1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Andere lampjes, alternatief voor LED?

Discussie in 'Electronica' gestart door rubbels, 13 mei 2019 om 21:45.

  1. Ik heb vorige week nieuwe koplampunits geplaatst met ingebouwde DRL. Nu wil ik alleen af van het gele licht van het dimlicht bij het witte van de DRL. Ook mag de lichtopbrengst van mij wat hoger. Nu dacht ik zelf aan LED, alleen zag ik dat het in de EU verboden is om deze te monteren in een lamp waar halogeenlampen in zitten.

    Dus verder zitten zoeken, kwam ik uit op de volgende drie opties:
    - Osram Night Breaker (https://www.xenonlamp.nl/h7-osram-night-breaker-laser)
    - GP Thunder 7500K Xenon Look (https://www.xenonlamp.nl/gp-thunder-xenon-look-cool-white-h7-55w?sqr=Gp thunder h7&)
    - Philips WhiteVision (https://www.autovoordeelshop.nl/phi...MIlYbZnJCd3gIVx-d3Ch1xoAxAEAQYBCABEgLGkfD_BwE)

    Kunnen jullie me helpen bij m'n keuze? Is er misschien zelfs een nog betere lamp?
    En ik zie hier wel meerdere verhalen over LED in een H7 lamp, is hier dan geen controle op ofzo?

    Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
     
  2. LED of xenon in reflector koplampen is inderdaad geen goed idee vanwege het strooilicht en het verblinden van andere weggebruikers. Als je projectoren in je koplampen heb, is het een ander verhaal en kan het makkelijk. In dat laatste geval zou je een setje H7 LED lampen in kunnen bouwen.

    Ik heb in mijn Focus ook reflector koplampen met een setje Osram Nightbreaker Plus Laser. Witter dan originele lampen en daarnaast zorgen ze ook nog voor beter zicht. Let wel op dat zulke lampen eerder kapot (kunnen) gaan dan de originele lampjes.

    Kijk vooral eens wat filmpjes op YouTube om de verschillende lampen te vergelijken. Er is een kanaal van een Roemeen die 2-4 soortgelijke aftermarket gloeilampen in één filmpje test, waardoor je ook indruk krijgt van verschil in lichtbeeld.
     
    rubbels vindt dit leuk.
  3. Degene waar ik deze lampen van heb gekocht zei dat er zo LED in gezet kan worden. Hoe kom ik erachter of mijn lampen reflectoren hebben of niet?
    Maar als je daar LED in zet heb je nog steeds te maken met die EU verordening toch?

    Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
     
  4. Ik heb er nog nooit bij nagedacht maar ik zou het verschil tussen een reflector en projectorlamp ook wel willen weten.
     
  5. Een reflector lamp reflecteert/weerkaatst het licht op de weg:

    [​IMG]

    Een projectorlamp projecteert het licht op de weg door middel van de projector/lens die in de koplamp zit:

    [​IMG]

    In mijn vorige Fiesta met projectorlampen zat een aftermarket setje LED lampjes van Autobeam. Nooit problemen gehad met de APK keuring.
     
  6. Precies dat, de projectors geven daarnaast een hoop meer licht in vergelijk met reflectorlampen en hebben nagenoeg geen strooilicht (uitzonderingen daargelaten)
     
  7. Een projector koplamp geeft niet per definitie meer licht. Wanneer er gelijke lampjes in worden gezet blijft het aantal lumen natuurlijk gelijk. Het gaat om hoe het licht geprojecteerd wordt. Bij een projector is de lichtbundel geconcentreerder, bij een reflector heb je meer strooilicht waardoor het lijkt dat deze minder licht geeft. Neemt niet weg dat mijn voorkeur uit gaat naar de projector. Deze geeft vaak mooier licht en is beter geschikt voor LED.
    Om terug te komen op de vraag van de Ruben: het is niet zo dat lampjes met die fantastische namen als White vision en Laser Nightbreaker een heel groot verschil maken. Het gaat om een paar procent meer licht t.o.v. normale A-kwaliteit lampjes. Ook de lichtbundel veranderd niet omdat dit dus afhankelijk is van je reflector. Persoonlijk heb ik de Blue vision er in zitten, dit sluit het meest aan bij de kleurtemperatuur van LED licht. Niet dat het blauw is, maar het gele is er wel echt van af. Deze site geeft wel een mooie uitleg over kleurtemperatuur van licht: https://www.ledlampenfabriek.nl/uitleg-kleurtemperatuur/
     
  8. Ik heb het inderdaad niet helemaal goed verwoordt. Jouw verheel is idd beter.
     
  9. Hoop dat het goed te zien is, maar die ronde aan de linkerkant (boven die kleine ledjes) is mijn dimlicht. Projector dus als ik het goed heb?
    Led is dus niet aan te raden? Andere halogeen is de betere keuze?[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
     
  10. in jouw koplamp zit een projectorlens, dus zou LED een optie zijn, maar ook xenon zou kunnen.
     
    rubbels vindt dit leuk.
  11. dimlicht is idd projector en grootlicht is reflector
    tevens is in eu officieel nog geen enkele LED lamp goedgekeurd voor de openbare weg, vooral de chinese lampen. echter worden ze gewoon verkocht en in nederland zal dit geen nadelig invloed hebben. voor apk wordt er niet op gecontroleerd. zolang lichtbeeld maar goed is. Politie zal weinig doen, want rijden ook velen met verblindend licht waar ze niks tegen doen. ivm projector niet te zien is welke lamp er in zit kan het goed zijn dat ze gokken op xenon lamp
     
    rubbels vindt dit leuk.
  12. Ik heb ook projector units en heb led lampen erin. Fantastisch lichtbeeld en ik vraag me af waarom mijn auto er op zou worden afgekeurd. De officiële goedkeuring is er dan niet, maar het lichtbeeld is top.
     
    rubbels vindt dit leuk.
  13. Als ik mij niet vergis kan het alleen apk afkeur zijn als je te veel strooilicht hebt (en dus verblindend licht). Met projectors heb je daar vrijwel nooit last van. Voor zover ik begrepen heb controleren ze niet op je juiste soort lamp in de unit.
     
    rubbels vindt dit leuk.
  14. Heb je een linkje van de lampen die je er in hebt zitten?

    Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
     
  15. Je auto wordt nooit afgekeurd op het type lamp dat erin zit of de kleur daarvan. De auto kan alleen afgekeurd worden door een slecht werkende lamp of een verkeerd lichtbeeld.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  16. In nederland wordt er niet gekeken of de lampen eu keurmerk hebben. Meeste led lampen hebben geen eu keurmerk. In belgie gaan ze al moeilijk doen met orginele spoiler af-fabriek, dat je daar goedkeur papieren voor moet hebben. Om zo even iets te noemen.
    Zover ik weet heeft nederland de meest simpele regels ervoor. Meeste landen hebben apk station, wij mogen het overal bij elke bedrijf met de juiste papieren
     
    rubbels vindt dit leuk.
  17. De kleur van de lamp kan toch wel afkeur zijn? De extremere xenon kleuren als 10.000K of 12.000K zijn te paars om als wit door te kunnen.
    Knipperlichten die niet geel/oranje uitstralen kunnen ook apk afkeur zijn.
     
  18. Dat is zo. Blauw- en paarstinten worden idd niet goedgekeurd
     
  19. licht moet officieel wit of geel uitstralen.
    licht tussen 6500-8500k is dankzij de projector, leeftijd en dergelijke moeilijk te zien voor een afkeur.
    het blijft de mening van de keurmeester, je hoeft niet de kleurtemperatuur te meten.
    boven de 9000k wordt het wel te blauw.

    knipperlicht moet oranje/ambergeel zijn, behalve voor, daar mag het ook wit zijn. kennelijk zijn er auto's die affabriek witte knipperlicht voor hadden. zover ik weet is daar geen jaar aan gehangen wanneer het niet meer mag.
     
  20. Amerikaanse auto's hebben nog wel eens het stadslicht als knipperlicht. Ik denk dat het voor die situaties is.
     

Deel Deze Pagina