. Mijn ervaring is gelijk aan die van @StephenV; zonder centreerringen komt het niet altijd goed.
     
  8. Een collega van mij had velgen met een (iets) te groot naafgaat op zijn Peugeot, na het plaatsen van centreer ringen was de vibratie helemaal weg.
     
  9. sluit me aan bij de rest.
    uit ervaring weet ik dat goeie centreerring altijd voor minder trilling zorgt.
    de wielbouten kunnen wel conisch zijn maar je draaid ze niet alle 5 tegelijk aan. dus als je de eerste aandraait kan er een 0.5mm verschil in de slingering van de wiel komen.
    wat dus voor trilling zorgt op de snelweg.

    eerst centreerringen monteren en dan opnieuw kijken.
    tevens hoe is de winterband. vaak wordt er te lang met een winterband door gereden waardoor mening 2de hands setje met slechte winterbanden worden verkocht.
    je hebt dan hoogteslag in de band en/of gecupte banden als mogelijkheid.
    beide kunnen voor extra fibratie zorgen.

    dan kun je ze ook nog opnieuw laten balanceren.
     
  10. Dank allemaal voor de uitgebreide reacties. Helaas hebben de ringen niks uitgehaald. Heb de wielen voor ook laten uitbalanceren, maar irritante trilling is er nog.

    Als het niet de velgen/banden zijn. Wat zijn dan de opties? Ik heb hem gekocht bij autogarage MEBU, met die trilling erin. Ze zouden dat oplossen, maar hebben tot dusver nog niks opgelost. Ik heb wel nog garantie bij ze.
     
  11. dan kun je er van uitgaan dat het prima opgelost gaat worden door @Autobedrijf Mebu
    je zegt zelf dat je nog garantie hebt, geef ze even de tijd om het op te lossen voor je.

    wij kunnen wel allerlei suggesties doen maar er is genoeg kennis in huis bij Mebu dat ze daar zelf ook wel achter kunnen komen ;)
     
  12. Al eens geprobeerd om voor- achter te wisselen ?

    Kan ook in schijven en ophanging zitten of te veel hoogte slag in de wielen
     
  13. Ik hoop dat het ze lukt. Heb de wagen daar inmiddels al 3x neergezet. Hebben hem nu inmiddels 3x gebalanceerd, maar meer is er nog niet uitgekomen. Vandaar dat ik dacht ‘ik probeer het hier even’, haha.
     
  14. geeft niet, heb ze daarom gelijk even getagged ;)
    kunnen ze (als ze willen) een reactie geven. :thumbup:
     
  15. Ik heb de oorspronkelijke velgen, waarmee ik de auto dus bij MEBU heb gekocht, laten controleren, en daaruit kwam dat er hoogteslag, zijslag, en bandencupping inzit. MEBU gaf echter aan dat dat niet waar is volgens hun eigen controle.

    Vreemd genoeg trilt de auto met mijn huidige wintervelgen ook, maar minder dan met de velgen waarmee ik de auto heb gekocht. Ik vermoed dus dat het zowel in de meegeleverde velgen/banden zit, als in de auto.

    Erg ingewikkeld weer helaas. En ik kan me ook voorstellen dat MEBU niet zit te wachten om in de garantie willekeurig onderdelen te gaan vervangen.
     
  16. Wat zijn de grote verdachten in het geval van een dergelijke trilling, mochten de velgen/banden het echt niet zijn?
     
  17. Centreer ringen zijn vaak het probleem van trillingen, of eigenlijk het ontbreken van de ringen. Tuurlijk moeten de bouten/moeren het wiel kunnen centreren. Maar dan moet het wiel met de hand worden vast gezet en worden gecentreerd.
    Kruislings vast zetten met de hand, dan klapjes rond het wiel geven en dan de bouten/moeren weer een beetje vast zetten enz.....

    Bij het meteen vastzetten zonder centreer ringen kan het wiel echt uit het midden komen te zitten en trilling tot gevolg.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Maar in dit geval is het mischien verstandig om een set wielen te monteren van een andere Focus die trilling vrij is.
    Hiermee zou je de auto kunnen uitsluiten of juist niet.

    Je bent van harte welkom om het een en ander te laten controleren , is wel een stukje rijden


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  19. Ik heb vroeger weleens fiesta st velgen onder me gewone fiesta gemonteerd ,de velgen raakte de naaf niet ,met de juiste orginele bouten vast gezet ,nooit problemen mee gehad ,en bij garage beurten bij de Ford garage nooit opmerkingen over gehad.
     
  20. Je wintervelgen/ banden zijn waarschijnlijk minder breed vandaar minder last,jij zit toch niet op dit probleem te wachten,dus geen medelijden met Mebu hebben,was het kosten klant dan hadden ze waarschijnlijk je hele voor zooitje al vervangen....
     

Deel Deze Pagina