1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Animo check chiptuning meeting

Discussie in 'Andere Meetings' gestart door wess-rs, 16 dec 2015.

  1. Hoewel ik geen kandidaat ben voor deze meeting moet ik toch even iets kwijt. Het volgende relaas is dan ook niet persoonlijk bedoeld maar in het algemeen omdat ik in meerdere topics dergelijke verwachtingen/vragen tegenkom.

    Goed waar draait het om? Het causale verband tussen vermogen en verbruik. Ja moeilijk woord ik weet het maar het komt neer op oorzaak en gevolg. Heel kort door de bocht meer vermogen is meer verbruik.

    Waarom tuning? Daar zijn diverse redenen voor te bedenken ik ken echter bijzonder weinig mensen die het tunen van een auto overwegen om een reden anders dan meer PK's. De extra Nm's zijn vaak een leuke bijkomstigheid maar nagenoeg iedereen praat over meer paarden in het vooronder dat klinkt beter en voor vele veelzegender dan "Mijn auto heeft X Nm's" ;)

    Is er dan nog een reden voor tuning? Ongetwijfeld, één ervan zou een zogenaamde "ECO" tuning kunnen zijn. In dit geval gaat de tuner niet nadrukkelijk op zoek naar meer PK's maar probeert hij/zij een optimale koppelkromme te vinden. Theoretisch gesproken kan in een dergelijk geval het verbruik lager uitvallen dan wat men tot op dat moment gewend is van de auto. De PK winst valt echter in veel gevallen te verwaarlozen. Vaak komen er enkele PK's bij maar lang niet zoveel als wanneer men zou kiezen voor een "power" tuning, de vorm van tuning waar eigenlijk iedereen op uit is.

    Het is maar een mening dat ben ik me bewust en er zijn andere die beweren dat na het uitvoeren van een tuning het verbruik is gedaald, dit komt zelfs voor bij ST eigenaren, maar echt geloven doe ik het niet en tegen die ST eigenaren kan ik alleen maar zeggen probeer de S eens uit die in de ST badge staat ;)

    Waar doel ik nu eigenlijk op? Kort gezegd het verbruik zal toenemen nadat een tuning is uitgevoerd. Hoeveel die toename zal zijn hangt sterk af van het rechtervoetje. Bij gelijk gebruik, dus het extra verkregen vermogen niet gebruiken, kan het verbruik iets gunstiger zijn, maar wie geeft er een paar honderd euro uit om er vervolgens niets mee te doen?

    Ga lekker voor de extra PK's en niet te vergeten de extra Nm's. Weinigen hebben spijt van het laten uitvoeren van een tuning, maar accepteer het feit dat je deze winst gaat benutten met als gevolg dat het brandstof verbruik omhoog zal gaan, je leeft maar één keer (oeps geen goede slogan als je hart overmatig groen is, sorry)

    Het is maar een mening :mrgreen:
     
  2. Helemaal mee eens . Ik doe het voor de NM's en als ik er dan ook nog eens netjes mee om ga de prijs bij de pomp.
     

  3. hier wil ik graag wat aan toevoegen:
    mijn ervaring is, bij gelijk gebruik is ook het verbruik gelijk gebleven.
    dit komt door het feit als je gewend bent het gaspedaal 3/4 in te trappen om tot een bepaalde snelheid te komen en je doet dit met de tuning nog steeds dan ben je sneller op die snelheid.
    echter hoef je minder toeren te maken waardoor je dus hetzelfde verbruik houdt.
    blijf je stelselmatig op hogere toeren schakelen (dan nog sneller op de gewenste snelheid) dan zal inderdaad het verbruik toenemen.

    ik vindt het heerlijk om tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen en altijd power te hebben.
    ik rij nu zelf (taxi) Skoda met een 1.6 diesel en merk om tot (bijna) dezelfde prestaties te komen als mijn Focus ik die Skoda altijd door moet trekken tot minimaal 3000 toeren en dat zie je in het verbruik.
     
  4. #44 Dark Angel, 14 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2016
    Hier wil ik dan weer aan toevoegen dat mijn verbruik (van de Focus Sedan) bij gelijk gebruiken lager was.

    Maar ik reed dan ook gewoon 110 km/h naar me werk op en neer op de cruise.

    De reden dat ik de tuning heb gedaan was het simpele feit dat áls ik dan eens het pedaal wat dieper in trapte, er ook wat gebeurde.

    Tevens vind het lekker vlot op kunnen trekken veel leuker dan top snelheid ofzo en met de vouwwagen en nu de caravan is het ook wel lekker dat ie wat meer koppel heeft.

    Ik vind als diesel rijder vermogen ofwel pk's ook niet heel erg interresant, koppel daarintegen vind ik veel leuker. Hoe meer hoe beter :)

    Verders ligt het gewoon aan je rechter voetje of je verbruiker lager, gelijk of hoger is na de tuning.
     
  5. #45 dutchguy, 14 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2016
    Ik zal dan ook wel een van die uitzonderingen zijn ;)
    Na tuning en optimalisatie van mijn 2.5t rij ik zo goed als 10% zuiniger in dagelijks verkeer.

    Uiteraard als je alle registers open trekt zuipt hij aanzienlijk meer.
    Maar al met al blijft m'n gemiddelde nu lager dan voorheen, ik kan immers niet continu op rijbewijs gevaarlijke snelheden rijden.

    Ook bij m'n maat Bert was hetzelfde gedrag waar te nemen.


    In beide gevallen betreft het een op maat tuning en niet 'een mapje van Ali op de hoek'

    Bij een benzine motor die voorzien is van alle moderne sensoren en verstellingen valt er daadwerkelijk iets te winnen. Bij een diesel daarentegen is het behoorlijk lastiger om winst te pakken op verbruik (niet onmogelijk)

    In de meeste gevallen van tuning moet je er niet vanuit gaan dat zuiniger gaat rijden, dat zijn alleen argumenten om de wederhelft te overtuigen ;)
     
  6. Dat laatste is zeker waar ja :)
     

  7. Komt dit ook niet doordat de 2.5T van zichzelf behoorlijk te rijk is afgesteld? En juist door de tune geoptimaliseerd is?
     
  8. Ik heb twee Focussen laten chippen en die gingen wel degelijk zuiniger rijden ondanks dat ik er best fors mee rij, ik ben nu bezig mijn laatste Focus te laten doen.
     
  9. Voor tuning was mijn verbruik 12 km/L.
    Nu is mijn verbruik 10 km/L.
    Moet ik wel zeggen dat ik mijn teller na de tuning heb gereset. En daarvoor nooit, dus het gemiddelde zal nog wel hoger worden.
     
  10. dus je rijd nu 1:10 ? niet zuinig voor een 1.6 vind ik , dan reed mijn ST nog zuiniger.
     
  11. Ik heb nu 1 tank leeg gereden. Ik moet zeggen dat ik wel heel vlot gereden heb deze tank. [emoji6]
    Vanmorgen weer getankt, 47 liter RON98. Vanaf vandaag rij ik weer zoals ik altijd rij. (Veilig en vlot)
     
  12. Vandaag bij Bull power geweest eerst de auto gemeten toen wat waardes veranderd en weer gemeten. Een mooi verschil niet over de TOP maar 30 pk meer en behoorlijk wat NM's waardes zijn iets vertekend maar dat komt door de automaat. Al met al eerst maar eens uitproberen en kijken wat ie doet.
     
  13. Moet zoiets gaan kosten dan..? Wil hem sowieso nog chippen (ssttt niet tegen de vrouw zeggen :P )
     
  14. en wat zijn de voor en nadelen van een koppelbox?
    kijk als hij te schadelijk gaat rijden kun je m weghalen ipv hele programmering....

    Het is vaak dan wel een standaard geschreven programmatje....

    iemand ervaringen hiermee??


    denk ook dat als me turbo eerder zijn werk doet ik ook minder toeren nodig heb, dus minder verbruik. want nu vind ik m zo lekker trekken bij 3000Toeren...(TDCI)
     
  15. Kosten zijn incl run 285 bij Bull power

    Rail druk verhogers of koppelboxen zijn slecht voor de HD pomp en verstuivers
     
  16. Ik wil de Mondeo ook graag laten tunen maar ook wil ik de dpf uitgescheven en verwijderd hebben.

    Wat zou dat kosten dan?
     

  17. Marco even bellen van Bullpower.:dance:
     

Deel Deze Pagina