1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies voor aankoop fiesta 1.0 ecoboost

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Stefan 180179, 3 mrt 2021.

  1. Beste forum leden,
    Ik ben van plan om een fiesta 1.0 ecoboost te gaan kopen, één van het bouwjaar tussen 2013/2015. Nu zou ik graag van jullie willen weten of jullie adviezen hebben en/of er punten zijn waar ik op moet letten bij eventuele aankoop. Retour slangetjes, cilinderkop, lekkages enz. Wellicht dat ik hiervoor bij een ander forum moet zijn, maar denk dat er hier ook genoeg kennis is over de fiesta. Ik ga graag goed voorbereid op pad. Ik hoor graag van jullie waar op te letten. Alvast bedankt allemaal.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  2. In tegenstelling tot de Focus 3 is er voor de 1.0 ECOboost in de Fiesta MK7.5 nooit een terugroepactie geweest voor de koelvloeistof retourslang. Voor de Fiesta is er dus maar 1 type slang.

    Desondanks zijn bij de Fiesta net als bij de Focus de koelvloeistof retourslang, het koelvloeistof reservoir en de dop aan veroudering onderhevig. Als gevolg hiervan kan op de langere termijn lekkage ontstaan en is het dus niet geheel onverstandig deze onderdelen preventief te vervangen.

    Verdere aandachtstpunten van de 1.0 ECOboost zijn:

    * Kijk goed naar de onderhoudsgeschiedenis. Het is zeer belangrijk dat de auto conform Ford voorschriften en binnen de gestelde onderhoudsintervallen is onderhouden. Het op tijd vervangen van de motorolie en het toepassen van de juiste motorolie is bij dit type motor cruciaal. Indien de onderhoudshistorie ontbreekt of niet sluitend is is het niet onverstandig om de distributieriemen (wetbelts) preventief te (laten) vervangen.

    * Kijk goed of de (IB5) versnellingsbak soepel schakelt in alle versnellingen. Het koppel van de 1.0 ECOboost zit standaard al op de limiet van hetgeen de IB5 versnellingsbak kan hebben. Vroegtijdige slijtage van de versnellingsbak is dan ook niet ongewoon. Een symptoom hiervan zijn is niet soepel schakelen in vooral de 1e en 2e versnelling.

    * Controleer de ingaande en uitgaande koelvloeistof aansluiting van de turbo op corrosie. Bij sommige turbo types zijn deze aansluitingen gemaakt van RVS en zal je geen corrosie aantreffen. Er zijn echter ook turbo types waarbij de aansluitingen van een staal legering zijn gemaakt welke op de langere termijn kunnen gaan corroderen. Wanneer dit vroegtijdig wordt ontdekt schrijft Ford voor om de corrosie te verwijderen en de aansluitingen te behandelen met een 2K beschermprimer. Wanneer de corrosie in een vergevorderd stadium verkeerd is de kans op lekkage groot en heeft behandelen geen zin meer. In dit geval zal de gehele turbo vervangen moeten worden.
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  3. Dankje JW voor je uitleg. Eigenlijk een beetje identiek aan de aandachtspunten van de Focus 3.
    Ik zal deze aandachtspunten zeker meenemen in mijn zoektocht en bezichtigingen. Thanks

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  4. Nog even ter aanvulling op de terechte opmerkingen van JW: bij de 1.0 ecoboost is bekend dat de O-ring achter het distributiedeksel kan gaan lekken. Als dit het geval verlies je dus koelvloeistof (met alle gevolgen van dien) maar wat hierbij vooral meespeelt is de plek van deze o-ring. Het ding zelf kost maar een paar euro maar reparatie vele honderden euro's omdat hiervoor het volledige distributiedeksel moet worden verwijderd.
     
    M.Blaak en Stefan 180179 vinden dit leuk.
  5. Thanks paddo voor de extra aandachtspunt. Neem ik ook mee

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina