1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

beslaan ruiten focus 1 f2

Discussie in 'Interieur' gestart door focusdiesel, 15 nov 2010.

  1. Maar toch niet dagelijks hoop ik..... zoveel werk :schater:
     
  2. geloof mij dat 9 van de 10 de airco gewoon aan laten.met als gevolg dat de verdamper ook nog is lkkr vol met schimmel komt.en je zo,n lkkr muffe auto krijgt.
     
  3. hier de airco altijd aan (climate control) en nog nooit last gehad van stank;)
     
  4. nergens last van.
    je moet je auto natuurlijk wel regelmatig gebruiken, dan hebben schimmels geen kans om te groeien.
     
  5. mooi, nieuwe versie van het zelfde probleem.. hier ook een Focus1, fase2 (2003)
    als ik het contact aan doe om de auto te starten dan zie ik in een keer m`n hele voorruit beslaan ? ;-(
    terwijl hij niet beslagen was
    maar als ik voor dat ik het contact aan doe, de blower op standje 'nul' set. en pas na honderd meter rijden de blower aan set, dan beslaat er dus niets

    verder hier ook regelmatig beslagen zij ruiten aan de achterkant. maar dat komt omdat er vaak 2 honden mee gaan in de bench op de achterbank

    maar indderdaad
    *kachel uit, starten, voorruitverwarming aan, blower op standje 4 ( herrie) en dan na 200 meter blower terug op 2.. kacheltje op middenstand
    alles went
     
  6. Die tip die hier al eerder genoemd is heb ik zelf vroeger ook gebruikt toen ik nog een mooi klein oud Peugeot 205je had: met een doekje en afwasmiddel alle ramen insmeren, en dan heel goed weer uitpoetsen. Heel simpel, is eventjes werk maar je hebt er de hele winter profijt van. Veel eenvoudiger wordt het niet :mrgreen:
     
  7. Hoi,

    ik heb een aantal reacties gelezen van het beslaan van de vooruiten.
    Nu had ik dat dus ook, en de tip van goed ontvetten werkt echt perfect.

    Alleen de laatste 2 dagen dus helemaal niet meer, had echt het water op het raam staan.
    Bij een defecte had de anwb wel gezien dat de koelvloeistof bijna leeg was.

    Bijgevuld en wat denk gisteren was het zover heel de bekleding nat, reservoir helemaal leeg en geen verwarming meer.
    Blijkt dat mijn kachelradiateur op 2 plekken nog al behoorlijk lekte.

    Dus in die pokke kou alles losgehaald en inderdaad er stond gewoon water in de bak, die niet eens werd afgevoerd.

    Tip kijk even of je water verliest in de koeling, zie je dat niet kun je even bij de slangen die naar binnen gaan kijken of daar water uitkomt.

    Hoop dat als ik morgen de nieuwe radiateur krijg, dat het probleem weer weg is, al zal ik wel ff moeten rijden om alles droog te krijgen, want met de haardroger en doeken zal ik niet alles droog krijgen.

    Hoop dat ik op deze manier een klein stukje heb kunnen bijdrage aan dit hinderlijke probleem....


    ps die radiateurs zijn nog prijzig ook...

    gr jeroen
     
  8. :thumbs:Had het vorige jaar ook erg. Had idd ook een stel vochtvreters erin liggen. Nou ja, het kon ermee door.
    Kwam een week of wat(toen moest ik 's morgens de 1e keer krabben) en kon ik eerst de auto 15 minuten laten draaien, omdat ik geen donder door de ruit zag. (Ondanks dat ercondensspray op zat)

    Toen las ik 's avonds op (ik dacht een VW-beetle forum) dat een krant op het dashboard leggen werkt. Ik had dus net al mijn kranten weggegooid, maar gelukkig had ik nog een Kwantum-folder gekregen die dag.
    Met het idee, baat het niet, dan schaad het niet had ik die dus op het dashboard gelegd.

    Dat doe ik nu dus een week of 2 a 3 en ik moet zeggen. Ik heb echt negens last van.
    Werkt perfect, geen kosten.
    's Morgens bij het wegrijden de folder onder of op de bijrijdersstoel gooien.
    En als ik 's avonds de auto wegzet dat ding weer op het dashboard gooien. Prima actie.

    Had ik dat geweten voordat ik die spray voor de voorruit had gekocht. Had me weer 5 euro bespaard.

    Dus voor iedereen die er last van heeft:

    KRANT OP HET DASHBOARD :thumbs:
     
  9. Wat een vooroorlogse oplossingen worden hier aangedragen voor een "condensatie- euvel" dat zowat elke redelijke wagen anno 2010 ( laat ik specifieker zijn : sinds 1950 niet meer zou moeten hebben) simpelweg niet mag hebben.
    Op het moment dat je de auto start, moet met een kolere gang de lucht in de wagen 'vervangen' worden door verse lucht.
    Nu even mee redeneren!: 's winters trekt de luchtaanzuig "koude" lucht naar binnen, die vervolgens( als het goed is) verwarmd wordt.
    Natuurkundige logica: koude lucht heeft een veeeeeeel lagere relatieve luchtvochtigheid dan warme lucht.
    M.a.w. de koude lucht die door die opgewarmd de auto in komt is dus verwarmde lucht , met een lage relatieve vochtigheid en dus ongeloofelijk veel vocht kan opnemen. Als deze lucht, die dus veel vocht opneemt "AFGEVOERD" wordt MOET het condensprobleem NIET BESTAAN!!
    Ergo
    1)er is een probleem met de verwarming ( verwarmd die lucht niet, odat er vocht in opgenomen wordt) OF 2) de lucht wordt niet hard genoeg toegevoerd in de auto, want je wilt wel snel van je condens af, dus dat moet even hard kunnen blazen! OF 3) Die opgewarmde lucht, die veel vocht heeft kunnen opnemen, wordt niet afgevoerd !!!!!!!!!!!
    Ik kies gevoelsmatig dus voor 3: De lucht zal niet goed afgevoerd worden ( tenzij En de verwarming niet goed werkt EN delucht niet optimaal afgevoerd wordt).
    We gaan dus nu op zoek naar het TOPIC waar in uitgelegd staat hoe de luchtAFVOER geregeld is, hoe het functioneerd( een klep die dichtgestuurd wordt bij een bepaalde binnen temperatuur?) en of hier iets goed mis is. Zo te lezen is het een EUVEL waar FORD, vooroorlogse oplossingen voor heeft of heeeeeel lang geen REET aan doet!
    Ik zou het probleem zowieso bij de dealer melden en eens horen wat die te vertellen hebben.......wordt vervolgd ( nog maar net eigenaar van een Ford Focus in onze familie, zal me eens voorstellen hier)
     
  10. #50 hawky007, 5 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2010
    Pas trouwens op met die silicagelkorrels: Nooit losse korrels gebruiken; de stofdeeltjes zijn K A N Kerverwekkend ( dus ook nooit zelf trachten te drogen in je oven of magnetron).
    Eigenlijk te gestoord om over te praten: silicagelkorrels in een auto!!! Tjongejonge wat een armoe
     
  11. :roll: Erg vreemd, iemand die dit theoretisch kan onderbouwen? Ben ik namelijk wel erg nieuwsgierig naar...
     
  12. Daarbij is er ook iets gewijzigd aan de ventilatie kleppen achter in de kofferbak; dus moeten ook vervangen worden.
    waar zitten de ventilatiekleppen bij een wagon?????????
     
  13. Het enigste wat ik kan bedenken is dat de krant vocht aantrekt, meer niet :think:
     
  14. Je slaat de spijker op zijn kop. Ik denk dat het papier of iets met de inkt dezelfde werking heeft als zo'n bison vochtvreter.
    En ook weer niet. Want ik heb dus een kwantumkrantje in de auto liggen, nu een kleine 2 weken. Maar hij wordt niet nat of iets.
    Maar goed, het werkt. Dus ik ga ook niet denken waarom.


    Het mag dan een oplossing zijn die niet uit deze tijd komt. Maar wie heeft gezegd dat er nu goede oplossingen bestaan. Old school is soms topch net iets beter dan high tech oplossingen.
     
  15. @Hawky-->Als het allemaal zo simpel was zou er allang een oplossing voor zijn geweest.
    Zelf zie ik iedere avond een hele straat vol met auto's staan die gecondenseerd zijn aan de binnenkant. Eerst het winterzonnetje er op en dan ineens forse daling van de temperatuur. Vooral de hatchbacks met schuin aflopende ruiten hebben er meer last van.
    Ik als a-technicus zeg dat het komt doordat de de auto warmer is van binnen als de buiten temperatuur. Warme lucht condenseert tegen de ramen en hupsakee de auto beslaat. Overigens heb ik er voor het eerst geen last mee met de Focus. Komt denk ik meer omdat er dagelijks goed en ver meegereden wordt als dat het een Ford is.
    heb het voorheen met allerlie (dure) merken ook gehad. Rijd je niet genoeg dan wordt de auto niet goed droog gestookt.
     
  16. Ik heb nergens last van (zonder airco), misschien rij je niet genoeg zodat de auto niet goed opdroogd van binnen :).
     
  17. Ik neem voor het gemak maar aan dat iedereen de ventilatie stand niet op circuleren heeft staan...... zo wel.... schop u zelf even hard onder uw kont.
     
  18. circulatieklep

    Bij mij is het probleem opgelost, circulatieklep blijft hangen,de klep zit op de kachelmotor.
    als de knop voor circulatie aanzet(groene lampje gaat branden) dan schuift de klep naar vooren en knopje uit dan zou hij naar achteren moeten schuiven.
    de klep schoof dus niet meer naar achteren waardoor de luchtstroom van buitenaf werd tegen gehouden.
    Aangezien ik de stand nooit gebruik heb ik de klep vast gezet met een stukje ducktape zodat hij niet meer naar vooren kan schuiven of vallen.
    de klep ging overigens vrij zwaar naar voor en achter.
    maar het probleem van beslagen ruiten is hier bij mij in iedergeval opgelost.
     
  19. Ik heb ook een VW-passat-station. Daar zitten de achterste zij en achterramen toch een eind verder weg van de blower dan bij m'n focus. Maar daar is het effe blower aan en schoon.
    Sorry, voor de late reactie , maar was een poosje in het buitenland.
    Diegenen die hier op het forum vertellen over afvoer kleppen bij de focus; hebben het denk ik bij het rechte eind, omdat ik de bageruimte-vloerbedekking opzij heb gelegd en het 'lijkt' of het al beter wordt ( kan pas wat zeggen als ik een paar weken verder ben, als het overtollige vocht uit de bekleding e.d. weg is).
    gr, Erwin
     
  20. Ben vanavond op dreef, dus hier ook nog maar ff een reactie.

    Vanmiddag met zoon naar Emden geweest, daar Focus een paar uurtjes laten staan (regenachtig en koud) en jawel terug instappen en helemaal dicht.

    De climatecontrol regelt op temperatuur, dus met al dat vocht moet de aanjager handmatig een standje hoger. Dan zijn de ramen vrij snel droog.

    Vroeger hadden auto's standaard geen airco en was de basis ventilatie mi veel beter. Bij mijn Granada's (en ook bij de jaren 80 Escortjes die we hier hebben) voelde je het onder het rijden behoorlijk blazen uit de roosters met de aanjager uit. Bij de Focus (met CC dus) niet. Bij de Omega die ik hiervoor had (ook met CC) had ik precies hetzelfde.

    En idd, de vorstbeveiliging van het airco systeem schakelt het systeem bij een bepaalde temperatuur uit (ik dacht beneden de 4grC). Met of zonder CC.

    Bij het handmatige systeem ben je eerder geneigd de aanjager aan te zetten, dus daarbij lijkt het beslaan minder. Dat heeft dus alleen maar met de aanjagerstand te maken. Precies zoals hawky007 ook al schrijft...

    Ergo: als het koud en vochtig is even de ventilatie handmatig een standje hoger.

    PS. Ik maak de ramen van binnen schoon met alleen warm water. Goed nadrogen met een schone handdoek. Werkt perfect.
    Vooral niet met lapjes die in de auto liggen, of met een trekker, poetsen. Geeft vegen en vettigheid.

    :D
     

Deel Deze Pagina