1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Banden maken veel herrie

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jason101, 3 apr 2020.

  1. Hoe ik het precies moet uitleggen weet ik niet maar sinds ik de zomervelgen eronder heb zitten maken de banden meer herrie dan ik gewend ben van zomerbanden. Het lijkt net alsof ze aanlopen maar kan hier niets aan vinden.
    Kan het zijn dat ze zijn gecupt of zitten ze misschien verkeerd om (draai richting)?
     
  2. Sommige banden hebben een draai richting. Dit staat op de band. Andere hebben alleen een inside outside indicatie.

    Heb je de banden van voor naar achter gewisseld of zitten ze op dezelfde plek?

    Banden spanning heb je gecontroleerd?
     
  3. Je kan met een beetje goed gevoel in je handen, ook voelen wat de
    draairichting is....of dat ze erg gecupt zijn, de gladde richting is je draairichting
     
  4. Kan het zo zijn dat ze wat uit onbalans zijn? Anders moet ik ze effe opnieuw laten balanceren...
     
  5. onbalans maakt geen lawaai, dat voel en zie je aan je stuur.
     
  6. Heb je een v vorming profiel, dan kan dat cuppen inderdaad optreden en gelijk geven. Je kunt het inderdaad voelen. Rotatie richting moet ook kloppen uiteraard.
     
  7. Als ze gecupt zijn kun je dat vrij simpel voelen, hand over de band halen in beide richtingen, checken of je zaagtand profiel voelt.
     
  8. Vanmiddag auto effe op de krik gehad en beide achterwielen gedraaid. Wat mij opviel dat ze een wat schurend geluid maken bij het draaien wat niet zo hoort te zijn. Zou dit de oorzaak van de herrie kunnen zijn, en wat is het, zijn het de remblokken die aanlopen oid?
     
  9. Het is niet heel raar dat je wat geluid hebt bij het draaien van het wiel. Dat zijn inderdaad de remblokken/voeringen die aan liggen tegen de schijf/trommel.

    Als het aan je remmen zou kunnen liggen dan moet het geluid weg zijn als je remt.

    Of je monteert de winterbanden weer en je gaat een rondje rijden. Dan weet je of het aan de banden ligt of de remmen/lagers
     
  10. je verwisselt je wielen en maakt daarna herrie. heb je toch niks verandert aan je remmen.

    wat ik wel weet is dat me achterrem voornamlijk Rechts achter wat herrie maakt als ik achterruit rij.
    dan rij je op dat moment op de koppeling achterruit met file parkeren en heb je voet licht op rempedaal.
    ene keer piept het en 999 andere gevallen is er niks aan de hand.

    alleen geluid van remmen en geluid van de banden zijn wel heel erg verschillend.
    remmen klinkt altijd schurend of sleepend.
    geluid van de banden klinken altijd meer gedempt,
    band is buigbaar en remblok is hard dus die niet.
     
  11. Ik ga morgen eerst de velgen achter omzetten. Links naar rechts en andersom. Ik had van de verkoper begrepen dat de banden met de meest recente dotcode bij hem voor zaten. Dus dat heb ik maar zo gelaten. Wat links of rechts zat wist hij niet meer.
     
  12. maar heb je al gecheckt of ze gecupt zijn?
     
  13. Een tip leg je banden altijd terug waar ze zaten, ik markeer de banden bij de wissel dmv ventieldopjes met de positie erop vl, vr, ar, al.
    Vroeger noteerde ik de positie met krijt op banden of met zwarte stift op binnen zijde velgnaaf.
    Aan wisselen voor met achter doe ik niet ivm achter het beste / diepste profiel moet zitten, advies banden boer ivm je achter de meeste grip nodig hebt en als je in de slipt raakt meestal de achterzijde als eerst uitbreekt.
     
  14. Om te testen kan het wel even, maar banden hebben vaak een draairichting. Vooral op nat wegdek kan dit gevaarlijk zijn.
     
  15. zijn het niet je eigen banden/velgen??
    achter altijd idd beste profiel neerleggen. auto die bij nat weer voor begint aquaplanning krijgt is beter te besturen dan als je achterbanden er last van krijgen. auto zou dan uitbreken en veel mensen kunnen hem dan niet uit de slip halen, alleen voor heb je last van onderstuur maar kun je wel nog veilig wat doen.

    draairichting is voornamelijk bij winterbanden en regenbanden. veel zomerbanden gebruiken outside/inside.
    kun je zonder probleem wisselen. sommige wisselen elke 10.000km. enig nadeel is dat je dan 4x banden tegelijk moet vervangen. zijn ze voor kaal dan leg je nieuwe erop en wissel je voor/achter. die kaal doe je het weer maar heb je de wissel verdeelt
     
  16. Deze banden hebben geen draairichting indicator, alleen outside. Dus dat zal niets uitmaken. Ik ga nog wel even checken welke het beste profiel hebben en deze achter monteren.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  17. Ik lees nu een aantal keren dat je achter het beste profiel moet hebben. Maar voor is toch net zo belangrijk, bij grip houden. Ik heb in mijn 30 jaren rijervaring echt nog nooit gehad dat mijn achterkant er voorbij wilde. Ja toen ik achterwiel aandrijving had....
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. ja precies zoals jij zegt Patrick, een voorwielaandrijver zal eerder onderstuur krijgen wat makkelijker te corrigeren is.
    tenzij je natuurlijk voorop nieuwe banden legt en achter tegen de APK grens aanzit (<1,6) dan bestaat de kans dat die achter eerder uitbreekt.

    OH, en als je bang bent dat die van achter uitbreekt en je 'm niet kan houden...…..dan moet je niet zo hard de bocht in gaan :mrgreen:
     
    focus-piet en Patman vinden dit leuk.
  19. Of misschien een wiellager?

    Greetz Emiel
     
  20. Als er outside op staat betekent het dat ze een draairichting hebben.
     

Deel Deze Pagina