1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-Max accu/dynamo/autoradio start problemen (bj 2010)

Discussie in 'Electronica' gestart door Mdemoes, 10 feb 2025.

  1. Beste Ford focus rijders,

    Ik zal me eerst even kort voorstellen, ik ben Martin en rijd al ruim 10 jaar in een Ford C-max uit 2009. heerlijke auto.Mijn vriendin heeft ook een Ford C-max, maar dan uit 2010.
    Een paar weken geleden begonnen er problemen met haar auto, Hieronder kort het verloop:

    - zomer 2025: af en toe uitvallende motor bij stoplicht, ca 5x gebeurd, niet hinderlijk.
    - enkele weken gelden wilde de auto niet starten, ANWB erbij en die constateerde een lege accu, dus nieuwe accu geplaatst.
    - 2 weken later, weer niet willen starten, Autoradio ook defect, ANWB constateerde een lekstroom en defecte radio die het probleem zou zijn. Radio eruit, een mooi nieuw android met touchscreen model erin van firma AudioVolt.
    - weer 2 weken verder, weer niet willen starten, ANWB constateerd een slechte dynamo, die bij draaiende motor 11 Volt gaf, dus nieuwe dynamo laten plaatsen.
    - Maar de garage zegt dat ze nog steeds een lekstroom meten. En tevens zeggen zei dat de auto beter weggedaan kan worden. Tijdelijk wordt er nu een stroomonderbreker tussengezet zodat we de auto soms spanningsvrij kunnen maken zodat de accu niet leegloopt.

    Ik wil graag zelf dit probleem onderzoeken en hopelijk oplossen. Heeft iemand enig idee, of tips?
    zelf denk ik al aan
    - stroommeter tussen minpool accu en dan zekeringen 1voor1 eruit halen om lekstroom te lokaliseren.
    - trekhaak bekabeling checken, maar ik heb geen idee waar ik specifiek naar moet zoeken.
    - stekkers onder dashboard kastje controleren op corrosie/vocht. Hier zijn ook tips welkom.
    - kan een bluetooth module stiekem nog actief zijn?

    alle tips zijn welkom,
    alvast bedankt,
    Martin de Moes
     
  2. Bij trekhaak de stekkerdoos openen en kijken of die nog droog is gebeurd vaak dat daar flinke corrosie is.
     
  3. welkom,
    gaat de auto wel in "rust"? of blijft de tellerklok branden na een aantal minuten?
    dan zou het een defecte BT module kunnen zijn.
    ook bestaat de mogelijkheid dat de tellerklok de boosdoener is.
    de soldeerverbindingen achter op de printplaat dienen dan opnieuw gesoldeerd te moeten worden.
    dit kan namelijk de meest rare storingen geven.

    ik zou het volgende doen,
    1, check de stekkerdoos van de trekhaak.
    2, kijk of de auto in "rust" gaat.
    3, demonteer de tellerklok en check deze.
     
    Mdemoes en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Ik weet niet zeker of de cmax ook last kan hebben va de ruitenwisservloeistof lekkage naar de bcm maar is de moeite om te checken. Achter het dashboardkastje zitten zekeringen en dat is ook meteen de bcm. Trek de stekkers daar er uit en controleer op corrosie.
     
    gerardTDCI en Mdemoes vinden dit leuk.
  5. Naast de hierboven genoemde 'usual suspects' zal het inderdaad neerkomen op meten.
    Je begint dan met met meten van de totale lekstroom bij de accu en erna zekering voor zekering kijken waar het blijft.
    Heel belangrijk is wel dat je steeds de auto 'in rust' laat komen. Dus duren dicht (hooguit raam open) en op slot en wachten tot de stroomafname afneemt.
    Let ook op dat bij het loshalen en terugstoppen van zekeringen de auto weer even 'wakker' kan worden.

    Je kunt zonder de zekering te verwijderen ook met een voltmeter de spanningsval over de zekeringen meten. Dat is soms even rekenen of een tabel raadplegen en niet altijd even nauwkeurig.
    Ik gebruik om die reden vaak een stroomtang icm deze tooltjes.

    Het is vaak enorm tijdrovend en je geduld wordt al snel behoorlijk op de proef gesteld.
    Om die reden beginnen garages er vaak niet aan.
     
    Mdemoes en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Precies dit. veel meer opties zijn er niet.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Dat is meer een MK3 ding.
     
    Mdemoes en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. allen,
    heel erg bedankt alvast voor de vele reacties. Hiermee ga ik zo snel mogelijk aan de slag, Eén voor één alle mogelijke oorzaken na gaan. Ik zal een terugkoppeling geven van de gedane acties.
    Dat wordt de komende tijd lekker pielen aan de auto.
    groetjes,
    Martin
     
    FFbas en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. allen,

    even een update....
    nog voordat ik aan de slag kon met de genoemde acties. Viel gisteren de auto tijdens het rijden zomaar af en was niet meer te starten
    De koplampen/radio/dasboard deden het nog. Bij proberen te starten leek de accu wel weer leeg te zijn, maar qweet ik niet zeker.

    Er zit dus een stroomonderbreker. De garage heeft een stekkertje geplaatst die uit het dashboardkastje hangt, en die we dus elke dag loshalen asl we de auto niet gebruiken.
    Je zou dus verwachten dat door de ingebouwde stroomonderbreker de accu niet meer kan leeglopen door een lekstroom.
    Of zit er naast de zekeringkast nog meer op de accu aangesloten, die we dus niet kunnen onderbreken?

    Mocht iemand met deze aanvullende info nog een idee hebben, dan horen we het graag,
    het is zo balen dat de auto nu gewoon niet meer rijd.

    groetjes,
    Martin
     
  10. Interessant om te weten is wat er nu middels de oplossing in het dashboardkastje onderbroken wordt en of dat ook een oplossing lijkt te zijn.
    Dan ben je in ieder geval al iets meer in de richting als je wilt gaan zoeken.

    Als de auto tijdens het rijden uitvalt en de verlichting brandt nog wel op volle sterkte verwacht ik niet direct een lekstroom maar eerder een los contact (massapunt?), een slechte kabel of een ingesleten kabel die af en toe kortsluiting naar massa maakt.

    Maar dit zal een kwestie worden van geduld en veel meten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Een massapunt lijkt mij ook eerste verdachte. Zitten je accu kabels wel goed vast? Als die niet goed vast zitten kan je ook dit soort problemen krijgen.
     
  12. beste,

    even een update, gisteren tijd gehad om eens wat dingen uit te voeren en te onderzoeken.

    1.
    Tellerklok eruit gehaald, enkele verdachte solderingen gezien, maar uit voorzorg maar alle contacten van de connector op de printplaat doorgesoldeerd. gelijk aan de uitleg op youtube:


    2. lekstroom onderzocht. Met een stroommeter gemeten voor de zekeringkast. hierbij valt op dat de autoradio altijd 0,12A vraagt.
    met autoradio: bij uitzetten auto, eerst 0,5A, dan vrij snel 0,12A, na een half uur 0,12 A
    zonder autoradio: bij uitzetten auto, eerst 0,5A, dan vrij snel 0,12A, na een half uur 0 A

    3. spanning gemeten, deze is 12.1V. Bij een draaiende motor is die 14V.
    De dynamo doet het dus, enkel vind ik de 12.1V wel erg matig, er zit namelijk een gloednieuwe accu in van de ANWB.

    4. Verder nog op vocht gecontroleerd.
    - trekhaak stekker opengehaald, maar ziet er droog en schoon uit.
    - achter de achterbumper zitten de parkeersensoren en connector, deze zijn erg vochtig vind, maar zo is het ontwerp blijkbaar, dit hangt buiten achter de bumper, maar voor de zekerheid heb ik ze bij de parkeermodule maar wel ontkoppeld voorlopig.
    - kofferbak, links en rechts zit een vaag plastic zakje met schuimrubber stukjes in een gat gepropt. Volgens Google, schijnt dit geluidsdemping te zijn. Ondanks dat ik het wel nat vindt, kan het geen kwaad, want er loopt niks geen bedrading.
    - Alle bedrading en connectoren achter de zijschotten zien er netjes en droog uit.
    -derde remlicht nog losgehaald, maar ook deze connector is droog en schoon.

    5. Aansluitingen accu gecontroleerd. Deze lijken allemaal goed vast te zitten. Ook meet ik geen spaningsverlies tussen accupool en andere delen.

    Samengevat:
    veel uitgezocht, nu de komende tijd ervaren wat de tellerklok-soldeer-actie, de radio losgekoppeld, de parkeersensoren losgekoppeld doen.

    Open vragen:
    - vraag1: Wat vinden jullie van de accu spanning van 12,1V?
    - vraag2: is het normaal dat een autoradio (nieuw van AudioVolt) 0,12A blijft vragen?

    groetjes,
    Martin
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. @Mdemoes
    Ik zou de accu toch eens laten testen bij een goede accu leverancier, zou zomaar een slechte accu kunnen zijn.
    Bij mijn ervaring zegt men 12 volt is lege accu
    Je zou de accu ook eens kunnen loskoppelen en dan laden en dan na een dag voltage meten.
     
    Mdemoes en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. 12,5 volt is een accu half vol 12,75 is vol je moet de spanning meten als je start onder 10 volt is accu op.
     
    Mdemoes en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Ik vind 0.12A (120mA) vrij fors voor als de auto compleet in rust is. Ik ben gewend aan rond de 50mA (0.05A) als totale ruststroom.
    Grote kans dat je hiermee de oorzaak al redelijk op het spoor bent.

    Uiteraard loopt hiermee je accu niet in een nacht leeg, maar dat hij slecht wil starten na 2 weken kan ik me wel iets bij voorstellen.
    Verder lees ik niet precies wanneer je accu door de ANWB vervangen is, maar ik vermoed afgelopen zomer (en niet aankomende zomer :) )
    Als in die tussentijd je accu een aantal keren diep ontladen is geweest kan het best zijn dat er al schade is opgetreden in de accu.
    De accu zoals hierboven ook al gezegd wordt laten doormeten lijkt me los van de oorzaak wel verstandig.

    Ga alleen de accu pas vervangen als je ook de oorzaak van het leeglopen hebt opgelost. Anders blijf je bezig uiteraard.
    Wacht hier ook verder niet al te lang mee, want een slechte accu zorgt er ook voor dat de dynamo meer belast wordt met mogelijk meer slijtage.
     
    Mdemoes, focus-piet en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. dan heb je toch gewoon garantie nog op de accu?
    mss dat de ANWB de lekstroom op kan sporen :shrug:
     
    focus-piet en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. allen,

    nog even een update: mijn conclusie is dat er meerdere problemen in de auto zaten.

    - Allereerst het accu/dynamo/laad probleem, maar na de nieuwe accu en dynamo lijkt dit opgelost.
    - lekstroom, deze lijkt toch van de autoradio te komen, misschien in combinatie met het in leven houden van de CAN-bus ofzo. Dit is misschien op te lossen door de autoradio zo aan te sluiten dat ie spanningsloos is bij contact-uit.
    - Als laatste, en meest vervelende probleem, het af en toe uitvallen van de auto, en dit gebeurde afgelopen maandag weer.

    Hierna hebben we besloten de auto weg te doen. Het Hele verhaal netjes bij de ANWB inkoop service aangemeld en toch nog een redelijk bod gekregen.
    Ook weer een andere C-max gekocht, en hopelijk hebben we hier nog wel lang plezier van.

    Forum-leden bedankt voor het meedenken en alle reacties,
    Groet,
    Martin
     
    FFbas, Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina