1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco defect

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bassmanjunior, 9 mei 2018.

  1. Vandaag ontdekt dat de airco niets meer doet. Een bezoekje aan de dealert leert ons dat de condensor lek is geraakt. Dit geintje gaat ons €600,— kosten.
    Mijn vraag is of dit een normale prijs is voor het vervangen van de condensor.
    Tweede vraag is of het normaal is dat deze lek raakt.
    De auto is van maart 2015 en heeft 92.000 km gelopen.
    Zie graag jullie reacties tegemoet.

    Hans
     
  2. Vrees van wel. Vorige week was een maatje van me met zijn Mondeo MK4 aan de beurt . Ook de condensator vervangen. Hij was iets van 465 euro kwijt bij een Ford specialist.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. Lekkage kan door een oorzaak van buitenaf komen door een steentje o.i.d.
    De prijs lijkt misschien hoog maar je moet best veel uit elkaar halen om er bij te komen, kijk maar eens bij de radiator, dan zie je hoe strak dat allemaal bij elkaar zit en hoe weinig ruimte je daar hebt.
     
  4. Heb hetzelfde gehad. Condensor lek geraakt door een steentje. Maar deze steenslagschade bleek te worden gedekt door de autoverzekering! Even navragen bij de verzekeraar.
     
  5. Mijn dealer zet er bij mij een imitatie in, ze zeggen zelf al, orgineel is te duur.
     
  6. Op basis van steenslag verzekerd?

    Dat gaan we navragen!
     
  7. Wetende dat de huidige Focussen allemaal nog met het R-134a gas in de airco rondrijden mag je blij zijn dat je nog geen nieuwe auto hebt met R-1234yf. Waar R-134a per kilo iets van €30 á €40 kost ben je voor R-1234yf al gauw €300 kwijt momenteel. De kosten hadden dus vele malen hoger kunnen zijn ;)

    Het is en blijft een hoog bedrag voor een meestal zelfs passieve condensor!
     
  8. Ja die prijs is normaal,

    Heb het zelf eens gehad met een Opel Astra station uit 2001, was toen 900 € armer....
    het is veel werk om de condensor uit en de nieuwe in te bouwen plus dat de vloeistof vervangen moet worden.

    Helaas.
     
  9. De prijs zal voor het grootste deel arbeidsloon zijn denk ik. De meerprijs van een originele condensor zou ik dan wel voor lief nemen.
     
  10. Als je zelf een beetje handig bent, kun je de condensor ook prima zelf vervangen.

    Dat ie nu al lek raakt, kan heel goed.
    Meestal gebeurt dit door een steentje wat tussen de radiateur en de condensor inkomt en wat dan gaat schuren.

    Hier kun je helaas weinig aan doen. Het is alleen ongelukkig dat dit nu al gebeurt.

    Maar het is net als een ster in je raam. Je kan er een nieuw raam inzetten maar de mogelijkheid bestaat dat je de pech hebt dat er binnen 2 maanden weer een steentje oo je raam komt waardoor er een scheur in komt.

    Is gewoon domme pech hebben.
     
  11. Je kan het wel zelf doen maar het is soms wel erg dichtgebouwd op die plek.
    Als ik bij onze C-Max kijk zitten daar de koelwatet radiator, airco condensor, transmissieolie koeler en de koelwater radiator voor de watergekoelde intercooler allemaal bij elkaar gebouwd.
     
  12. Sorry, moet even wat zout op slakjes leggen nu, is niet kwaad bedoeld :lol:

    Een radiator heb je in huis en een radiateur zit in je auto :p

    Maar een watergekoelde intercooler? Ik wist niet dat ze die tegenwoordig gebruikten :shrug:
    Das iets nieuws voor mij maar ik ben dan ook al oud :haha:
     
  13. Je bedoelt hier het gas neem ik aan? ;)
     
  14. Is vloeibaar gas [emoji6]
     
  15. Blijft nog steeds gas :lol: het wordt enkel vloeibaar na de condensor en wordt weer gas in de verdamper. Het vullen gebeurt met R134a altijd in gas vorm ;)
     
  16. Hebben we beide gelijk ;) het is vloeibaar en het is gas.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    Sjaak92 vindt dit leuk.
  17. Ook ik heb een keer de condensor kapot gehad en dat is toen der tijd betaald door de verzekering omdat het viel onder steenslag schade. Had toen wel een rapportje nodig van de dealer dat het was gekomen door steenslag
     
  18. Volgens de dealer scheelde dat heel veel. Hun vonden de orginele prijs belagelijk.
     
  19. Laten we het op warmtewisselaars houden dan past alles onder één naam en klopt het. ;-)

    De Econetic diesels hebben een watergekoelde intercooler en de 1.5 Ecoboost heeft ook een watergekoelde intercooler.
    De intercoolers hebben een eigen warmtewisselaar met een elektrische waterpomp.
     

Deel Deze Pagina