1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Camber verstelling Voorwielen focus rs

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Lucas17, 6 jul 2020.

  1. Hoi allemaal

    ik heb even een vraagje mbt de camber van de voorwielen. De rs heeft zo een gegoten knokkel waar de demper ook in staat. Nu staat mijn wiel links voor best naar binnen aan de bovenkant. Nu staat er in de manual dat er via de bout bij de veerpoot een kleine verstel mogelijkheid zit. Zoals op het plaatje staat. Iemand hier ervaring mee of daar wat beweging in zit? Anders moet er een nieuwe komen denk ik.
    F65ED6A8-E6D6-4969-BBDA-D7F2528F5584.jpeg
     
  2. dat plaatje lijkt me zeer stug, er is op plaatje al geen zichbare afstelling mogelijk. laat staan met die tekst. af fabriek afstellen is altijd met bout in een bepaalde hoek houden, verander je de hoek, verander je de uitliujning.
    dit nooit gezien als dat klopt ben ik wel heel benieuwd omdat op duidelijke foto/video te zien. bij mij zit damper hetzelfde, zoals je ziet kan ik geen afstelling zien.
    draai je de bout aan klem je de fusee om de damper, hierdoor trekt hij zelf zich in 1 positie.
    [​IMG]
    zoals je boven ziet had ik bij mijn damper niet goed zitten. plaatje linksboven en rechtsonder zat damper nog niet diep genoeg. als ik de bout loshaal kan ik hem niet naar binnen of buiten douwen.
    op manaul is te zien dat bij rs niet veel anders is. anders zou ik daar graag wat beter beeld bij willen zien

    enige mcpherson veerpoot die camber adjustment heeft zijn diegene die met 2 bouten vast zitten.
    [​IMG]

    zover ik weet is enige camber adjustment die je kan maken met een afstelbare veerpootlager.
    [​IMG]
     
  3. Ja ik vond het ook al vreemd. Hij heeft dit opgezocht in het werkplaats programma. Zo zou het er in staan. Als ik morgen tijd heb zal ik er eens onder kijken of ik verschil zie met links en rechts. Maar de opstelling is hetzelfde als op jou foto’s volgens mij. Leek mij ook al dat hij maar op 1 stand vast kan. Buiten dat hij te hoog kan zitten natuurlijk. Maar in combinatie met de draag arm vergaat het camber dan eigenlijk ook niet.
     
  4. Of er moeten excentrische bouten in de draagarm zitten maar dat lijkt me ook stug. Het is aan de andere kant ook vreemd als er helemaal geen verstelling in de camber zou zitten. Ik zal ook de rubbers in de draagarm eens nakijken. Misschien wel uitgeslagen maar merk er onderweg niks aan iig
     
  5. Het is niet vreemd dat er geen afstelling op zit voor camber.
    Als je twijfelt aan de stand van het wiel dan adviseer ik je om eerst eens naar een uitlijner te gaan en de auto volledig te laten uitlijnen dan komen eventuele verschillen naar voren en krijg je misschien ook een idee waar een eventueel probleem zou kunnen zitten
     
  6. Camber kan je deels uitlijnen door subframe op te schuiven.
    Alleen dan heb je ene kant opgelost en andere kant het probleem gecreëerd.
    Naast dit kost het ook best wat moeite.

    Zolang je geen race rijd. En geen bandenslijtage hebt, dit samen met spoorvirming verschijnsel.
    Is het sus meer cosmetisch dan noodzaak om af te willen stellen
     
  7. Hij staat vrijdag op de planning om voor de uitlijning naar de garage te gaan. Ook gelijk alle vloeistoffen vervangen. Maar ik dacht ik stel de vraag hier even aangezien ik overal leest dat er heel beperkte mogelijkheden zijn maar eigenlijk nergens ervaringen. Het lijkt of ze aan beide zijden wat scheef staan maar de carrosserie vertekend ook wel wat. Alleen links voor zit er zoizo scheve slijtage op de band en dat wiel lijkt schever te staan dan rechts. Ik ga er zoizo niet zelf aan beginnen maar zocht wat extra info zodat ik een beeld heb welke kant het op kan gaan. Of het er uitgesteld zou kunnen worden of dat de ophanging links voor gedeeltelijk of geheel vervangen zal moeten worden zegmaar.
     
  8. scheve slijtage kan ook door verkeerde sporing liggen. Dan wordt profiel ook opgevrete

    In het algemeen kun je alleen sporing voor afstellen. Verder niks.
    Bij focus dankzij de veersysteem achter. Kun je achter ook sporing afstellen.
    Enkele merk heeft afstelling voor camber en caster.
     

Deel Deze Pagina