1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bij vervangen waterpomp ook de distributieriem vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fordfocus wagon w, 16 mrt 2019.

  1. Goedemorgen,

    Sinds een aantal maanden in het bezit van een witte ford focus 1.0 ecoboost (101 paarden) van het bouwjaar 2014.

    Nu is er lekkage van de koelvloeistof geconstateerd en is er aangegeven dat in ieder geval de waterpomp vervangen moet worden.

    Mijn vraag is of dat dan ook gelijk de distributieriem vervangen moet worden? Of dat je de waterpomp apart kan vervangen, zonder gelijk de riem mee te moeten nemen?

    Alvast dank voor jullie reacties.
     
  2. Zou hem gelijk meenemen, ze hebben de boel toch al los en een riem is qua kosten niet zo heel veel meer. Maar waarom vraag je niet naar de meerprijs aan de garage, dan kan je zelf beslissen...
     
  3. Bij dit type 1.0 ECOboost wordt de waterpomp aangedreven door de multiriem en heeft niets van doen met de distributieriem.

    Sterker nog de distributieriem bij dit type 1.0 ECOboost is een wetbelt welke net als een distributieketting in de motor zit en door de motorolie loopt. Het vervangen van de wetbelt is dus veel werk (reken op zo'n 10 a 12 uur voor een ervaren persoon).


    Het vervangen van de waterpomp stelt niet zo veel voor. Vorig jaar heb ik de waterpomp van mijn eigen 1.0 ECOboost vervangen en inclusief het aftappen en vacuĆ¼m vullen van het koelsysteem ben ik nog geen 2 uur bezig geweest.
     
    Magure en Chris van S. vinden dit leuk.
  4. #4 Fordfocus wagon w, 16 mrt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2019
    @Magure, er is veel fout gegaan bij de dealer waar ik de auto heb gekocht, dus erg weinig vertrouwen in hun. Zodoende vertrouw ik niet heel erg op een eerlijk antwoord. Zeker ondat het 1 en ander vervangen zal worden onder garantie...

    @JW, bedankt voor je heldere antwoord, daar kan ik wat mee. Had al gezocht op internet, maar kon hier niets over terugvinden.

    Hoe schadelijk is het tijdelijk rijden met de verkeerde olie voor de wetbelt (distrubutieriem)? Heb nl een paar honderd km met de verkeerde olie gereden. Dealer had er de verkeerde olie in gedaan :(

    5w30 ipv 5w20. Gelukkig zelf achtergekomen.
     
  5. Kan je achterhalen of de 5w30 voldeed aan de Ford specificatie? Want dan hoeft het niet altijd schadelijk te zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  6. Onder andere vanwege de wetbelts (de 1.0 ECOboost heeft tevens een 2e wetbelt welke de variabele oliepomp aandrijft) is de 5w20 motorolie welke voldoet aan de Ford WSS-M2C948-B specificatie de enige motorolie welke voor de 1.0 ECOboost is toegestaan. Bij dit type motor zijn geen alternatieven toegestaan.

    De wetbelts zullen niet direct schade oplopen wanneer er korte tijd verkeerde olie is toegepast maar wat op de lange termijn de invloed van de verkeerde olie op het materiaal van de wetbelts zal zijn is praktisch onmogelijk te voorspellen.
     
  7. Deze dealer weet niet eens welke olie in de ecoboost moet? Serieus?
    Welke dealer is dit eigenlijk?
     
  8. Bedankt JW.

    Het betreft een dealer van een ander merk, geen ford dealer. Welke dealer het is hou ik voor mijzelf, niet netjes om hier te vermelden.....
    De reparaties laat ik overigens nu wel onder garantie bij een ford dealer uitvoeren.
     
  9. Ik heb mer de werbelt wel in elkaar gelopen motor gezien. Was dacht paar maanden geleden bij amt autotechniek op facebook. Daar zat idd verkeerde olie in, de wetbelt was aangetast zeiden ze.
     

Deel Deze Pagina