1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies gevraagd trillend stuur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 10 jun 2018.

  1. De trilling blijft toch deels aanwezig. Ik vermoed dat het niet één ding meer is, maar dat er meerdere onderdelen beginnen te slijten. Ik hoor sinds een paar weken ook 1 van de veerpootlager herrie maken.

    Kortom, mogelijk dat ik de portemonnee ga trekken voor het flink aanpakken van onderstel en aandrijflijn.

    Kan het zijn dat onderdelen bij bijv. Winparts goedkoper zijn dan ik bij de garage betaal voor de onderdelen? Om de kosten te drukken kan ik dan zelf de onderdelen aanschaffen en die laten monteren door de garage.

    Bij Winparts zijn de aandrijfassen van SKF bijv. 182 euro per stuk.
     
  2. Kijk eens op autodoc.nl daar kun je ook diverse auto onderdelen vinden voor redelijke prijzen.
    Komt vaak binnen een week op de mat soms iets langer, ligt er aan of je in het weekend besteld en of het op voorraad is.
    Maar het wordt dan vanaf duitsland opgestuurd.

    Betreft montage zal je met je garage moeten overleggen, zij verdienen er normaal natuurlijk ook een paar euro op, maar mocht er een onderdeel tussen zitten wat verkeerd is besteld of niet overeenkomt dan hangt je auto dus bij hem op de brug en moet hij alsnog dat onderdeel ergens vandaan gaan halen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. Ik ga het met ze overleggen. Ik geloof niet dat mijn vakgarage zo gemeen is ook marge te maken op de onderdelen. Daar is het uurtarief hoog genoeg voor.
     
  4. Bizar trouwens, bij Autodoc is diezelfde SKF aandrijfas 96 euro in plaats van 182 euro bij Winparts.

    Maar is het verstandig om zelf te bestellen? Mijn garage wil het wel monteren. Dat is het probleem niet.
     
  5. Zolang jij zeker weet dat je de goeie onderdelen besteld, en de garage er geen problemen mee heeft.

    Gewoon doen, zou ik zeggen.
    Mocht er in het proces iets naar boven komen wat afwijkt in de onderdelen, geef de garage dan wel de vrijheid om meteen het goeie onderdeel op te halen.
    Maar dat is mijn mening[emoji6]


    Bij autodoc kunnen onderdelen retour, daar zit wel een klein beetje papier werk bij en het mag niet gemonteerd (of een poging tot) zijn geweest.
    En retour kosten zijn eventueel wel voor je zelf dacht ik maar mijn ervaring is dat het verder wel netjes word opgelost

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  6. Goed om te weten. Bedankt voor je info.

    Wat voor merk onderdelen zou jij adviseren voor aandrijfassen, draagarmen, veerpootlagers en schokdempers?

    Weet niet of ik het allemaal bestel, maar wil in ieder geval even weten welk merk aan te raden is.
     
  7. Febi, SKF, MOOG, TRW

    Dat zijn een beetje de merken die ik aanhoud.

    Mocht je voor de iets goodkopere willen gaan, kijk dan voor Mapco of Vaico

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  8. War ik mij laatst aan het afvragen was. Kunnen er geen van eens ST onder. Die moeten toch tegen meer kracht bestendig zijn? Of is het allemaal een pot nat. Van 1.6 TM 2.5 turbo, een en dezelfde aandrijfas.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  9. Durf het niet met zekerheid te zeggen maar er kam zomaar een paar milimeter verschill zitten in de lengte van de assen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  10. Zou het nakijken / navragen waard zijn denk ik.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  11. @Tigershark

    Jij moet dat wel weten, of er verschil zit in de aandrijfassen van een st en die van bijv. Een 1.6.
    Jij heb immers de ombouw net gedaan

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  12. Goede tips! En Monroe goed merk? Kom ik ook veel tegen.
     
  13. je zou aan de hand van een vin op https://ford.7zap.com/en/car/ kunnen kijken naar welke nummer door ford word op gegeven.
    als ik zo snel kijk zie ik wel verschillen tussen de assen. grootste probleem is eigenlijk dat de st een 6 bak is en als ik me goed herrinder heb je een 5bak
    dus wat in de bak gaat kan anders zijn. tevens de steun op de bak kan anders zijn. geen idee of lager wat erin zit juist is.

    mocht de as van de st sterker/ beter zijn voor de 2.0 dan had ford dit mogelijk al aangegeven en aangepast. dan hadden ze zelf die as al in de 2.0 ook gebruikt.
    het is makkelijker om 1 as te maken die voor andere motor te sterk is dan diverse assen te leveren voor elke type een eigen as.

    de merken die ze hier aangeven zijn allemaal goed.
    merken als bosch trw, febi, moog billestein. firestone. zijn eigenlijk merken die ze direct voor een merk maakt.
    laatste pompje van febi gekocht. was ford logo en nummer door gekrast maar was exact gelijk aan product wat je bij ford zou kunnen kopen.
    alleen laatste modificatie van een product zou kunnen dat die er dan niet op zit.
    onderdeel bij winparts koop je direct uit een magazijn. bij een garage moet een grossier van de magazijn halen en winst maken en dan garage zelf ook nog winst over product.
    tel je 20% marge kost de as van winparts in een keer 262 euro.

    het is wel zo dat als je eenmaal iets voelt/hoort, of denkt te voelen/horen. dat je het veel beter opvangt als het daarna stukke minder is. de mijne trilt vooral achter, maar we parkeren ene kant op straat andere kant op de stoep. daardoor komt er constant spanning op de rubbers en denk dat ik hiervan extra vibraties krijg. ga ik op vakantie dan voel ik het niet meer, dit allemaal bij dezelfde snelheid
     
  14. Mijn vakgarage heeft gelukkig geen moeite met dat ik de onderdelen zelf bestel. 16 juli wordt alles eronder gezet.

    2x Aandrijfassen van SKF
    2x Veerpootlagers van Monroe
    2x Draagarmen van Febi Bilstein
    Stabilisatorstang van Febi Bilstein
     
  15. Kost dat grapje samen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  16. Aan onderdelen ben ik een kleine 500 euro kwijt. Valt mij eerlijk gezegd best wel mee.

    Wat het bij de garage gaat kosten weet ik niet precies. Ik gok max. 5 uur werk (a 65 euro per uur) en opnieuw uitlijnen en balanceren.

    Denk dat ik totaal voor minder dan 1000 klaar ben.

    Veel geld, maar kan je hele onderstel er wel (als het goed is) de rest van z'n auto leven tegenaan.
     
    Laurens van der Weijden vindt dit leuk.
  17. dat heeft niets met gemeen te maken.
    garages kopen vaak onderdelen bij een automaterialenzaak en krijgen dan gewoon 5 of 10% korting.
    vervolgens rekenen ze de gewone verkoopprijs door die de klant zelf ook zou betalen als die naar de automaterialenzaak zou gaan.
    hun hebben er tenslotte ook tijd in gestoken om het juiste onderdeel te vinden en te bestellen.
     
  18. Heb je voor de veerpootlagers een complete set incl. stofhoezen etc. genomen? Ik mis nog wel je spoorstangen incl. stuurkogels en de rubbers voor je stabistang. Als je het dan helemaal goed wil doen, koop je ook een nwe set veerpoten.
     
  19. Ik heb de Monroe veerpoot + lager gekocht. Die Veerpootlagers zijn bekend kwaaltje bij de focus 2. Bij m'n vorige focus ging hij ook al kapot. Veel gekraak bij sturen op lage snelheid en rammelend geluid bij oneffen wegen.

    De rubbers voor de stabistang zitten erbij.

    Spoorstang en stuurkogels heb ik niet besteld. Ik snap je punt wel, maar de sporing van de auto is prima en er is ook geen speling op het stuur.
    Ik twijfelde ook over schokdempers en wiellagers, maar het is wel even prima zo. Wordt al duur genoeg!
     
  20. Dinsdag gaat de auto eindelijk naar de garage om alles eronder te zetten. Kan niet wachten en hopen dat het de problemen oplost.

    Nog een ander ding. Vorige maand heb ik nieuwe remschijven remblokken gekregen (Brembo). Nu bijna 2000 kilometer later trilt het stuur enorm bij remmen op hoge snelheid. Op het moment dat je de rem licht aanraakt bij 120/130, gaat het stuur machtig trillen. Hoe kan dat nou weer dan?
     

Deel Deze Pagina