1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco verstopt?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 10 sep 2018.

  1. Ha allen,

    Sinds ik vorige maand de airco van mijn Focus 2 2.0 heb laten vullen vertoont hij wat kuren. Sinds het vullen lijkt de airco bij middellange (langer dan 20 minuten) ritten verstopt te raken. Hij blaast en koelt in eerste instantie heel goed, maar die blaaskracht wordt steeds minder. Na 20 minuten ongeveer is de blaaskracht flauwtjes en moet je de airco uitzetten om hem weer op kracht te laten komen. In ongeveer 5 minuten herstelt de kracht zich dan en gedurende die 5 minuten komt er dan nog ijskoude lucht uit de roosters terwijl de airco dan al uit staat.

    Hoe kan dit en wat gaat er fout?

    Ik heb de airco laten vullen bij Kwikfit. Eigenlijk is dat al mijn eerste fout, maarja, hoe moeilijk kan airco vullen zijn he..
     
  2. Lijkt erg op een probleem dat ik ook (soms) met de airco heb. Bij mij duurt het alleen veel langer, pas na meerdere uren rijden (is ook een FoFo 3.1).
    Volgens de garage is de “ice-sensor” kapot waardoor condens in de aicro bevriest en er geen lucht meer doorheen kan stromen.
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/airco-bevroren.106641/
    Je zou ook even naar de andere tips kunnen kijken in dit topic, zoals het verstopte afvoerslangetje.
     
  3. Hoe staat het met je interieur filter?
    Luchtinlaat vrij?

    En bevriesd de airco leiding niet?

    En dat er na afzetten van de airco er nog even koude lucht binnen komt zal wel kloppen dat heb ik ook.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  4. je verdamper bevriest(ijsblok) en dus houdt hij het lucht tegen.
    als het goed is zal er een temperatuursensor moeten zitten, deze meet dat de verdamper te koud wordt en zet de airco dan weer uit.
    dus of die sensor is niet aangesloten of werkt niet goed. sensor zit meestal aan de bijrijderskant
    https://ford.7zap.com/en/car/50/no/0/1733/16270/70989/#19C734C dan onderdeel 19c734c dat zou de sensor moeten zijn neem ik aan
     
  5. Dank voor de reacties. Vóór het vullen vorige maand deed de airco het feilloos en na het vullen is hij regelmatig verstopt/bevroren. Kan het zijn dat er teveel koudemiddel is ingestopt? Kapotte sensor precies tijdens het vulmoment lijkt me onwaarschijnlijk.
     
  6. Dat zou kunnen,. Geen idee hoeveel ze er uit hebben gehaalt maar teveel erin zorgt idd ook voor zulke problemen
     
  7. Ik sta al een uur bij de Kwikfit en zojuist uitsluitsel gekregen dat er inderdaad teveel koudemiddel in het systeem zit. Leeghalen was een grote klus omdat het halve systeem bevroren was. Wat een prutsers. Ze vullen nu af op de juiste hoeveelheid.
     
  8. Het heet nu voorniets "kwicksh#t". Blij dat het wel opgelost is.
    Vraag me dan af hoeveel er totaal in is gegaan. Want met leeghalen is zo gedaan ongeacht hoeveel er teveel in zit. Het duurt alleen iets langer.
    Vacumeren van 30min duurt het langst van alles
     
  9. Nou leeghalen nu duurde zo lang omdat een deel van het systeem bevroren was.

    Er zat 660 gram koudemiddel in terwijl de auto 585 gram mag hebben. Geen idee hoe dit fout heeft kunnen gaan. Misschien bij eerste keer vullen niet goed geleegd?!
     
  10. Kan veel aan het apparaat liggen. Regelmatig 10gram extra gedaan zodat wat beter koelt. Echter na het vullen zit er ook wat in de slang. Dor je systeem loskoppelen en trek je de slang drukloos dan kan er zo 50-100gram terug komen.
    Doe je juist de slang leeg trekken met de auto. Dus druk controleren, of airco goed werkt. Dan zou je dus extra aan gezogen kunnen krijgen.

    Nu met nieuwe aircoapparaat kregen we ook regelmatig 1200gram erin ipv 980gram. Rede is dat de ac leiding naar achteren niet goed gerecovered was.
     

Deel Deze Pagina