1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

B7DA ipv M1DD 1.0 125PK

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rolf_T, 23 feb 2021.

Tags:
  1. Hallo mn buurman heeft een focus wagon 2019 ST 8 automaat.
    Valt me op dat de motor er heel anders uitziet. Blijk het een B7DA te zij ipv M1DD.

    Is de M1DD vervangen of hoe zit dit?

    Wie heeft er meer info over de B7DA?

    Ben benieuwd
     
  2. #2 M.Blaak, 23 feb 2021
    Laatst bewerkt: 23 feb 2021
    Even voor de duidelijkheid: hij heeft wel een 1.0?
    Aangezien je over een ST praat....

    Ik heb ff gegoogled: de M1DD is de 1.0 van de MK3.2 en de B7DA is de 1.0 voor de MK4
     
  3. Ja het is een ST line
     
  4. Een ST-line is heeeeel wat anders dan een ST :schater:
     
  5. Scheelt maar een klein beetje op de afrekening
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  6. Maar de B7DA lijkt niet op de M1DD turbo andere kant enz enz. Kan er eigenlijk niets over vinden.
     
  7. Opzich ook logisch toch? Motorcode is anders. Model is anders..
     
  8. Ja kan zijn maar ik zie ook nergens dat er een nieuwe motor ontwikkeld is, en dan toch er een heel ander blok in leggen? Klinkt ook raar of niet?
     
  9. Sommige delen worden zo nu en dan aangepast aan hetgeen geleerd is eenwording niet altijd gemeld daarbij zit er toch ook leeftijdsverschil tussen de mk3.2 en de mk4 en zoals je zelf schrijft de motoren zien er verschillend uit dus krijgen ze ook een andere motercode mee af fabriek
     
  10. De nieuwe 1.0 ECOboost welke in onder andere de Focus 4 is toegepast is officieel een doorontwikkeling van de oude 1.0 ECOboost. Wanneer je echter gaat kijken wat er allemaal aan de motor gewijzigd is kan je bijna spreken van een nieuwe motor in plaats van een doorontwikkeling.

    Zo heeft de nieuwe 1.0 ECOboost onder andere de volgende wijzigingen ondergaan:

    * Cilinderkop is gedraaid om de motor nog sneller op temperatuur te laten komen wat de emissie uitstoot ten goede komt.
    * Nieuw type turbo welke nog efficiƫnter is als de turbo op de oude 1.0 ECOboost.
    * Distributie ketting tussen krukas en nokkenassen i.p.v. een wetbelt (de nieuwe 1.0 ECOboost heeft wel nog een wetbelt tussen krukas en oliepomp).
    * Cilinderuitschakeling.

    Wat versnellingsbak betreft is de 1.0 ECOboost met 6-versnellingsbak in de Focus 4 ook totaal niet te vergelijken met de 1.0 ECOboost met 6-versnellingsbak in de Focus 3.

    De 125 en 140 PK versies van de 1.0 ECOboost waren in de Focus 3 nog voorzien van de Ford B6 (Getrag 6MTT250) versnellingsbak. Deze versnellingsbak kan officieel een maximum koppel aan van 285 Nm. Voor de 1.0 ECOboost was deze versnellingsbak dus behoorlijk overbemeten.

    In de Focus 4 heeft Ford er vanuit kostenbesparing voor gekozen om de 1.0 ECOboost te voorzien van de nieuwe Ford MX65 versnellingsbak. De MX65 versnellingsbak is ontwikkeld als vervanger van de oude IB5 5-versnellingsbak welke Ford bijna 25 jaar heeft toegepast. De MX65 versnellingsbak is ontwikkeld als modulair design waarbij zowel versies met 5 als 6 versnellingen beschikbaar zijn. De 1.0 ECOboost in de Focus 4 is voorzien van de MX65 versnellingsbak met 6-versnellingen (Getrag 6MTT215) welke officieel een maximum koppel van 215 Nm aan kan.
     
    Djoeri, DexterXL, Baseman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Djoeri vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina