1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

CATTEMP12?? Focus MK3 1.6 TDCI Regeneratie probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bws723, 7 aug 2019.

  1. Beste leden,

    Sindskort heb ik een Focus MK3 TDCI uit 2013 (105PK).
    Het is fijn om weer Focus te kunnen rijden, maar ik zit wel met een probleempje.

    Het is mij opgevallen dat mijn auto veel zwarte stinkende rook produceert. Zowel stationair als goed optrekken. Bij constante snelheid rookt de auto niet. Dus echt enkel bij stationair en doortrappen.

    Rook is zwart en stinkt enorm.
    Geen vermogen verlies.
    Geen foutcodes.

    Wat zou het kunnen zijn?

    Mijn eerste MK3 1.6 tdci 115 PK stonk iets, maar had geen tot zeer weinig zwarte rook (rond 165k km gekocht en 185k km verkocht)
    Mijn 2de MK3 1.6 tdci 105pk stonk niet en had geen zwarte rook (rond 130k km gekocht en 155k km verkocht)
    Nu mijn 3de MK3 1.6 tdci 105pk stinkt en produceert zwarte rook (170k gelopen)

    Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit oplossen?

    Morgen ga ik een goedje injectorcleaner erin doen en dan ff ''italian tuneup'' uitvoeren.
    Mocht dat niet lukken dan wil ik EGR klep demonteren en schoonmaken.
    (Weet iemand hoe dat moet? Kan nergens info vinden.)
     
  2. is de auto niet gewoon "lui" ?
    heb ik zelf ook wel eens (ook met de taxi) als je dan een keer goed doortrapt dat die dan even (flink) kan roken.
    lijkt me dat de vorige eigenaar te rustig heeft gereden en dat het uitlaatsysteem nu vol zit met roet?
    gebruikt die geen olie?
     
    bws723 en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  3. Precies wat Gerard zegt. Je hebt de auto net, grote kans dat de auto een tijdje heeft stilgestaan. In plaats van injectorcleaner zou ik er DPF cleaner (voor de roetfilter) ingooien. Dan richting Duitsland knallen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    gerardTDCI en bws723 vinden dit leuk.
  4. Auto is niet lui, turbo kickt goed in en trapt lekker door.
    Wel heeft de vorige eigenaar veel snelweg gereden, zo 35k in 1 jaar, met een gemiddeld verbruikt van 4.5L !! Dus waarschijnlijk wel rustig rijden.
    Ik heb de auto net, ik zou niet weten of de auto olie verbruikt.
     
  5. Ik wist niet dat er ook een DPF cleaner bestond! Die gaat er dus (ook) in! Moet wel even aankijken wanneer want ik las dat je minimaal 50km moet rijden waarbij de RPM boven de 3k voor minstens 30sec moet komen.

    Verder heeft de auto niet stil gestaan, hij reed er nog dagelijks in.
     
  6. Kan toch prima.. dat betekend dat in hem in z’n 4 en 5 door trekt naar 140 km/H .


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  7. Aangezien je geen vermogenverlies hebt keer goed doorblazen zou dan helpen.
    Voor apk met regelmaat auto van roet leeggeblazen. Blies 11k, het max wat de apparaat aan kon geven en werkplaats blank van de rook.
    Rondje rijden in zijn 2 en vanaf 1500rpm doorblazen tot zijn toerenlimiet. Dan terug, resultaat 2k of lager apk goedkeur.

    Dpf cleaner is hetzelfde als de additief bij de oude 1.6tdci. Tuurlijk zit er verschil tussen, maar beide doen hetzelfde. Zorgen dat roetfilter bij lagere temperatuur kan regeneren en dus alle roet eruit blazen.

    Als het blijft moet je zien als of teveel diesel wordt ingespoten of te weinig lucht.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  8. lui is mss het verkeerde woord maar zoals je zegt, rustige rijder geweest.
    merk zelf ook niks aan mijn auto dat die vermogensverlies heeft ofzo maar als ik 'm dan op z'n staart trap dan komt er toch weer ff wat pluimen uit :D
     
  9. Als je alle bovenstaande tips hebt gedaan en de auto rookt nog steeds dan de verstuivers laten checken. Niet of ze schoon zijn maar of er eentje te veel brandstof inspuit of niet goed verneveld. Dit kan de garage checken door de correctiefactor van elke verstuiver uit te lezen in deel en vollast. Een defecte verstuiver kan niet meer goed verstuiven met als gevolg dat er teveel brandstof in de cilinder komt met rook als gevolg.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  10. Enig idee of het mogelijk is om de verstuivers zelf te testen? Met forscan ofzo?
     
  11. je kunt ze idd wel iets van testen. je kan zien hoeveel ms elke wordt aangestuurd met de juiste software, of dat in forscan of zo ook al zit durf ik niet te zeggen.
    echter een verstuiver van de 1.6tdci spuit totaal tot 6x in voor elke arbeid. heeft dus 5x voorinspuiting en dan de hoofdinspuiting. hierdoor is het moeilijk te interpeteren.
    tevens zomaar wisselen is ook niet mogelijk met de verstuiver. elke verstuiver heeft een referentiecode erop staan.
    deze code voer je in het systeem in. hierdoor weet de software hoe hij de verstuiver precies aan moet sturen.

    ook dit kan een probleem opleveren. dat kan heel erg varriereren van slecht verbruik,slecht lopen, roken, vermogen verlies. maar kan ook zijn dat er zoweinig verschil is dat je bijna niks van merkt.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  12. Dat zal vast mogelijk zijn alleen weet niet hoe. Dat zal ik uit moeten zoeken. De som van de correctiefactoren moet theoretisch 0 zijn. Een of twee tiende erboven of eronder is niet een probleem. Hier zijn richtlijnen voor die bij elke auto anders is.

    De Ford Garage kan je hierbij verder helpen echter moet je specifiek vragen welke test ze moeten doen zodat ze niet allemaal andere vage testen gaan doen die tijd en dus geld kosten.



    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
    bws723 vindt dit leuk.
  13. @Richardvdsv en @trucker0werner
    heren bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik ben bang dat dit wat te ingewikkeld voor mij is om zelf te doen.
    Ik zal eerst DPF cleaner en dan Injectie cleaner testen, vervolgens EGR klep reinigen en als dat niet helpt dan pas naar de dealer voor een test aan de injectoren.

    Het viel mij op dat de auto niet altijd even veel rookt. Vooral stationair rookt die meer dan tijdens goed doortrekken.
     
  14. Succes ermee. Lost zich wel op.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  15. Nou, hier ben ik dan weer.

    Auto rookt nog steeds, wel enige veranderingen;

    Na DPF en de versuivers te hebben gereinidgt met zo een goedje in de tank ging het iets beter.
    Tijdens het verbranden van de diesel met dat goedje erin rook en stonk de auto ergger dan voorheen. eenmaal dat uitgewerkt was had ik geen last van stank meer.
    Rook was nog wel aanwezig maar een stuk minder.

    Omdat ik nog steeds last heb van rook heb ik geprobeerd om de auto handmatig te laten regenereren. Dit is helaas mislukt.
    Ik krijg telken een melding dat het proces onderbroken is omdat de auto niet aan de eisen voldoet.

    Ik snap niet waar het aan kan liggen. Auto was elke keer warm en temperatuur lag rond 85 graden.
    Waarschijnlijk is mijn DPF gewoon vol en kan de auto zich nie regenereren om dit schoon te blazen.

    Wie o wie herkent dit?
     
  16. Te veel rook is te veel diesel op basis van lucht.
    Als je geen storing hebt en roetfilter is geen rede voor vervanging. Geen idee of deze ook nog bij 180.000 vv moet worden want er zijn diverse soorten voor deze 1.6 diesel

    Zou bijna zeggen dat hij gechipt is.
    Getunde diesel spuit vaak eerder teveel diesel dan precies goed in.

    Maar goed is moeilijk te zeggen van de pc
     
  17. Al naar de dealer geweest om te bevestigen dat verstuivers goed werken? (Correctie waarden checken) Ondanks reiniging met een goedje kan het nog steeds zo zijn dat een verstuiver niet goed werkt.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  18. Auto was niet getuned bij constatering van het probleem. Nu is die wel gechipt maar dat probleem was er al.

    Ik heb geen foutmeldingen oid. Wel zwarte rook. Maar juist omdat ik niet zelf DPF kan regenereren denk ik dat de auto dit nooit gedaan heeft en ik binnenkort WEL met een volle DPF zit.

    Ik wil nu probleem oplossen van het niet kunnen regenereren. Ik verwacht dat rook daarna minder word.
     
  19. Dat heb ik nog niet gedaan, dealer wil daar €450,- voor hebben, met idee dat verstuivers makkerlijk vrijkomen. Anders stijgen de kosten door arbeidsuren.

    Ik probeer nu DPF regeneratie werkend te krijgen. Eerst goedkope oplossingen voordat ik aan de dure begin.
     
  20. Die hoeven er niet uit om te controleren of er 1 verstuiver te veel inspuit. Ik zal proberen op te zoek voor je hoe dat werkt bij de focus.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
    bws723 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina