In Frankrijk veelal beetje uitgezocht waar te tanken maar meestal tussen de 1.60 en 1.77 voor de E10 ‘t was wel opletten en gokken want in 10 km kun je daar zomaar verschillende peijzen tegen komen van 1.60 tot 1.99
Daling brandstofprijzen mogelijk even voorbij Lange tijd gingen de olieprijzen omlaag en daarmee ook de prijzen aan de pomp. Nu lijkt het diepste dal echter voorlopig weer geweest; de olieprijzen stijgen weer, al blijven ze relatief laag. De olieprijs koerst af op de eerste stijging op weekbasis in een maand tijd. De prijs van de brandstof wordt gestuwd door verstoringen van de productie in de Golf van Mexico als gevolg van de storm Francine. De prijs van ruwe olie blijft echter laag ten opzichte van de pieken eerder dit jaar. Dat komt door de zwakke vraag van China, 's werelds grootste olie-importeur. Ook aan de Nederlandse pompen zijn benzine en diesel de afgelopen tijd goedkoper geworden. Mogelijk veert de prijs echter weer wat op door de stijgende olieprijzen. Brent-olie kost nu zo'n 72,50 dollar per vat en is daarmee deze week bijna twee procent duurder geworden. Op dinsdag dook de prijs van Brent-olie nog voor het eerst sinds eind 2021 onder de 70 dollar per vat. Ondanks het herstel in de afgelopen dagen ligt de prijs nog altijd ver onder de piek van 90 dollar in april dit jaar. Een vat Amerikaanse WTI-olie kost nu 69,56 dollar, na pieken in april van rond de 87 dollar per vat, en is deze week ruim twee procent in prijs gestegen. Dit kwartaal is de prijs van een vat ruwe olie echter met gemiddeld zestien procent gedaald door zorgen over de kwakkelende Chinese economie. Door de zwakkere Chinese vraag en de daling van de olieprijs besloot oliekartel OPEC+ eerder deze maand al om een geplande productieverhoging uit te stellen in een poging de prijzen te ondersteunen. Dat is ook te merken aan de pomp. De adviesprijs voor een liter Euro 95 in Nederland bedraagt nu zo'n €2,07, volgens gegevens van consumentencollectief UnitedConsumers. In april betaalden consumenten nog rond de €2,28 per liter. Dat was het hoogste niveau van dit jaar. De adviesprijs voor een liter diesel is nu zo'n €1,79. Dat is volgens UnitedConsumers de laagste prijs sinds juli vorig jaar. In april kostte diesel nog rond de €1,99 per liter. De adviesprijzen van de grote oliemaatschappijen worden doorgaans alleen langs snelwegen gerekend, want elders liggen de prijzen vaak lager Via autoweek.nl .
Tja, 1 voordeel wellicht, het is “echt” niet in de buurt van de grote olieproducerende landen. Maar inderdaad, dat soort ellende helpt niet mee.
Sinds ik mijn Focus heb, heb ik op 1x na alleen nog maar hier getankt: Google Maps En iedere keer E5 gepakt, loopt zo'n 3-cylinder met relatief hoog vermogen veel beter op. Was er vorige week woensdag direct na werk heen gereden, stonden er 15 auto's te wachten.... Toen ben ik 5 km verder gereden naar Barlo, daar getankt geen mens te bekennen. Kom ik terug langs dat andere station stond de auto waar ik eerst achter stond net zelf aan de pomp 1.619 per liter
Zo veel gaan de brandstofprijzen in 2025 stijgen door nieuwe CO2 - taks. Voor elke euro die jij in Duitsland tankt, gaat er een deeltje naar het klimaatfonds van Duitsland. Als je een beetje creatief redeneert , zou je kunnen zeggen dat je aarde redt door lekker veel benzine te tanken. Voordat er klimaatactiviste in hun dieselbusje naar ons kantoor stappen: dit is een grapje. Wel is het zo dat er volgend jaar meer geld naar dit potje gaat, want de CO2 - taks op benzine en diesel gaat omhoog. De betekent dat de brandstofprijzen in Duitsland een stukje omhoog. Perron CO2 moet 55 euro betaalt worden.voor jou betekend dit dat Duitse brandstofprijzen in 2025 met ongeveer 3 cent per liter zullen stijgen. Vergeleken met 2020 is de benzine inmiddels 15.7 cent per liter duurder, terwijl diesel met 17.3. cent per liter is gestegen. En dan hebben we het alleen nog maar over CO2-taks. De literprijzen zij sowieso al gestegen in de afgelopen vier jaar. Stijgen de brandstofprijzen in Duitsland nog verder De huidige taks houdt Duitsland weer een jaartje vast. In 2026 komt er maximaal een tientje per ton bovenop. Concreet betekent dit dat de prijzen met 1 tot 1.5 cent per liter zullen stijgen na 2025. In 2027 laat Duitsland het systeem los, want dan veranderen de regels van het European Union Emissions Trading System (EU ETS). Vanaf dat moment mogen Europese bedrijven CO2-rechten kopen. In theorie werkt dit dus ook als een soort CO2-heffing, maar is er een limiet aan wat alle bedrijven bij elkaar mogen uitstoten. Hoe zit het met Accijnzen in Nederland In 2022 begonnen de prijzenborden bij tankstations omhoog te schieten alsof iemand de jackpot had gewonnen. Daarom greep de overheid in en besloot 17.3 per liter korting te geven op benzine en 11.1 cent korting op diesel. In de zomer van vorige jaar halveerde deze korting. Nu krijg je ruim 8 cent korting op benzine en meer dan 5 cent korting op diesel. Deze korting blijft in 2025 gelukkig bestaan. In 2026 pas zullen de accijnzen weer stijgen in Nederland. Bron Top Gear.- 24-12-2024.
Waarschuwing aan automobilisten: Let op dat je deze benzine niet tankt in Frankrijk. Automobilisten die in Frankrijk E85-benzine tanken, kunnen daarmee grote schade toebrengen aan de motor van hun auto. Deze brandstof bevat namelijk geen 85 procent benzine en 15 procent biobrandstof, maar de verhouding is precies omgekeerd. Vakantiegangers die met de auto naar Frankrijk afreizen, lopen deze zomer grote kans brandstofpompen tegen te komen met E85-benzine. Ongeveer 40 procent van alle Franse tankstations verkoopt het goedje inmiddels en het is in Frankrijk zeer populair vanwege de lage verkoopprijs. Dit is echter niet de benzine die we hier in Nederland kennen, maar een brandstof die veel schade kan op leveren voor je auto en eigenlijk alleen geschikt is voor auto’s met speciale ‘flexfuel-motoren’. Franse auto’s massaal omgebouwd. Met al die verwarde aanduidingen, kleuren en logo’s voor brandstoffen bij benzinestations in het buitenland is een foutje zo gemaakt. Dat kan duur uitpakken, want deze benzine bestaat voor 85 procent uit ethanol. Het wordt gemaakt van planten als mais, suikerriet en suikerbieten en dat is goed voor het milieu, maar niet voor je auto. Zeker niet als dit spul 85 procent van je brandstof uitmaakt en er slecht 15 procent benzine aan wordt toegevoegd. Deze brandstof is dan ook uitsluitend bedoeld voor auto’s die geschikt zijn gemaakt voor deze agressieve stof. E85-benzine is ongeveer 2.5 keer goedkoper dan de reguliere brandstof in Frankrijk. Veel Fransen laten dan ook hun auto ombouwen door een speciale kit aan te schaffen, of ze kopen een flexfeul-auto. Vooral Ford heeft veel modellen die geschikt zijn voor deze E85-benzine. Nederland. In Nederland wordt ook ethanol toegevoegd, maar bij deze E10-brandstof gaat het om slechts maximaal 10 procent bijmenging. Alleen echt oudere auto’s kunnen slechts tegen doordat de bijgemengde ethanol vrij agressief en corrosie is en dus schade kan toe regen aan diverse motoronderdelen. Moderne auto’s kunnen echt vrij goed tegen deze brandstof, die beter is voor het terugdringen van de CO2-uitstoot. Ethanol lost echter ook weekmakers in rubbers op, met als mogelijk gevolgd dat bepaalde leidingen en afdicht ringen in oude auto’s poreus worden. In de regel kunnen nagenoeg alle motoren van na het jaar 2000 tegen ethanol. Bijkomend nadeel is dat ethanol vocht aantrekt. Hierdoor veroudert de brandstof veel sneller dan normale E5-benzine. Op website www.e10 heck.nl kun je controleren of jouw auto bestand is tegen E10-Brandstof met ethanol. Kleine hoeveelheden ethanol geen probleem’ Tegen E85 kan je auto echter niet. Kleine hoeveelheden ethanol zijn voor de meeste benzinemotoren geen probleem, maar zomaar E85 tanken is geen goed idee’’, zegt een auto-expert van de ANWB. Deze brandstof is alleen geschikt voor auto’s die hier speciaal op aangepast zijn. In Nederland zijn zowel die auto’s als de brandstof schaars, maar in onder andere Frankrijk en Scandinavische landen kun je E85 wel bij veel pompen vinden. Heb je per ongeluk E85 getankt, bel dan meteen de wegenwacht voor advies, zodat we voor je kunnen kijken of direct ingrijpen noodzakelijk is. Bron AD - 2-3-2025.
Gelukkig is belgie niet ver weg Gabriëls Rijksweg 375 3650 Dilsen 14,8 km van uw locatie Euro 95 (E10) € 1,479 Euro 98 (E5) € 1,565 Diesel (B7) €1,606