1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies gevraagd trillend stuur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 10 jun 2018.

  1. normaliter past dat bij zgn. kromme remschijven, maar als dat al na 2000 km het geval zou zijn moet er meer aan de hand zijn ...

    * is de naaf goed schoongemaakt voordat de nieuwe schijf gemonteerd werd, anders zou er een 'slingering' kunnen zijn
    * zijn de blokken goed passend en 100% gangbaar ?
    * komen de remmen wel volledig vrij ?, voel eens (voorzichtig) aan de schijf na een langere rit, hij mag warm zijn, maar niet bloedheet

    als een van remmen niet vrij komt is het mogelijk dat een schijf in korte tijd kromtrekt

    ... toevoeging : check allereerst goed of je wielmoeren allemaal goed vastzitten ...
     
  2. Bedankt Koen. Kromme schijven lijkt mij dus ook sterk als ze er pas net onder zitten.

    De garage mag het dinsdag nog eens goed controleren. Zij hebben het er tenslotte ook opgezet (en zij hebben ook voor de blokken en schijven gezorgd).
     
  3. dit kunnen te zachte achterste draagarm rubbers zijn of in de naaf/schuif zelf.
    vandaar dat het handig is om te weten met je voor geschiedenis. wat je slingering van je naaf is. dan wat je slingering van je schijf is.
    als je naaf al slingering vertoont is het wijs om nieuwe lager met naaf te monteren.

    slingering van 0.05mm voel je heel duidelijk met remmen
     
  4. #64 Frankvns, 16 jul 2019
    Laatst bewerkt: 16 jul 2019
    Ik word gek en ben uitgedacht.

    Vandaag zijn de aandrijfassen, draagarmen, stabistang en Veerpootlagers vervangen. Uiteraard is de auto uitgelijnd en de wielen zijn opnieuw gebalanceerd omdat het aan de auto was gedaan.

    Het heeft precies niks geholpen. Het trillen bij remmen is verholpen, maar de sterke resonantie in het stuur is er nog steeds. Bij 120/130 treedt er een resonantie op waarna het stuur behoorlijk gaat trillen.

    Hebben jullie nog ideeën?
     
  5. als je gaslos laat, koppeling intrapt, andere versnelling rijdt. verandert het gevoel dan ook.
    wielen van de andere auto. van voor naar achter al gelegt.
    naaf slingering gemeten op de auto?

    om zo even paar dingen aan te halen.
    let op als je eenmaal stoort aan een rammel of vibratie. dan blijf je het zeer snel voelen.
    als ik met mijn auto rij merk ik op dat er ook een vibratie in zit. voel het zeg maar in me stoel. terwijl andere dit juist niet voelen
     
  6. #66 Frankvns, 16 jul 2019
    Laatst bewerkt: 16 jul 2019
    Als ik de koppeling intrap blijft het stuur natrillen totdat ik onder de 110 kmh kom. Andere versnelling 120 rijden ga ik straks proberen. Kijken of het dan ook trilt.

    Ik weet niet of de naafslingering is gemeten. In ieder geval is er met het oog niks zichtbaar van een slingering.
    Hoe kan je naafslingering meten? En wat zou je daarvan met het oog kunnen zien?

    Ik snap trouwens dat je zegt dat het mij natuurlijk opvalt omdat ik erop gefocust ben. Maar het is echt een fikse trilling. Mijn handen bewegen mee op het stuur.
     
  7. slingering meet je met een hele nauwkeurige meter die op 0.01mm al aangeeft.
    https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Remmen/Remmen-controleren-214/
    onderaan zie je er een filmpje van.
    er zit ook geen spelling op je stuurwiel naar stuurhuis.
    subframe vertoont geen roestvorming.
    en in je stoel voel je niks.

    verder is het idd heel zoekwerk. zo achter de pc wordt het dan op een gegeven moment wel lastiger
     
  8. Met 120 kmh in zijn 4 trilt hij hetzelfde. Het zit dus echt rond die snelheid ongeacht de versnelling.

    Even mijn gedachtespinsel: finish balance hielp enigszins wel. Finish balance balanceert toch de wielen, wiellagers, assen en schijven?
    Het enige wat nu nog niet vervangen is zijn de wiellagers. Zou dit het dan moeten zijn? Ze vertonen overigens geen speling en maken geen vreemde geluiden.

    Ik heb idd geen speling op het stuurhuis, geen roest en mijn stoel houdt zich stil. Puur het stuur.
     
  9. Volgende week worden ook de wiellagers incl naaf op de vooras vervangen!
    Kijken of dat nog wat uithaalt.
     
    Laurens van der Weijden vindt dit leuk.
  10. Wiellagers ook vervangen, maar haalt niks uit. Trilling blijft hetzelfde.

    Nu vervangen zijn de aandrijfassen, remschijven en blokken, wiellagers, draagarmen en veerpootlagers.

    Ik ga nog een afspraak maken bij de banden specialist om nog eens te testen met winterwielen (andere velgen en banden) en nog een keer professioneel te laten uitlijnen.
     
  11. Dus je hebt alles vervangen en nog steeds de trilling?


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  12. Gisteren is er eindelijk verbetering geboekt. Eerst hebben we uitgelijnd en daarna kwam er aan de Hunter een minimale slag in één van de velgen naar voren (waarom is dit nooit eerder ontdekt door meerdere garages?!)

    Deze velg kon niet ter plekke gericht worden en is naar achteras geplaatst (banden even omgelegd ook).

    Dat scheelt behoorlijk. De trilling is nu meer dan gehalveerd. Het is nu zo zoals de trilling was met de finish balance. Hier kan ik, verwacht ik, goed mee leven.
     
  13. hunter bedoel je dan een met road force roller erop?
    met de hunter kan je door de road force rol meten wat de band doet met rijden, maar je kan ook de velg meten met de sensor die erop zitten.
    als je teveel met road force meet dan gebruik je pas de extra sensor om de velg te meten, dan zou je ook de band kunnen verdraaien op de velg om het goed te krijgen.
     
  14. Hoe gaat het trillen momenteel? Is het praktisch weg, of nog altijd aanwezig?

    Vanmiddag heb ik eens een veerpootbrug erop gezet. Eens kijken wat ga uithaalt. Komende week gaan de banden ook eens van voor naar achter en omgedraaid.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  15. Het gaat goed. Ik kan er nu heel goed mee leven.

    Ik heb nu nog een minimale trilling bij 130, maar dat is niet irriterend. Wat het nu precies is geweest vind ik lastig om te zeggen, maar de kromme velg had in ieder geval invloed.
    Die kromme velg was heel moeilijk te zien. Het was maar een kleine slag, maar de trilling was daarna wel weer minder.

    Maar ik heb eerder al op 3 verschillende velgen gereden en met allemaal trilde het. Er is dus ook iets anders geweest wat ik intussen waarschijnlijk heb vervangen.

    Wat ik uiteindelijk heb vervangen:
    - aandrijfassen
    - draagarmen
    - remblokken en schijven (die moesten sowieso)
    - stabistangen
    - veerpootlagers
    - wiellagers voor

    In een eerder stadium heb ik meerdere keren onderzoek gehad, gebalanceerd, andere velgen en banden gekocht, aan de wagen gebalanceerd, ect.

    Als ik in totaal ga uitrekenen wat ik heb uitgegeven aan trillend stuur had ik daarvan minstens 3 weken op vakantie gekund.
     
  16. Ik heb er een veerpootbrug op gezet van een rs. Gelijk een stuk minder trillingen en stuurt als een F1 auto nu. Morgen ga ik denk ik de banden omleggen. Kijken wat dat doet. Wil in het voorjaar er sowieso nieuwe velgen en banden onder leggen. Ga dan voor 16 inch ipv 17, dat is ook goedkoper. Kan er nu mee leven, het trilt maar ja.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  17. Ik rijd zelf ook op 16 inch. Vind ik net wat comfortabeler en de grootte boeit me niet zo. De 17 inch die er eerst onder zaten waren helemaal verweerd.

    Heeft wisselen nog wat uitgehaald?
     
  18. Nog geen tijd voor gehad. Denk komende week een keer. Het resultaat zal ik hier neerzetten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina