1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Body Control Module mk3 focus storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Yakko, 27 okt 2021.

  1. Vorige week een halve liter water in een achterlicht gehad nav een scheur in de achterlicht kap. Vervolgens wilde de ford focus mk3 hatchback niet meer starten, stuurslot fout en lampfout in het scherm. Dezelfde foutmeldingen als in deze Youtube. De diagnose van de garage is dat de BCMI defect is. Dit naar aanleiding van de kortsluiting in het achterlicht. Mijn vraag is, kan ik elke willekeurige BCMI scoren en de opties achteraf ingeprogrammeerd worden of moet het een specifiek model zijn met de opties die onze focus MK3 heeft?
     
  2. Ik neem aan dat je niet zomaar elke bcm kan gebruiken. Maar ik denk dat @JW dat vast wel kan vertellen.
     
  3. Wat onderzoek op internet leert mij idd dat ik eenzelfde module moet scoren. Daarna moet hij schijnbaar nog wel geprogrameerd worden. Morgen de BCM ophalen om te kijken welke versie ik heb, of hij nog te fixen valt na een kortsluiting. Als dat niet het geval is dan op zoek naar eenzelfde. Mocht iemand nog een BCM hebben liggen toevallig, ik houdt mij aanbevolen!
     
  4. Er zit inderdaad verschil in de BCM's die Ford heeft toegepast. Bij sommige BCM's ontbreken simpelweg contacten/componenten die voor bepaalde opties nodig zijn.

    Hou er tevens rekening mee dat de BCM bij de Focus 3 onderdeel is van het PATS startblokkering systeem. Naast het configureren van de BCM zal dus ook het PATS systeem opnieuw moeten worden geprogrammeerd. Hiervoor is in geval van de Focus 3 geautoriseerde toegang tot het (online) Ford FRDS systeem noodzakelijk. In de praktijk betekent dit dat je hiervoor in de meeste gevallen op de Ford dealer bent aangewezen.
     
    Patman vindt dit leuk.
  5. #5 Yakko, 27 okt 2021
    Laatst bewerkt: 27 okt 2021
    Dank voor de tip. Hopen dat de oude BCM te repareren valt, anders wordt het programmeren zoals je aangeeft. De Ford staat bij een Ford specialist, was eerder wel Ford dealer maar sinds een tijdje niet meer. Ik hoop dat ze nog toegang hebben tot FRDS, maar zeker weten doe ik het niet.

    Is er ergens een schema beschikbaar van de BCM? Dwz, als ik de pinout wil weten van de achterlichten op de BCM, waar zou ik die kunnen vinden? Gevonden.
     
  6. #6 Yakko, 7 feb 2022
    Laatst bewerkt: 7 feb 2022
    Drie maanden later, focus staat nog steeds bij de Garage, initieel bij de Ford specialist Stoomberg maar nu bij Van Mossel in Tilburg, want men heeft problemen met het aansturen van het stuurslot. Of dat onderdeel is van PATS, geen idee :think:

    Het probleem is dat de nieuw geleverde BCM (oude BCM zat geen leven meer in helaas) niet het stuurslot aanstuurt. Het stuurslot gaat er niet op en ook niet eraf. In eerste instantie kon er helemaal niet gecommuniceerd worden met de nieuwe BCM, nadat Ford nieuwe software had aangeleverd lukte dat wel.
    Nadat Ford specialist Stoomberg er softwarematig niet uit kwam heeft men de auto verplaatst naar het opleidingscentrum van Ford van Mossel te Tilburg. Ook hier hebben ze geen oorzaak kunnen achterhalen en vervolgens heeft men aanspraak gemaakt op Ford ondersteuning (middels een abbonement oid?). Naar aanleiding hiervan is er een support persoon van Ford Keulen langs geweest en die heeft ook niets kunnen vinden. Deze Ford Keulen persoon is met log files weer weder gekeerd voor aanvullend onderzoek in Keulen.
    Het is nu wachten op Ford Keulen, er is vanuit Stoomberg voorgesteld om wederom een nieuwe BCM te bestellen maar op dit voorstel is geen response vanuit Ford vernomen. Stoomberg twijfelt of de nieuwe BCM wel goed functioneerd.

    Ik heb, nav de post van JW, het PATS component voorzichtig opgebracht zonder betweterig over te willen komen, helaas was men hiervan reeds van op de hoogte.

    Na drie maanden, zonder hatchback, zitten we toch aardig met de handen in het haar. Nu Ford Duitsland betrokken is heeft het m.i. geen zin om iemand anders een diagnose te laten uitvoeren?! Ik was/ben er namelijk aardig klaar mee en stond op het punt om de auto op te halen en ergens anders te laten onderzoeken. Mijn frustratie hierin bleek te liggen in het ontbreken van communicatie. Vanochtend langs geweest bij Ford specialist Stoomberg in Dongen en de bovenstaande status aangehoord.

    Wordt vervolgt zucht
     
  7. Wat een verhaal dit zeg, hopelijk snel opgelost nu.
     
  8. Nu zijn er tegenwoordig overal bedrijven die de start onderbreking kunnen uit progammeren heb je daar al eens naar gekeken? Niet ideaal maar als je hiermee verder komt kan het een uitgangspunt wezen. Of kan je niet van de sloop alle modules ophalen die nodig zijn voor het starten en die omhangen? Het water heeft wellicht meer stuk gemaakt maar dat zal je stapje voor stapje moeten uitzoeken.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  9. #9 Yakko, 7 feb 2022
    Laatst bewerkt: 7 feb 2022
    De "zelf module regelen" route heb ik reeds gevaren. De exacte BCM module met hetzelfde serienr. had ik in eerste instantie gekocht bij een sloop, krijg ik een reactie van Ford Stoomberg nadat ik zelf had gebeld met de vraag wat de status was, "je sloop BCM werkt niet". Tja, wat zeg je dan? Ik wil op dat moment zsm de auto terug zonder elke keer aan te moeten horen dat het aan mijn zelf geregelde BCM module ligt, dus heb ik groen licht gegeven voor het bestellen van een nieuwe BCM module. Op voorwaarde dat ik dan wel een werkende auto kreeg.
    Men communiceerd ook niet dus ik weet niet wat er niet goed aan de sloop BCM was. Voor hetzelfde geldt was die sloop BCM wel goed en zit men met de nieuwe BCM wederom op hetzelfde punt. Ik kan het niet aantonen, want ik weet geen details.
    Het uitblijven van communicatie maakt het geheel erg vervelend.

    Een voorbeeld hiervan is dat het mij niet bekend was dat de Focus ineens bij van Mossel stond. Dat kreeg ik eind December te horen toen ik Stoomberg belde voor een status update, daar is niets in/over afgestemd.:shrug:

    Wat ook nog leuk gaat worden is, wat dit grapje allemaal gaat kosten. Het is duidelijk dat er veel onduidelijk is en dat baart mij tot zorgen.
     
    Fridge vindt dit leuk.
  10. Enige waar je op kan hopen is dat de nieuw bestelde BCM dan wel in 1 keer werkt want dan weet je in ieder geval dat er inderdaad iets met de sloop BCM was. Echter betwijfel ik dat heel eerlijk gezegd.
     
  11. Ik las op dit forum een topic waarin JW ook gereageerd had op een sloop BCM die nog in een soort van ongevals modus stond en voor allerlei aanvullende verassingen zorgde.
    Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik niet die betweter klant wil zijn en afhankelijk ben van de expertise van de specialist.
    De focus :lol: ligt nu op de Focus werkend te krijgen, dat is al uitdagend genoeg blijkbaar:nocheer:
     

  12. Nou daar zou ik ook zorgen over hebben.... heb je wel een maximum bedrag afgesproken? Of krijg je hem straks terug met een factuur van 4000 euro...
     
  13. Initieel wel, echter dat was voordat dit circus begon. :roll:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Juist gezien de slechte communicatie zou ik daar een afspraak voor gaan maken, om te voorkomen dat je straks het dubbele moet betalen van wat je focus waard is
     
  15. Yakko.... Hoe is de status op dit moment van de Focus?
     
  16. N.a.v dit verhaal mijn verhaal: In het kort. 3 lampjes brandend in het dashboard ABS,ESP en handrem. Forscan er bij en melding sensor rechterachterwiel van de FF 3.5 van 2015. Resetten hielp niet. Dan maar naar de dealer. Afspraak gemaakt. Sensortje meneer. Uurtje werk. Na 2 uur wachten zie ik 4 mensen bezig met de FoFo. Ja nieuwe sensor maar we krijgen de lampjes niet uit. Bekabeling nagekeken en het moet de ABS module zijn. U krijgt gratis een leenauto. Keurig allemaal. Nu 6 weken later: Het is een software probleem dat ze in Duitsland op moeten lossen. De dealer krijgt het met hun software niet voor elkaar. De dealer baalt en ik ook want ik rij nu in hun nieuwe Ecosport. Ze hebben wekelijks contact met Ford Duitsland maar tot op heden nog geen oplossing. Zijn er hier mensen met een dergelijke software ervaring? De beide sleutels zijn ook bij de dealer want die moeten ook geprogrammeerd worden. Ik vind het bizar.Tot overmaat van ramp moet morgen de APK plaatsvinden dus afkeur.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Die apk wordt wel opgelost met de dealer, een eventuele boete daarvan zou ik me nu niet druk over maken en die komt ook niet direct na een dag te laat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Heb al eens een week of twee onbedoeld met verlopen APK rondgereden (ik had eind juli in gedachten, het was begin juni bleek later, maar was niet zo goed in post openen/ordenen toen), geen probleem qua boete vanuit de RDW. Gelukkig niet staande gehouden, dat was problematischer geweest.
    En ook al eens een dag of wat na de datum pas bij de garage terecht gekund, schriftelijke bevestiging van de afspraak mee, daarmee wel staande gehouden, was uiteindelijk akkoord vanuit ome agent. Dus die APK datum zou de laatste van mijn zorgen zijn, dat regelt de garage wel als het probleem is verholpen, het is niet zo dat je rond rijdt zonder APK, de auto staat immers bij de garage.
     
  19. Dat is zeker wel jou probleem. De je mag 2 maanden van te voren keuren met behoud van de originele keurig datum.
    Daarnaast is er een soort van gedoog periode dat een auto met een verlopen apk op de openbare weg geparkeerd mag wezen. Echter als die periode verstreken is en de apk is niet gedaan en de auto is niet als geschorst aangemeld is de kans op een bekeuring aanwezig ongeacht waar de auto staat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. HansK is al ruim 6 weken al aan het wachten tot het op is gelost.
    Oftewel, bijna die hele termijn van 2 maanden van tevoren. Dan is het toch echt een gevalletje overmacht.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina