Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Canbus adapter Philips

Discussie in 'Electronica' gestart door FocusTitanium2010, 23 nov 2021.

  1. WEET IEMAND DIT?

    Ik wil een canbus adapter Philips 11498XUAXM plaatsen bij de achterlicht units maar kom er niet echt uit welke kabel(s) ik van de stekker naar achterlicht moet hebben.
    Focus Station MK2 2010
     
  2. GEEN IDEE

    mag ik vragen waar het voor dient of waarom je dit wilt?
     
  3. Volgens google is het een LED knipperlicht.. dus geen canbus adapter?
     
  4. Het zijn weerstanden die er bij zitten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Waar wil je ze voor gebruiken!
    Hier bedoel ik mee voor knipperlicht,remlicht,achterlicht of achteruitrijlicht.
     
    FocusTitanium2010 vindt dit leuk.
  6. #6 BaasVanDeToko, 25 nov 2021
    Laatst bewerkt: 25 nov 2021
    Zit er uit als iets wat niet van Philips is (Philips logotje + Chinese teksten is een hoog Ali-express gehalte).
    In principe moet een willekeurige weerstand (met de juiste weestandwaarde) het juiste effect hebben: zorgen dat de knipperlichten niet te snel knipperen.
    Let er wel op dat die weerstand niets anders doet dan genoeg vermogen opnemen om de Clignoteur te laten denken dat er gewone gloeilampen inzitten. Het zijn ook vaak vermogensweerstanden en die worden dan heet!
    Canbus verwijst ook vaak naar de controle op defecte lampen waarvan je dan een melding op je dashboard krijgt. Eigenlijk is canbus ook een foute naam voor dergelijke systemen: canbus is niet anders dan een bus communicatietechnologie tussen de de verschillende modules van de auto (en dus niet tussen module en lampje)
     
  7. en een MK2 heeft geen lampcontrolesysteem.
     
  8. voor knipperlicht ga ik ze plaatsen.
     
  9. Het betreft een origineel Philips product, echtheid is gecontroleerd!
     
  10. Klopt maar zonder canbus/weerstand gaan led knipperlichten snel knipperen;)
     
  11. zonder deze gaan de led knipperlichten snel knipperen. Beter zichtbaar;)
     
  12. Het is een set, led + canbus adapters
     

  13. Philips maakt al enkele jaren geen consumentenelektronica en lampen (waaronder automotive lampen) meer.

    De divisie van Philips die de automotive lampen produceerde is in 2015 verkocht aan een Chinese investeringsmaatschappij. De huidige eigenaar betaalt Philips om de Philips naam en logo's te mogen voeren.

    Het betreft hier dus een product dat geproduceerd wordt in China door een Chinese fabrikant en waarvoor de eigenaar toestemming heeft om het onder de Philips merknaam op de markt te brengen.

    Overigens worden deze lampen veelvuldig op AliExpress aangboden. Zowel onder de Philips merknaam als andere (Chinese) merknamen.



    Overigens heeft jouw Focus 2 zoals in dit topic door anderen ook vermeld helemaal geen lampcontrole systeem (in de volksmond vaak onterecht CANbus genoemd). "CANbus adapters" heb je dus ook helemaal niet nodig.

    Bij de Focus 2 worden de richtingaanwijzers elektronisch aangestuurd door de GEM module/zekeringkast. De aansturing van de richtingaanwijzers is berekend op weerstand/stroomverbruik van normale gloeilampen. Een LED lamp heeft een totaal andere weerstand/stroomverbruik als een gloeilamp met dezelfde lichtopbrengst. Dit heeft als gevolg dat wanneer je een LED lamp plaatst de richtingaanwijzers snel gaan knipperen.

    Dit is eenvoudig te voorkomen is door een weerstand van de juiste (berekende) waarde parallel aan de LED lamp te plaatsen. Door de weerstand te plaatsen is weerstand/stroomverbruik van de LED lamp ongeveer gelijk aan dat van de gloeilamp en zal de LED lamp niet snel gaan knipperen.

    Je moet er hierbij wel rekening mee houden dat de weerstand behoorlijk wat stroom moet verwerken. Wanneer je bijvoorbeeld een 21 Watt gloeilamp vervangt door een 2 Watt LED lamp zal de overige 19 Watt door de weerstand worden verwerkt. De weerstand zal dit omzetten naar warmte. Deze kan dus behoorlijk heet worden (150 Graden is geen uitzondering). Het is dus zaak om een weerstand te kiezen met voldoende capaciteit en bij voorkeur een voldoende groot koellichaam om de warmte goed kwijt te kunnen.


    Voor zover ik uit de handleiding kan achterhalen bevatten de "CANbus adapters" die bij de Philips LED lampen worden meegeleverd weerstanden en een schakeling welke als warning canceler voor een lampcontrole systeem fungeert.

    Gezien de forse omvang van de "CANbus adapters" en het feit dat deze volgens de handleiding met (storingsgevoelige) Scotch Lock verbindingen met de bedrading in de auto worden verbonden zou ik er persoonlijk de voorkeur aan geven om weerstanden van de juiste weerstandswaarde en voldoende capaciteit tussen de bedrading te solderen en te isoleren met krimkous.
     
    FocusTitanium2010 vindt dit leuk.
  14. je kunt je ook afvragen wat nou eigenlijk het voordeel is om een LED-lampje te plaatsen, zeker als het door de weerstand net zoveel stroom gebruikt als een gewoon lampje en zoveel gedoe met zich meebrengt ;)
     
  15. Minder verbruik (maar dat wordt door die weerstand weer ongedaan gemaakt), hoe een LED aan en uit gaat (is harder vergeleken met een gloeilamp) en LED's gaan in theorie nooit kapot.
     

Deel Deze Pagina