1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Boordcomputer inbouwen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door FocusChris, 26 sep 2007.

  1. Deze modificatie kan heel makkelijk of vrij moeilijk zijn.
    Dit is afhankelijk van de kabelbomen, of ze er liggen of niet.
    Het gaat hierbij om 2 kabelbomen, namelijk de kabelboom in de motorruimte en de dashboard kabelboom.
    Of je nu een Trend,cool edition of Ghia hebt maakt allemaal niks uit, het is slechts geluk hebben dat jou focus ermee is voorbereid!

    Als je niet echt handig bent met elektronica raad ik het af om hieraan te beginnen! Tenzij je de kabelbomen al hebt liggen, dan is het slechts plug en play 8)

    Het kan in (bijna) alle focussen van het type1 ingebouwd worden,facelift of niet maakt niet uit. Ook niet of het een diesel of benzine is.
    Het is niet mogelijk in de st170 versie. Dit komt doordat hier al de oliedruk en temperatuurmeter zit. Bij een RS durf ik het niet met zekerheid te zeggen :oops:

    Benodigde onderdelen:

    Ik was in totaal €175,- inclusief de kabelbomen (gebruikte onderdelen)

    Tellerkap met richtingaanwijzer en BC samen €75,-
    Temperatuursensor €25,-
    Ruitensproeiertank met vlotterschakelaar €15,-
    Kabelboom voor uitbereiding van interieur €60,- (dit was een matsprijsje van een mede Focus rijder uit Duitsland! Hij is er 3 uur mee bezig geweest en dan nog de tijd voor het demonteren uit een sloopauto)
    De onderdelen en stekkertjes voor de motorruimtebekabeling heb ik van hem kado gekregen,heb dit zelf verder gemaakt.

    Interieur:

    Richtingaanwijzer met de infoknop:
    (alle uitvoeringen hetzelfde)
    [​IMG]

    Boordcomputer:
    (Hier zijn er 2 uitvoeringen van, de facelift en voor facelift versie, het verschil is slechts optisch! Ik heb de facelift versie ingebouwd in mijn voor facelift Focus. Ik vind deze persoonlijk veel mooier)
    [​IMG]

    Tellerkap:
    (Op de foto hierboven is duidelijk te zien dat je een andere tellerkap nodig zult hebben)

    In motorruimte:

    Temperatuur voeler:
    [​IMG]

    Vlotterschakelaar voor in de ruitensproeiertank:
    [​IMG]

    Eventueel een nieuwe ruitensproeiertank met de voorbereiding voor de sensor, dit is slechts een rond gat. Kan je natuurlijk zelf ook boren.
    Ik heb mijn tank compleet gekocht samen met de vlotterschakelaar.
    Foto is hierboven te zien. De tank is verder hetzelfde.

    Dan heb je eventueel nog de kabelbomen nodig. Zoals al eerder gezegd, als je belang hierin hebt moet je even een PB sturen naar mij :)

    KabelCheck

    Zoals ik al had verteld gaat het om 2 kabelbomen. Ik zal beginnen met de makkelijkste.

    De interieurkabelboom.

    Dit is te zien aan de stekker van de richtingaanwijzer. (TIP. Eventueel kan je gelijk de voorbereiding controleren voor de ruitenwisserschakelaar met regelbare interval!)

    Om de stekker te controleren moet je eerst 1 kap verwijderen.
    [​IMG]

    Aan beide kanten met een platte schroevendraaier de clipjes indrukken. Nu kan je de kap omhoog klappen.

    Verwijder de schakelaar door het lipje naar LINKS te drukken en dan omhoog te trekken.
    Het kan even moeilijk gaan omdat er nog een clipje aanhangt die naar de sleepring gaat, dit maakt verder niet uit. Deze hoef je niet los te schroeven of iets dergelijks. (deze is voor het automatisch teruggaan van de richtingaanwijzer)

    (de volgende foto is voor de ruitenwisserschakelaar, bekijk het in spiegelbeeld en het is natuurlijk hetzelfde als de richtingaanwijzer ;) )

    [​IMG]

    Nu kan je eenvoudig de stekker los halen d.m.v. het lipje hieraan.

    Nu kunnen er 2 varianten zijn, als er 9 kabels aan zitten ligt de interieurkabelboom er niet! Als er 10 liggen wel.
    Dit zegt verder nog niks over de kabels in de motorruimte!!!

    De motorruimtekabelboom:

    Dit is het makkelijkst te zien aan de stekker voor de temperatuursensor. Deze zit achter de stalenbumperbalk achter de voorbumper.
    Om hier bij te komen demonteer je de ONDERSTE bumpergrill.

    Hier zit natuurlijk de variatie van de facelift en voor facelift grill.
    De focus van voor de facelift heb ik een foto van, deze is als je geen mistlampen hebt! heb je ze wel is het makkelijker aangezien er 2 clipjes minder aan de grill zitten;)

    Je moet eerst de grill verwijderen, dit gaat vrij moeilijk en kan behoorlijk spannend zijn als je niks wil beschadigen
    Deze zit met een aantal clips bevestigd.
    8 stuks in het midden haken achter de bumper
    2 stuks in de hoeken zitten ook achter de bumper gehaakt echter zijn deze vrij lastig te verwijderen.
    Vooral rustig doen en niks forceren, heeft bij mij ook een tijdje geduurd voor ze eruit waren (geheveld met een grote platte schroevendraaier)
    [​IMG]

    Als je deze verwijderd hebt moet je gaan voelen of eventueel met een spiegel kijken of de stekker aan de stalen balk zit.

    Ik heb even een foto geleend van onze oosterburen, hier staat het zeer duidelijk op :)

    [​IMG]

    Als deze stekker er ligt heb je de voorbereiding voor de BC in de motorruimte liggen. Als je 2 lege gaatjes hebt ligt er geen kabel!

    Inbouwen:

    Ik begin bij de motorruimte.

    Na de kabelcheck weet je waar de temperatuur sensor moet komen (foto hierboven)
    Deze zit bevestigt met de clip in de uitsparing.
    Dit is verder niet zo moeilijk. Uiteraard niet vergeten de stekker erin te klikken!

    Nu de tank met de vlotterschakelaar. Dit is vrij lastig.
    Hiervoor dien je de plastic wielkast bij je linkervoorwiel(gezien als je op de bestuurdersstoel zit) te demonteren.

    Het beste kan je even de krik gebruiken om de auto wat op te tillen, dit moet zobiezo als je de tank eruit wil halen. De ruimte is anders niet groot genoeg
    De plastic wielkast zit slechts met een paar schroeven vast.

    Als je deze weghebt kun je de tank al zien.
    Laat nu eerst even de tank leeglopen, hiervoor zijn natuurlijk veel variaties te bedenken :)
    Deze zit ook met een aantal schroeven vast.
    Je kan dit alles demonteren en dan de nieuwe tank weer plaatsen.

    Of de oude waar je een bevestigingsgat in hebt geboord. Zorg er i.i.g. voor dat als je dit doet je er zeker van bent dat er in de tank geen boorkrullen meer aanwezig zijn!

    Mijn excuses voor het ontbreken van de foto`s / afbeeldingen voor het de/monteren van de tank. Helemaal vergeten dit te doen :oops:

    Dit zijn alle werkzaamheden die je dient te doen in de motorruimte.

    Interieur.

    Nadat je de kabelcheck hebt uitgevoerd weet je nu natuurlijk al hoe je de richtingaanwijzers loshaalt. Nu kun je dus eenvoudig de schakelaar plaatsen met de infoknop.

    Nu nog de BC zelf en de tellerkap.
    De tellerkap zit vast met 3 schroefjes. Deze zitten bovenin.
    Draai ze alle 3 weg en je kan de kap wegnemen.
    Je dient ook even de stekker van de achterklepschakelaar los te klikken.
    Nu zie je de uitsparing voor de BC
    Zoek hier de stekker bij, deze kan eventueel ook achter je tellerklok bevestigt zijn aan de kabelboom d.m.v. tape.

    De bc zet je vast met een schroefje en een klemmetje, het schroefje is hetzelfde als die je eruit hebt gedraaid van de tellerkap en het klemmetje is ook hetzelfde als de klemmetjes waar je de schroefjes indraait van de tellerkap.
    Ik heb de middelste weg gelaten van de tellerkap en hiermee de BC vastgezet. (moet nog steeds een nieuwe halen bij de dealer :oops: )

    De nieuwe tellerkap met BC uitsparing kan je hebben met de schakelaar voor de achterklep of zonder, bij mij zat die er al in dus weet ik niet hoe je die overzet!

    Nu dit alles weer dichtbouwen en je bent klaar!

    Functietest:

    Je hebt 5 afleesbare waarde`s.

    Momenteel verbruik in l/100km (bij stilstand maakt de BC hier automatisch l/h van! )
    [​IMG]

    Gemiddeld verbruik:
    [​IMG]

    Gemiddelde snelheid:
    [​IMG]

    Resterende te rijden kilometers:
    (deze geeft een korte piep bij 80km,40km en vervolgens 20km, verder nog geen ervaring mee :P )
    [​IMG]

    Buitentemperatuur:
    [​IMG]

    Er zitten ook nog 2 lampjes op,
    De rechtse is voor het nivo van de ruitensproeier reservoir.
    Als die beneden peil is brand het lampje.

    Het linkse lampje is een waarschuwing voor gladheid.
    Hier zit ook een ritme in van het piepen bij de buitentemperatuur.
    Hoe en wat weet ik nog niet, heb de BC zelf er pas in sinds het voorjaar :)

    Dan heb je nog de R en de S toets

    De R toets is voor het resetten van de waarde die afleesbaar is( niet alle waarde`s worden gewist! )

    De S toets is voor het veranderen van de metische waarde, dus van miles naar kilometers enz.

    En dan als laatste de INFO toets op je richtingaanwijzer, deze is voor het switchen tussen de verschillende menu`s

    Update
    Er zijn al enkele geweest die mij vroegen om te helpen,
    als eerste was Focus/epe aan de beurt±
    [​IMG]

    Zullen nog wel wat volgen :lol:
     
  2. Pff ben weer een uur verder met al dat getyp :shock:
    Maar doe het graag hoor.
    Op verzoek van velen dus toch maar gedaan.
    Nu alleen ooit nog eens de Cruise Control en van angeleyes met hoogteregeling handleiding 8)
     
  3. Top :D
    was altijd al benieuwd hoe lastig het kan zijn, maar dit maakt een
    hoop duidelijk 8)
     
  4. Mooie uitleg weer Chris :thumbs:
     
  5. :clap2: :clap2: :clap2:

    Mijn complimenten voor de duidelijke uitleg hoor!! Ziet er heel duidelijk uit! Het is wel een operatie die je niet "zo maar ff" doet zeg! :shock:

    Maar met deze handleiding is het goed te doen :thumbs:
     
  6. mooie duidelijke handleiding. mijn complimenten!
     
  7. geweldige handleiding chris!
     
  8. Is er animo voor een uitbereidings-kabelset voor de interieurkabelboom?
    Ik kan er waarschijnlijk een paar maken :wink:
    Natuurlijk met stickertjes enz. op elk kabeltje waar die in/heen moet

    Misschien dat ik voor de motorruimte-kabelset ook wat kan maken, alles origineel. Maar dit ligt eraan wat ik kan vinden op de sloop :)

    Dit dus:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Ik heb zojuist de variabele intervalschakelaar geïnstalleerd en deze werkt. Betekent dit gelijk ook dat ik de 10-dradige kabelboom in het interieur heb?
    (ik wil er namelijk alleen aan beginnen als ik alle benodigde kabeltjes al heb).
     
  10. Nee, hiervoor moet je echt even bij je richtingaanwijzer kijken!
     
  11. Je hebt gelijk: :( chips, slechts 9 draden bij de richtingaanwijzer en ook bij de bumper geen aansluiting voor de temp-sensor. Ik denk dat ik het project boardcomputer maar even laat zitten.
    In ieder geval bedankt voor de goeie 'How-to' :!:
     
  12. Er zitten meer als 5 functies op de boardcomputer.
    Ik denk wel een stuk of 8 meer zelfs. :lol!:
     
  13. Same here... hoewel ik wél een aansluiting aan de bumper heb voor de thermometer..!

    Mvg,
     
  14. Ik heb dit topic al meer gelezen en vindt de boordcomputer een erg mooie gadget, zag er vandaag weer een op marktplaats staan, maar als ik dan heel dit topic gelezen heb durf ik eerlijk gezegd niet eens te kijken naar de 10 draden :neu_ugly: wel vindt ik deze how-to erg goed en duidelijk weer gegeven
     
  15. Hou er even rekening mee dat de tellerkap het lastigst te vinden is :(

    Ik heb ondertussen diverse onderdelen liggen, zodra ik een hele set heb dan zet ik het wel bij te koop :D
     
  16. Ik heb op de schakelaar van de ruitewisser gekeken, deze bevat 10 draden. toen opzoek gegaan naar de kabel voor de boardcomputer, maar deze kan ik niet vinden.
    Ik heb een 1.6 ghia uit '99.

    Waar zou de kabel kunnen zijn? ook achter mijn tellerhuis gekeken.
     
  17. Je moet de kabel bekijken van je RICHTINGaanwijzer en niet de ruitenwisserschakelaar! :wink:
     
  18. :D Inderdaad, ik had wel 10-dradige ruitenwisserschakelaar, maar een 9-dradige richtingaanwijzer :x
     
  19. Heb nu ook naar de richtingaanwijzer gekeken.
    Daar zitten ook 10 draden :D
    Nu de kabel naar de BC nog... enig idee waar ik die kan vinden?
     
  20. Moet ergens t.h.v. de plaats van de BC zitten, kan ook zijn dat je de gehele tellerunit moet los halen en dat die daar ergens aan geplakt zit.

    Meestal zit dan de stekker met tape aan de kabelboom geplakt, de draden zitten zo in een "lusje"
     

Deel Deze Pagina