1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-Max S

Discussie in 'Exterieur' gestart door Crafter, 10 aug 2021.

  1. Ik kwam op MP een C-Max tegen die in onderdelen weg gaat en viel me op dat het om een Sport gaat. Werd getriggerd door de grotere mesh grill in de bumper en de skirts en het S logo op de achterklep. Na wat googlen kwam ik er meer tegen, voornamelijk in het buitenland. Daar werd deze versie ook een de ST Line of de ST genoemd of er werd gesproken over een body kit.

    Even een plaatje bij het model.
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Ik kan de voorbumper en de side skirts overnemen, echter niet de kunststof delen voor de deuren. Ik ga geen complete deuren overnemen voor alleen deze 4 paneeltjes. Daarom ga ik dit doen met een donkergrijze folie. Niet origineel maar wel in stijl zo te zeggen... Moet nog wel veel aan gebeuren, sowieso zilver spuiten en de onderste grille is het mesh op 1 plek gebroken en kan zo te zien wel gelijmd worden.

    "Nadeel' van mijn C-Max is dat de vorige eigenaar de onderkant zelf heeft voorzien van een crappy laag zwart waardoor het lijkt dat de zwarte lijn van de bumpers doorloopt als een skirt. Zag er prima uit op zich maar begint nu wel te vervagen en liep tegen de optie aan of op ie spuiten of deze optie. Kleur laten mengen op basis van de huidige staat van de lak en blanke 2k er over heen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat prima zelf tot een perfecte afwerking kan komen, desnoods met een stukje polijsten.

    Nu de vraag der vragen, kan ik na deze aanpassing zeggen dat de rode "S" achter op kan??? Die staat namelijk wel op het model die ik op MP tegen kwam... Uiteraard zo besteld op Ali. Iemand wat meer kennis over dit model/type? Ik ga ivm de vakantie en de afstand (Drachten) pas op 28 augustus die kant op, hij staat gereserveerd voor me na een aanbetaling dus die zekerheid heb ik al dat ik er tzt mee aan de slag mag.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  2. ik vind het die S dan wel waard hoor Nick, zou het gewoon doen.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  3. Erg leuk! Bij mijn weten was het een accessoire (staat ook in de brochure dacht ik) waar de importeur mogelijk een actiemodelletje mee gemaakt heeft.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  4. Is wel een stoere look zeg! Ben benieuwd naar 't eindresultaat van jouw eigen wagen.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  5. Eind resultaat zal misschien even duren maar hopelijk voor de kou klaar. Ben zelf ook wel erg benieuwd naar hoe het er straks uit gaat zien!!! Wilde er eigenlijk niet te veel in investeren, maar als ik het slim aanpak kan ik het zeer voordelig doen. Heb helaas niet echt een binnen ruimte om aan de auto te sleutelen, dus ben een beetje afhankelijk van het droge en goede weer.

    Neem ook meteen de uitlaat mee en vervang deze compleet vanaf de katalysator, hij puft een beetje en is stijf verroest. Had bij de APK wel verwacht dat ie verrot zou zijn en vervangen moest worden. Alleen oppervlak is verroest en binnenin wat schotjes verloren waarschijnlijk. De kosten zijn het gelukkig niet, voor een Bosal betaal je nog geen 160 voor een compleet systeem, daar gaat dan ook meteen een ovaal eindstuk op. Heb geen zin dat ie er binnenkort een keer af valt tijdens te rijden en je dan met de ellende zit...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    McGyver vindt dit leuk.


  6. Dit is een filmpje wat ik tegen kwam voor de C-Max facelift. Zelfde principe maar dan ook de achterbumper. Deze had ik in ook over kunnen nemen maar zag er niet zo mooi uit als dit model. Was gewoon de zelfde versie als er nu op zit maar dan gespoten. Dat gaat mij zelf ook nog wel lukken...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  7. #7 Crafter, 28 aug 2021
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    Vandaag eindelijk tijd gevonden om de onderdelen van de C-Max op de sloop af te halen en ook de gereserveerde bumper. Was in Drachten, dus niet bepaald naast de deur voor mij, maar ivm een BBQ in Drenthe was ik relatief dichtbij om er de volgende ochend heen te rijden.

    De bumper was al gedemonteerd, maar de skirts wilde ze zich niet aan wagen omdat ie zo goed vast zat en ze al een klein stukje gescheurd hadden... Tijdens het eerste contact had ik ook om de grijze delen op de deuren gevraagd, was er bereid om daar iets meer voor neer te leggen maar ze wilden de deuren alleen compleet verkopen. Dat ging me net even te ver dus ik stelde de vraag nogmaals en uitgelegd dat ik ze er netjes af kon krijgen en de tape resten met een caramel schijf kon verwijderen zonder krassen te maken. Omdat ik nog meer kleine onderdelen wilde overnemen kon het er wel bij voor een zacht prijsje (z'n baas had m nadrukkelijk aangegeven het niet los te willen verkopen). Er zat een andere pookknop in en ik had nog een andere armsteun en een zonneklep nodig. Daarnaast viel mijn oog ook op de RVS instaplijsten, origineel Ford!! Meenemen voor een tientje extra!!!

    Nog wel het nodige werk aan, maar daar gaan we komende tijd eens op het gemak mee beginnen. De skirts zijn helaas iets vervormd door de warmte van de föhn en de nodige krassen, maar eerst proberen die met warmte terug in z'n originele vorm te krijgen. De bumper is de onderste grille van gebroken, iemand een idee hoe ik die het beste kan lijmen? Verder een kleur laten mengen op basis van de huidige staat van de lak om zo min mogelijk kleur afwijking te hebben. Zal wat plaatjes maken tijdens de werkzaamheden.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    McGyver, Thieske, Berrychello en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Zo, dat is gaaf! Leuk project! Hou je het bij in je topic? ;)
     
  9. #9 Crafter, 29 aug 2021
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    Ik ga uiteraard wat plaatjes bij houden. Gene idee hoe lang ik er mee bezig ben, heb niet elke avond en weekend tijd maar hopelijk wel voor de winter.

    Ben nu begonnen met schoonmaken van alles en de bumper uit elkaar gehaald. Ga alleen de onderkant en de grille vervangen en hou de bovenkant van mijn originele bumper aangezien die nog in betere staat is dan waar de spullen van af komen. Ik heb redelijk wat ervaring met spuiten en hopelijk kom ik in de buurt met een spuitbus en 2k blanke lak.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    Patman en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Rustig aan, ik heb een spoiler 1,5 jaar op de plank gehad voordat ik em monteerde :mrgreen:
     
    Magure en Crafter vinden dit leuk.
  11. Gaaf man! Blijft ook echt een mooi model, de eerste generatie C Max.
    Vwb je vraag heb ik geen idee. Is Moondust silver altijd hetzelfde geweest? Ik hoop van wel.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  12. Als ik op het VIN nummer zoek kom ik Machine Grey tegen. Ga nog wel even op onderzoek naar de juiste kkeur, bij de meeste leveranciers hebben ze deze info ongetwijfeld ook. Komt goed, eerst eens alles voorbereiden, weer in de originele vorm zien te krijgen en schuren, primen, enz.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  13. Ik heb dit set destijds ook op mijn Cmax gemonteerd. Omdat er toch spuitwerk gedaan werd heb ik ook het spoilertje van de achterklep laten meespuiten. Dat zag er veel mooier uit. Misschien een leuk idee voor jou ook?
     
    Crafter vindt dit leuk.
  14. #14 Crafter, 1 sep 2021
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    Ik ga het zelf spuiten, dus beperk me nu even tot wat er noodzakelijk is... Als ik het zou laten doen dan zou ik die uiteraard meenemen!! Heb er zelden een gezien met een meegespoten spoiler, staat inderdaad een stuk strakker. Snap niet waarom dat niet meteen is meegenomen met het geheel. Dit kunststof staat er om bekend dat het lichter wordt na verloop van tijd, dat is al tig jaar zo.

    Vanavond eerste keer passen. Nadeel als je niet zelf iets van een auto af haalt is dat er altijd wel iets afgebroken is... Heb wel eea te fixen bij de bevestigingspunten, maar niets spannends of zo. Verder zijn de kunststof kappen niet super netjes meer, die worden met als de grilles mat zwart. Ben ik ook meteen van de kleur nuances af. Twijfel nog een beetje over het S embleem. Ga m ook even in de bovenste grill testen.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    Patman vindt dit leuk.
  15. #15 Crafter, 2 sep 2021
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    Hoe zijn jullie meningen over het logo? Een vriend van me gaf aan dat het mooier zou zijn in de bovenste grill maar dan zelfs aan de andere kant van het midden... Die laatste mening deel ik niet met hem, maar (voor de kijkers) rechts boven in zou ik nog wel een optie vinden.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  16. Ik zou 't S-logootje in de bovenste grill doen.
     
    Rykers en Crafter vinden dit leuk.
  17. +1
     
    Crafter vindt dit leuk.
  18. #18 Crafter, 3 sep 2021
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    Vandaag verder gegaan met de skirts. Met er af halen was de eerste iets te warm geworden met de verffohn. Gelukkig niets gesmolten maar wel zodanig dat ie niet in een keer zou passen. Begonnen met de oude kit van de achterkant verwijderen, met een multitool en een Dremel ging dat relatief makkelijk. Vervolgens een mal gemaakt op basis van de andere die wel goed in vorm was.

    Vervolgens met de föhn warm gemaakt en met klemmen de vorm er weer een beetje in krijgen. Elke keer warm gemaakt en snel afgekoeld met een natte handdoek. Na een uurtje was ik tevreden en was het tijd om m te passen.

    Helaas is er bij het losse deel bij de achterwielen een bevestigingspunt afgebroken, had niet door met demonteren dat ie daarmee ook nog vast zat... Ga er een plaatje in lijmen en een kunststof blokje er achter, zit waarschijnlijk nog beter dan origineel.

    Nu op zoek naar goede lijm (en primer), 2k reparatie voor de scheurtjes en de bevestigingspunten en dan eens over de lak nadenken. Ik ben er tot nu toe wel blij mee! Volgende keer meer...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  19. Leuk project, je bent handig zat zo te zien dus dat komt goed.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  20. #20 Crafter, 22 sep 2021
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    Deze week weer verder gegaan met de skirts. De sloop waar de C-Max stond heeft m zonder wielen neergezet met de heftruck, oftewel de onderkant is lekker flink beschadigd... De 2 losse stukken van de skirts zijn van ABS en de skirts zelf van glasvezel versterkt polyurethaan. Tja, welke lijm gaat daar het beste voor werken...? Veel soorten lijm hechten niet of zijn niet flexibel. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat je ABS kan "smelten" (oplossen) in aceton tot een slurry en kun je het ABS onderdeel mee lijmen en weer opbouwen en voorzien van glasvezel om een scheur te repareren.

    Er mist een bevestigingspunt op beide delen en wilde eerst een busje 3D printen. Helaas zijn er niet zo veel machines die ABS kunnen printen. De meeste printers kunnen PLA printen maar daar heb ik niets aan. Dus een andere oplossing gevonden en op zoek naar ABS. Kreeg van m'n buurman een paar oude wieldoppen en heb die in kleine stukjes geknipt. 24 uur in aceton op laten lossen en slurry/lijm gemaakt!! Was iets dunner dan gepland maar het deed wat het moet doen.

    Beschadiging onder voorzien van een nieuw laagje ABS. Moet alles nog schuren en plamuren maar de basis is al een stuk beter.

    Morgen weer een laagje er op en dan kan ik ze schuren en verder afwerken. Zo gaan we rustig verder. Nu op zoek naar een goede 2k lijm die geschikt is voor PUR. Daarna de voorbumper schuren en nog wat kleine puntjes bijwerken en wat clips repareren om m fatsoenlijk te bevestigen. Ook van de achterbumper ga ik het donkere deel spuiten, dat is nu nog niet glad, hopelijk lukt dat met schuren en een spuit filler en primer.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina