1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenspanning Ford Focus Stationwagen met 1,6 Ti VCT motor?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Henry Ford Jr., 13 aug 2021.

  1. Ik heb bovenstaande Focus 2 Stationwagen t.w. met een 1,6 Ti VCT motor uit 2007 en wil er over 1 of 2 weken mee op vakantie gaan een rit van ca. 1.000 km! De normale bandenspanning is Voor: 2,4 en Achter: 2,8 volgens mijn gegevens, echter ik herinner me dat bij mijn oude Focus 1 bij een volle belading (zoals nu op vakantie) het aan te raden is de banden vooral achter van een hogere bandenspanning te voorzien! Ik dacht 2,6 voor en 3,2 achter? Geldt dit ook zo'n beetje voor de Focus 2, omdat die een andere maat banden heeft en zwaarder is?
     
  2. De door Ford aanbevolen druk staat op de sticker in de deuropening bestuurder (rechts onder het slot) en in de manual.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
     
    montagne vindt dit leuk.
  3. https://www.allebandenspanning.nl/pressures/ford/focus
    https://www.oponeo.nl/tools/bandenspanning/ford/focus
    als je hier kijkt met de 1.6 is het 2.1 rondom en als het beladen is pas 2.4 voor en 2.8 achter.
    3.2bar is teveel.
    zelf heb ik de mijne ook niet op 2.1 rondom staan maar op 2.4 rondom en 2.6 voor de vakantie gezet.
    echter aan me profiel kan ik zien dat dit net iets teveel is. binnenkant van me banden zijn wat kaler als buitenkant. Nu valt dit mee het verschil is nog geen 0.5mm. dat terwijl band nu net onder de 2.5mm in het midden is en buitenkant 2.8mm. dus ze zijn aan vervanging toe
     
  4. Ok begrepen, dan waren die spanning die had gevonden al voor een zwaardere belading en de standaard 2.1 rondom volgens de tabel! Ik had geen manual / handleiding en in de deurportier heb ik ook niets kunnen vinden vandaar mijn vraag! Ik ga a.s. maandag de banden op vakantie spanning brengen en ga het reservewiel hierbij niet vergeten die zet ik dan wel op 2,6 er precies tussen in! Bedankt voor de reactie's!
     
  5. Ter aanvulling houdt rekening dat een gemiddeld hogere snelheid een lagere bandenspanning vereist en een gemiddeld lage snelheid een hoge bandenspanning.
     
  6. Als dat zo is, waarom geven sommige fabrikanten dan aan dat je bij hogere snelheden een hogere bandenspanning moet hebben?

    [​IMG]
     
  7. @ThomasHenry
    Het klopt dat bandenspanning stijgt als deze warm wordt. echter dan spreken we over minder dan 1%stijging van de druk.
    Keer met auto met bandenspanning sensoren naar Berlijn geweest en zag je van 44 naar 46psi gaan.
    echter aangegeven bandenspanning is daar al rekening mee gehouden. Dit is bij koude band dat je moet checken en goed zetten
    Is niet erg dat het stijgt. sterker nog is alleen veiliger met rijden.
    Als je met te lage bandenspanning rijdt op snelweg zou juist meer warme vrijkomen en dus de band overhitten met gevolg klapband.
    echter zal ook de spanning stijgen in band. alleen dat is niet voldoende

    Tevens op https://www.bandopspanning.nl/bandenspanning/wat-is-mijn-bandenspanning/
    zie je staan dat zware belasting, niet alleen als je vol beladen bent maar ook met hoge snelheid.
    @meeder geen idee of je dat bedoelde. Kan me niet herinderen dat beide apart worden weergegeven of vermeld.

    alleen op die site staat dat band 2 tot 5% verliest per maand.
    Ondanks dat me banden bijna op zijn, zitten rond de 2.5mm. Zit ik nog net niet op 2%, want dat zou 0.6bar daling zijn met 2.5bar druk. zit nog op 1%
     
  8. @trucker0werner ik bedoel geen drukstijging door warmte, maar door slingering. Doel van de juiste bandendruk is het totale loopvlak gebruiken. Een harde band wordt boller dat samen met een hogere snelheid wat resulteerd is dat je binnenkant sneller slijt doordat de hoge snelheid de binnenzijde van de band verder naar buiten slingert. De gedachte van menig autorijder is meer snelweg dus hardere band, terwijl het dus andersom is.
     
  9. #9 meeder, 16 aug 2021
    Laatst bewerkt: 16 aug 2021
    @ThomasHenry jouw redenatie gaat dus volledig tegen wat er bij mijn auto vermeld wordt.
    Bij snelheden boven 160 km/h moet de bandenspanning hoger gezet worden van de fabrikant volgens de sticker.

    Ford geeft ook zeker geen lagere bandenspanning op bij hogere snelheden al zijn de verschillen klein.

    [​IMG]
     
  10. @ThomasHenry
    klopt dat te lage bandenspanning je buitenkant van je profiel gebruikt en te hoge bandenspanning binnenkant gebruikt.
    slingering zal mogelijk plaats kunnen vinden.
    echter dat gebeurt alleen in onbelaste situatie. Als loopvlak weer tussen de grond en velg zit, wordt deze in gedouwd.
    Wat verhaal van slingering niet van toepassing echt meer maakt.
    https://www.bandenleader.nl/advies-banden/aanpassen-van-bandenspanning-snelheid
    Hanteer je wat de fabrikant opgeeft zal de veiligste en beste optie zijn.
    door hogere spanning worden ook de zijkant van de band wat meer uit elkaar geduwd en dus heeft de binnenkant geen ruimte om echt meer uit te zetten. want zou dan juist de buitenkant naar binnen iets trekken.

    om iets offtopic
    garage 54 hebben ze een band tot 620kmh laten ronddraaien onbelast. je ziet dat het dan uitzet en naar binnen trekt.
    Code:
    https://www.youtube.com/watch?v=Evkk1WwnpXg&ab_channel=Garage54
    zelfde effect wat je ziet bij dragrace banden die worden smaller en hoger. maar rijden ook op 6.5tot7.5psi (rond 0.5bar)


    maar goed uiteindelijk zet garage de juiste spanning voor veel mensen. (de aangegeven spanning op de b-style van bestuurdersdeur te vinden).
    degene die het zelf doen, doen het op wat hun het fijnste vinden.
     
  11. @meeder mijn redenatie staat los van het advies van de fabrikant. Mijn advies is om daar niet van af te wijken. Er zijn meerdere facetten die kunnen zorgen dat zij een hogere druk adviseren. De vereiste van de band gaat boven slijtage van de band. Ik probeer ook niet te veronderstellen dat je direct de bandendruk moet drastisch moet verlagen, ik wil alleen benadrukken wat een band precies doet en daarmee bewustwording voor veel mensen die veel op de snelweg rijden en denken dat je de druk met een bar moet opschroeven.
     

Deel Deze Pagina