1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco werkt niet meer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wibi, 11 jul 2018.

  1. #1 Wibi, 11 jul 2018
    Laatst bewerkt: 11 jul 2018
    goedendag allen,
    Bij het wegrijden van een Franse parking (26grC) rook ik ineens een sterke verbrande koppelingslucht. Omdat ik niks op m’n dashboard zag branden en de wagen focus 1.6TDCI 105 ECONETIC 2013 verder normaal deed ben ik doorgereden (t zal n ander zijn)
    N paar km verder merkte ik op dat m’n airco niet meer koelde. Ik ben mbv de ANWB bij n locale garage geweest waar ze de airco aan n airco vul/check machine hebben gehangen. Er ging 350g koudemiddel in wat niet echt bijzonder was en volgens t machine was ook de druk goed. Maar u raad het, nog niks geen koude lucht.
    Wat nameten leverde niks meer op dan “au consessionaire d’Ford!. En de mededeling dat de ventilator niet draait.

    Zojuist heb ik zelf even gekeken, maar of de airco heeft een eigen ventilator maar dan is t raar dat de grote gewoon aanspringt bij t inschakelen.

    Wie weet wat t kan zijn? OW en kosten om te laten repareren is ook fijn, dan gaat vrouwlief maar n keer wat minder Franse jurkjes scoren bij de locale boetiekjes

    Overigens staat de airco in Nederland niet vaak aan, ik laat m 1x per maand n halfuur draaien. Wel merkte ik de laatste tijd op dat m’n start/stop niet werkte,(ook bij airco uit) en vanmiddag ineens wel (ook bij airco uit)
     
  2. Toevallig nog naar de zekeringen gekeken die betrekking hebben op de airco? de compressor wordt dmv een elektrisch geschakelde koppeling in werking gesteld. Mocht er een zekering kapot zijn kan het wellicht zijn dat je n.a.v. de door jou opgemerkte lucht je compressor stuk is gegaan.
     
  3. Zekeringen bij passagiersstoel, en onder motorkap waren in orde. De garage zei ze ook te hebben gecontroleerd. Maar controle is beter dan vertrouwen ihgv Fransen
    Ik hoop dat t niet de compressor is
    Enig idee welke zekering het betreft? Het was n algemeen autobedrijf ik kan ze niet kwalijk nemen dat ze niet weten welke zekering wat aanstuurt in iedere auto.
     
  4. In de motorruimte is dat zekering F27 in de cabine zekering F71
     
  5. Beide gecheckt en in orde. Moet ik maar rekening houden met n kapotte compressor? Of kan t ook iets anders zijn?
     
  6. Ik weet eigenlijk niet of dat bij de Focus 3 ook nog is, maar bij de Focus 1 kan je de koppeling horen schakelen.
    Overigens vind ik 350gr koelmiddel best veel. Als ik het goed heb gaat er in totaal 600gram in.
     
  7. in mijn mk1 station ging net geen 750gram...
     
  8. Je zou aan de koppeling ook moeten zien of ie draait, als ie aangeschakeld is draaien de boutjes mee, als ie uitgeschakeld is horen ze niet mee te draaien, maar, kan natuurlijk ook nog best verstopt zitten achter diverse kappen
     
  9. als de druk goed is dan moet er een probleem zijn met je kachelklep.
    dit ivm bij controle van de druk na het vullen van het systeem, wil dus zeggen met lopende motor kijken wat hij aangeeft. dit is dus goed als ik jouw zo begrijp.
    als je motor loopt wordt je airco leiding wel koud voor het gevoel onder de motorkap.

    tevens zit er niet altijd een koppeling op de airco. maar draait deze constant mee. Je hebt dan een variable compressor. 1 die constant draait maar de compressie verhouding aan kan passen tijdens het draaien. gevolg dat er druk wordt opgebouwd.
    echter kan me niet indenken dat dit bij deze al is, maar je weet maar nooit.

    verder zal altijd idd een koelvin meedraaien onder de motorkap. of dat 1 van de twee is of allebei. het zal op lage snelheid draaien
     
  10. Deze worden niet echt ijskoud nee. Btw ter info, het is n climate control systeem ipv airco, kreeg net ook op m’n falie van m’n garage toen ik t gewoon airco noemde
     
  11. Ik ben benieuwd wat het verschil dan is... Volgens mij is een airconditioner een onderdeel in een climate control, maar ook in handbediende temperatuurbeheersing.
     
  12. Geen idee. Overigens hoor ik wel n verandering in toerental en gaat t brandstofverbruik iets omhoog bij t inschakelen van de airco. Maar het “loeien” wat ik normaal hoor bij inschakelen bij warmere temperaturen blijft uit. Binnen gaat hij wel harder blazen maar buiten gebeurt er weinig. Ik weet niet wat normaal dit loeien produceert, idd een ventilator, een compressor of een pomp????
     
  13. maar worden de leidingen ook koud onder motorkap? Als dat niet het geval is is er meer aan de hand dan een klep die misschien niet goed staat...
     
  14. Leidingen worden niet koud, zowieso staat t ijs er na een paar minuten op volle kracht nog niet op.
     
  15. Als het systeem op de juiste vulling zit na het controleren wat je noemde is dit ook niet gek... enkel bij overvulling en voornamelijk bij ondervulling zal er sprake zijn van "invriezen"
     
  16. Als ik je verhaal zo lees lijkt het dat je kachelventilator is doorgebrand, dat geeft ook een nare geur die zeker lijkt op die van een verbrande koppeling ...

    Doet de ventilator het als je hem handmatig op max zet ?
     
  17. Als je de grote ventilator bij de radiateur bedoeld, die draait mee, maar ik krijg t gevoel dat er óf nog n ventilator moet zijn, of dat deze vele malen harder moet draaien dan hij nu doet.
     
  18. Dat loeien doet hij bij mij inderdaad ook onder de 80km/u.
    Kijk anders eens op de snelweg, eerst airco uitlaten tot je boven de 80 rijdt en dan de airco aan. Als hij het dan wel doet denk ik dat je de koelfan wel als schuldige aan kan wijzen.
     
  19. Waar Koen op doelt is de aanjager in het interieur, ook wel de "kachelventilator". Als je in de auto zit en de ventilator op stand 4(max) zet, komt er dan lucht uit de ventilatie roosters?
     
  20. Ja er komt lucht uit in alle standen, maar niet gekoeld.
     

Deel Deze Pagina