1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Airco koelt niet goed

Discussie in 'Interieur' gestart door flexi, 7 jun 2018.

  1. Sinds een paar weken koelt mijn airco (ecoboost 1.0 2013) niet meer goed.
    Het gekke is dat er 10 graden verschil tussen linker rooster en rechter rooster zit. De garage denkt aan de Climatecontrolregeling omdat het airco systeem wel koud genoeg wordt, druk van het systeem is ook goed. Iemand ervaring hiermee en/ of idee wat het kan zijn ?


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  2. Dan zou er dus vanaf de airco verdamper en gescheiden duct lopen naar links en naar rechts... :think: maar als de druk in het systeem goed is zit het niet in het koeltechnische gedeelte... wellicht dat de inblaas sensor voor de warmere kant dan wellicht vol zit met stof... dat is het enige wat ik dan kan bedenken.
     
  3. Neem aan dat je bedoelt dat de luchtstroom 10graden verschilt. Als je gescheiden airco hebt kan het zijn dat de warmteklep die voor elke kant er in zit niet goed functioneert. Dan komt er aan ene kant meer warme licht bij dan dat je zou willen.
     
  4. Ik bedoel idd de luchtstroom uit de ventilatieroosters. Links 20 gr en rechts 30 gr


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  5. Staan de temperaturen voor beide zijden wel gelijk?
     
  6. 20 en 30graden zegt niks
    als de kachel op 20graden staat beide zegt direct meer dat 1 van de twee de warmte klep teveel open staat.
    beste is denk kijken als je beide op lo zet of er beide zelfde temperatuur is.
    op high zetten of je weer gelijke temperatuur hebt.
    dan pas in het midden

    misschien opnieuw de kleppen calibreren, als dit mogelijk is. geen idee of hij dit standaard doet als je hem gebruikt.

    op het filmpje heeft hij wel over dat de andere kleppen slecht contact heeft. echter zou je dan ook storing denk ik erop moeten krijgen.
     
  7. bij Ford dealer geweest. niks aan de hand met de kleppen. Systeem was ongeveer half leeg, weer gevuld. Zit toch ergens een lekje blijkbaar. Vorig jaar ook al gevuld met tracer, echter geen lek te vinden. Vullen weer duurder geworden dankzij prijsverhoging koelmiddel
    moest 120 eur betalen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
     
  8. Door de uitfasering van R-134a zal dit de komende tijd nog duurder gaan worden. Ik heb geen idee of een R-134a systeem zonder ombouw overgezet kan gaan worden op R-1234yf over een paar jaar... Dat is nu ook nog een behoorlijk duur gas maar wordt sinds 1-1-2017 alleen nog maar gebruikt in auto's.

    Een airco systeem in een auto "lekt" overigens gemiddeld 10% per jaar. Daarom zegt de dealer ook dat je om de 3 jaar je systeem moet laten checken aangezien 30% vermindering van je vulling al gauw een behoorlijke klap in het rendement van het systeem is.
     
  9. R134A en r1234yf kunnen beide door elkaar gebruikt worden. Alleen de aansluiting is anders.
    Dacht wel dat je wat klejne aanpassing vereist waren. Alleen dat weet ik niet zo direct.

    5kg r1234yf was 700euro.
    12kg r134a was 79euro.
    Dan praat ik over 5jaar geleden.
    Hoorde dat t134a al op 30euro perkg zat
     
  10. Koudemiddel r134a en r1234yf mag absoluut niet door elkaar halen. :o Dan krijgt bij je collega garagist de servicemachine verkeerde koudemiddel binnen en beschadigen het. Dus niet ermee rommelen.
     
  11. R1234yf zit ondertussen richting de €150 en R134a inderdaad al op €30 de kilo.

    Als ik kijk naar het Mollier Diagram voor beide gassen lopen de lijnen vrijwel gelijk aan de vloeistof kant, maar heeft R1234yf een kleinere Enthalpy nodig om 100% gas te bereiken. Er is dus in zowel de condensor als de verdamper minder warmte overdracht nodig voor een goede werking van het systeem.

    De aansluiting zou anders moeten zijn, moet dit de aansluiting voor de vulleiding zijn? dan zou een garage simpelweg een verloop koppeling moeten aanschaffen om dit te overbruggen...

    Ik las ergens dat een gasdetector in de zuigleiding naar het garage apparaat toe wellicht verplicht gesteld gaat worden...
     

Deel Deze Pagina