1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto wil niet starten en melding bandenspanningssyteem storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sander68, 18 feb 2021.

  1. Sinds 19 januari de trotse eigenaar van een Ford Focus Wagon EcoBoost met Titanium Navi en Winterpack uit 2014.

    Na 2 weken bleek helaas de accu niet meer voldoende te leveren; het begon met het niet willen stoppen van de motor en de dag erna deed niets het meer. Ford Assistance/ANWB meette iets meer als 6%, dus dat was wel duidelijk: accu is vervangen. Daarna deed alles het weer zoals het hoort.

    Vandaag, echter, gaf de infodisplay een melding:
    Bandenspanningssysteem, Storing, Onderhoud zsm.
    En: de auto wilde niet meer starten (!)
    Wederom Ford Assistance gebeld en wegens drukte kwam de beste man ongeveer 2 uur later aanrijden. Net voordat hij de parkeerplaats opreed, besloot ik het nog maar eens te proberen. De auto startte probleemloos; geen melding, geen rare geluiden, gewoon soepel starten zonder morren.

    Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb al gezocht op de fora en wordt over een storing in de ABS gesproken en de (vergeten) reset van het BMS na vervanging van de accu, maar herkent iemand het beschreven issue? De auto wordt zo wel een beetje onbetrouwbaar ...

    Groet,
    Sander
     
  2. Accuklemmen goed vast? Ergens een slechte massa? Zouden de eerste dingen zijn waar ik naar zou kijken.
     
  3. het niet willen stoppen van de motor is niet de accu. accu is te ver leeg getrokken daardoor is de SOC 6%, echter wat was de voeding. Met voeding van 11.2V kan ik nog steeds starten. Terwijl me accu half jaar oud is.
    accu reset als je die vergeten bent, is niet heel erg. als je rijdt dan merkt de BMS ook dat de accu niet meer de oude is en leert zichzelf in. Beste is reset ivm hij dan direct weet dat hij hem als nieuw moet behandelen met het opladen.

    Bandenspanning gaat niet via tpms maar via de abs computer. Als die geen communicatie heeft dan zou je idd storing krijgen en niet kunnen starten. Ivm over de communicatiedraden van hoofdcomputer naar motor computer een startcode gecommuniceerd wordt.

    Van hier uit is het allemaal moeilijk zo te zeggen hoe en wat. dat de kans is dat het nog een keer gebeurd is aanwezig.
    waar je moet zoeken is moeilijk te zeggen, ivm we niet veel storingen hebben.

    daar in zie je test menu op een geven moment NO DTC staan. mogelijk dat in jouw geval dtc naar voren komt wat mogelijk kan helpen. Bij de oorzaak te vinden
     
  4. #4 Sander68, 18 feb 2021
    Laatst bewerkt: 18 feb 2021
    Dank voor de hints. Zojuist nog even die test uitgevoerd en er staan twee codes:
    C257_00
    C401_64

    Die 6% was een foutje: het was iets meer dan 6V wat de meter van de ANWB aangaf...
     
  5. Decoding secret dash test:
    0 = P0, 1=P1, 2=P2, 3=P3
    4 = C0, 5=C1, 6=C2, 7=C3
    8 = B0, 9=B1, A=B2, B=B3
    C = U0, D=U1, E=U2, F=U3

    Eerst zou dus u0257 en de andere u0401 zijn
    daarmee kun je makkelijker info over vinden ivm dat universele codes zijn en grote deel bij elke fabrikant hetzelfde betekend. al zijn er merk afhankelijke codes die echt puur per merk anders kan zijn

    beide zeggen communicatie probleem.
    u0257 Lost Communication With Front Controls / Display Interface Module
    U0401 invalid data received from PCM

    echter communicatie storingen kan je negeren als alles werkt. die kunnen wel eens komen en gaan. storingen wissen en ze zullen wegblijven, dat kan alleen niet via de test menu
    in geval van probleem zou je test menu bij kunnen pakken en kunnen we misschien zien welke code opgeslagen staat. wie weet zegt het ons meer dan.
     
  6. Wederom dank voor de hulp. Maandag een afspraak bij de garage om uit te laten lezen. Ik ben benieuwd of ze iets kunnen vinden.
     
  7. Mogelijk dat je mijn topic gevonden hebt. Als je een defecte ABS sensor hebt kijg je inderdaad de melding van het bandenspannings systeem. Maar dan krijg je nog een hele berg andere meldingen ook, dat ABS het niet doet oa. Als je dat niet hebt zal het waarschijnlijk niet aan het ABS systeem / een ABS sensor liggen.
     
  8. Dank Fred, dat zou best kunnen. Ik heb wel wat rare dingen ondervonden, maar niet een berg andere meldingen (motor wilde niet stoppen, bandenspanningscontrolesysteem functioneert niet, automatische start/stop werkt niet)

    Afgelopen maandag is de auto bij de dealer geweest, maar ze konden 'm niet uitlezen. Wel zagen ze wat corrosievorming in de stoppenkast. Dat wilde ze verder onderzoeken maar kost meer tijd, dus nieuwe afspraak. Gisteren (donderdag) is de auto verder nagekeken en bleek dat de corrosie in de stoppenkast zodanig heeft huisgehouden dat er een zekering is doorgebrand, waardoor het uitlezen niet meer ging. Een stekker is heet geworden door sluiting en moet vervangen worden, plus nog een of meerdere onderdelen in de stoppenkast. Helaas moeten die onderdelen uit het buitenland komen en dus mag de auto nog wat langer logeren, want nu onbetrouwbaar ... Gelukkig alles binnen garantie, inclusief vervangende auto, dus dat wordt mooi afgehandeld.
    Voor nu staat de reparatie gepland voor dinsdag als de onderdelen tenminste op tijd geleverd worden.

    Tot zover...
     
  9. Vaak is corrosievorming in de BCM (zekeringkast in het interieur) het gevolg van een defect in de ruitensproeiervloeistof pomp. Dit is een bekend probleem bij de Focus 3 en ziet er dan zo uit:

    [​IMG]
    [​IMG]


    Of in het ergste geval zelfs zo:

    [​IMG]

    Als gevolg van interne lekkage in de pomp wordt de ruitensproeiervloeistof wanneer de pomp wordt ingeschakeld in de elektrische connector geperst en komt dan uiteindelijk via de bedrading (tussen de aderen en de isolatie door) in de C6 connector van de BCM terecht en zorgt daar voor kortsluiting. Dit kan resulteren in de meest uiteenlopende storingen/problemen.

    Wanneer er corrosievorming in de BCM wordt aangetroffen dient dus ten allen tijde de oorzaak te worden achterhaald. Indien de corrosie wordt aangetroffen in de C6 connector wordt dit vrijwel zeker veroorzaakt door bovenstaand probleem. In dit geval dienen naast de defecte elektronica ook de ruitensproeiervloeistof pomp en in veel gevallen ook de bedrading te worden vervangen.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  10. Nadat op 2 maart inderdaad de BCM is vervangen waren de problemen over... tot vorige week. De oude BCM en stekker van voor 2 maart heeft inderdaad schroeiplekken. Erger dan de eerste foto, maar minder dan de derde. Er werd gemeld dat het de contacten zouden zijn die niet goed aansloten en de stekker daardoor stond te vonken. Ik heb ze nog op bovenstaand bericht gewezen, maar er werd geen bewijs van vocht gevonden, dus dat kon het niet zijn. Vorige week begonnen de problemen weer opnieuw en nu zou het de BCMI zijn, de computer, zo werd uitgelegd. Nee, vloeistof kon het wederom niet zijn. Onderdeel is vervangen, maar helaas, ze kregen de software niet geladen. Vandaag een telefoontje ontvangen dat het nog wat langer ging duren... Ze hadden verder gezocht en in technische briefings van Ford stond dat het veroorzaakt wordt door... een interne lekkage van de ruitenvloeistofpomp en dat deze en de kabelboom moest worden vervangen.

    Morgen waarschijnlijk klaar, maar kan ook woensdag worden...
    Gelukkig alles binnen garantie
     
  11. Zo fijn als klanten het beter weten.
    Dit is natuurlijk 2 ledig want veel mensen hebben er “verstand” van. En dan moet je er maar even tussen uit filteren wie er echt op het goede spoor zit en wie er de melk heeft horen klotsen maar niet weet waar de tepel hangt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. de eerste keer dat ik hoorde dat koelvloeistof via de kabelboom met carterpilair (of hoe je het typt) effect naar de motorcomputer kon stond ik er ook gek van te kijken. totdat idd vloeistof in de stekker verbinding zat bij de computer. Iets wat we niet op school in theorie kregen te horen dat dit mogelijk was.
    zo erg als kabelboom vervangen zal het niet worden, mogelijk nieuwe stekker voor de ruitenvloeistofpomp en naast bestaande kabelboom 2draden doortrekken naar binnen en dan in de bestaande stekker twee nieuwe terminals monteren.
    Is sneller te doen dan kompleet nieuwe kabelboom monteren.

    Uiteindelijk is het belangrijkste dat het garantie is en vooral dat het zo dadelijk opgelost is
     
  13. Het lijkt me beter bij dit mogelijke probleem de kabel bij de pomp doorknippen en er een stekker tussen te zetten.
     

Deel Deze Pagina