1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies gevraagd trillend stuur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 10 jun 2018.

  1. Ik heb nu al meerder malen meegemaakt dat het probleem toch echt in de draagarmrubbers zit. De achterste rubbers van de draagarmen kunnen er zo op het oog prima uitzien maar toch dermate versleten zijn dat ze problemen geven. Bij de Focus 2.2 van mijn zwager kwam zelfs de Ford dealer niet tot deze conclusie, daarna bij mijn garage de draagarmen laten vervangen en het probleem was opgelost. Die auto had toen net een ton op de teller.
     
  2. Kan toch de banden zelf zijn die je hoort zoemen.
     
  3. dat achterste draagarmrubbers veel kunnen doen weet ik zelf ook.
    auto rijdt perfect zonder probleem, van 140 afremmen voel je trilling in stuur tot de 100km/h (peugeot 5008)
    daarna is alles weer rustig en voel je niks.
    achterste draagarmrubbers vervangen voor oudere type (geen idee of die harder of zachter zijn) probleem weg

    het geluid dat je soms hoort net alsof je over de witte streep rijdt, kan ik zo niet verklaren. maar denk dat het te maken kan hebben met draagarmrubber, dat je wil iets naar voren/achteren trilt.
    anders zou het geluid meer constanter zijn.heb je een bocht naar links of rechts dan kan het wel zijn dat het iets anders klinkt. je binnenband draait namelijk langzamer dan je buitenband. je kan dan net hebben dat ze een resonantie veroorzaken of elkaar tegen werken en dat je het niet voelt
     
  4. Gezien al jullie reacties en ook de andere topics zal het mij inderdaad niet verbazen als het inderdaad de draagarmrubbers zijn, ondanks dat ze volgens de garage er goed uitzien. Echter, €500 euro uitgeven om een, weliswaar irritant maar niet accuut probleem, hopelijk op te lossen vind ik wel wat veel. Want geen garantie op succes natuurlijk.

    Ik ga de auto gewoon nog eens na laten kijken en mij laten adviseren door de garage.
     
  5. je hoeft niet perse de complete draagarm te vervangen
    alleen de achterste rubbers en uitlijnen zou voldoende kunnen zijn
    https://www.winparts.nl/onderstel-a...-bouwjaar-2004-07-2012-09/c597-606-15237.html (bovenste twee zijn bijvoorbeeld achterste rubber van de voorste draagarm)

    als je het zelf doet ben je een kleine 100euro kwijt.
    rubbers 2x 20euro en uitlijnen van 60euro.

    eerlijk is wel geen idee hoe makkelijk de rubbers los te halen zijn van de draagarm, maar 2 bouten los en dan zou je hem mogelijk er zelf al af kunnen duwen/trekken.
    heb het een keer gedaan zonder de complete draagarm te verwijderen. geen idee of dat bij jouw lukt. anders zou je arbeid bijkomen en ja dan zeggen ze vaak dat ze de complete draagarm eronder uit halen. dan is het net zo makkelijk om compleet een nieuwe te monteren.



    vind je het te duur met arbeid erbij, dan zou ik zeggen laat de wielen op de auto zelf balanceren. dan wordt tegelijk je remschijf en assen mee gebalanceerd. haal je de wiel keer los en zet je hem anders terug dan zal deze balancering juist ervoor zorgen dat je meer onbalans hebt.
     
  6. Ik heb tot op heden niks aan dit probleem laten doen, maar dat gaat binnenkort veranderen. Ben er nu wel van overtuigd dat het de draagarmrubbers moeten zijn (al zijn ze voor de APK gewoon prima).

    Van de winter namelijk helemaal geen last gehad van trillend stuur. Nu het bijna 20 graden is begint het stuur weer lekker te trillen. Met deze temperaturen worden de rubbers weer slapper denk ik?
     
  7. Het probleem wat jij omschrijft heb ik ook. Rij ook een 2.0 met 181k op de klok. Probeer zelf niet tussen de 110 en 120 te rijden, want dan trilt het stuur mee. Het is bij mij een lichte trilling die ik al vanaf de 70 km al in het stuur voel als een lichte klop. Dus ik volg dit even tot jij de rubbers vervangen hebt. Uitbalanceren enzo is bij mij ook al allemaal gedaan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  8. Beste mensen,

    De vakgarage (topgasten, ik ben altijd goed geholpen) blijft zeggen dat m'n draagarmrubbers prima zijn. Ze zouden het zonde vinden als ik die zou gaan vervangen. Recent nog APK en ze waren top. Auto heeft ook 11 jaar in een parkeergarage geleefd, dus rubbers hebben bijna niks te lijden gehad.

    Wat kan ik dan nog in vredesnaam doen? Ik word gek van de trilling vanaf 115 km/h. Stuur trilt dan met de as mee.

    Wat al gedaan:

    - meerdere keren gebalanceerd
    - gewisseld van banden en velgen
    - velg laten richten
    - midden in de winter had ik geen last met de winterbanden. Vanaf medio februari wel weer trillingen met winterbanden (heeft kou invloed op iets?)
    - al 2x hele ophanging laten controleren
    - Geen gekke geluiden

    Inmiddels rijd ik dik 20.000 km met trillend stuur. Wordt tijd dat de oplossing zich aandient...
     
  9. Aandrijfassen al gecontroleerd? Remschijven recht? Geen aanlopende rem? Banden wel rond en geen hoogteslag? Rij je met originele velgen?
     
  10. Het hele onderstel is twee keer gecheckt, alles in orde. En slechte aandrijfassen geven toch geluiden?

    Trilling is op constante hoge snelheid, niet bij remmen.

    Banden en velgen zijn goed. Velgen origineel Ford. Daarnaast heb ik nu al op 3 soorten banden en 2 soorten Ford velgen gereden en alle keren trilde het stuur.
     
  11. als je er echt gek van wordt, laat de banden op de auto zelf met een scooter/ finish balancer, balanceren. je weet dan exact waar het meeste onbalans zit, ga je dan rijden op de weg dan zou het echt weg moeten zijn.
    dit is wel is waar een lap middel, maar geeft juist een indicatie van onbalans waar het zit voornamelijk
    probleem is je kunt haast niks zien, op een geven moment komt er een bepaalde resonantie in de veersysteem en dan begin je het pas te voelen, terwijl er niet veel aan de hand eigenlijk is.
    zeggen dat de rubbers goed zijn is dus niet mogelijk. ja technisch zijn ze goed maar je voelt toch een trilling die niet door de rubbers goed wordt opgevangen.

    bij me eigen auto zit er ook trilling in, maar dat komt voornamelijk door half op de stoep te parkeren zoals het moet hier in de straat. met vakantie nauwlijks last van.

    alleen welke merk banden liggen eronder, hoe zijn die afgesleten. Als je lange afstand aflegt hoe voelt het dan na dat je met 115km/h rijdt
     
  12. Die 2.0 is echt vervelend gevoelig hiervoor zeg.
    Doordat ik van de winter geen last had blijf ik wel aan rubbers denken. Die zijn harder/stijver in de winter?

    Kan banden op de auto balanceren bij elke garage?

    Banden zijn Vredestein Sportracs. Lijken netjes gelijkmatig afgesleten. Zoals gezegd, bij de winterbanden en de vorige zomerbanden had ik dezelfde trilling, dus banden lijken me stug.
    Na een rit van een uur met trillend stuur heb ik wel een geïrriteerde arm. Ben ook gewend m'n stuur losjes vast te houden.
     
  13. het is heel moeilijk om achter een scherm het trillen te beoordelen. Elk persoon voelt het anders, maar als je eraan denkt en voelt dan blijf je dat ook constant hebben.
    is de slingering gemeten, is het gekraak van vorig jaar opgelost, of deze winter niks van gehoord.

    https://www.rondenbanden.nl/diensten/1432-balanceren hebben ze het al met zo'n apparaat gedaan. zodat je ook weer wat de hoogteslag van de wielen zijn.

    helaas als ik zelf zoek kom ik uit op de bovenste, als je dit nog niet hebt gedaan kan je eventueel doen en anders vragen of ze weten wie een scooter heeft voor te finish balanceren.
    ik kom op culomborg tot hede uit als dichtbijzijnde
    https://www.jagersbanden.nl/finish-balance/
    maar nogmaals is een lapmiddel en puur meer voor indicatie waar het zit.
    met finish blanceren heb ik altijd wel 10gram gevonden tot 50gram aan toe. nadat dit op 5gram nauwkeurig gedaan was, nergens last van op de snelweg.
    let wel op dat dit ook soms terug kan komen na het slijten van de banden
     
  14. De banden zijn medio vorig jaar gebalanceerd met een Hunter Road Force Touch apparaat. Dat is al aardig precies waar hoogteslag wordt gemeten.
     
  15. Idd toadforce meet het heel mooi. Alleen doet het over hele vlak. Een lichtere band/wiel combi zou beter comfort kunnen leveren. Anders toch navragen of ze keer kunnen checken met zo'n scooter
     
  16. Er wordt voortdurend gefocust op de wielen en aandrijflijn, maar is er al eens goed naar de motor- en versnellingsbak-steunen gekeken ? Vooral je info dat je er in de winter geen last van hebt gehad zou erop kunnen wijzen dat 1 of meerdere motorsteunen te week geworden zijn, wat bij hogere temperaturen sneller symptomen geeft ...
    Bij een bepaalde snelheid hoort natuurlijk ook een bepaald motortoerental en door interferentie van meerdere factoren kan ook daar de oorzaak liggen
     
    ThomasHenry vindt dit leuk.
  17. Ik sluit me aan bij @Koen_

    Overigens wordt spelling vooral gemeten wanneer een auto uit zijn vering hangt. Je kunt nauwelijks zien wat er dan gebeurd. Er is een apparaat waar bij je stress op de kogels en rubbers kan meten/testen terwijl deze op zijn wielen bestaat. In het verleden heb ik hierdoor weleens kapotte kogels gevonden die uitgeveerd geen klachten had. Hetzelfde geld voor rubbers.
     
  18. Officieel moet je ingeveerd de rubbers kogels controleren voor apk. Soms worden sommige idd uitgeveerd getest.

    Motorsteun/versnellingsbak steun geloof ik niet direct. Trap je de koppeling in. Zet je in zijn 4 ipv 5 bijdezelfde snelheid. Als trilling niet verandert zit het daar niet in. Onbalans is de aandrijfas zou ik dan eerder verwachten.
     
    ThomasHenry vindt dit leuk.
  19. Hallo mensen,

    Een update. Finish balanceren met de wielen aan de wagen helpt. Daardoor is het trillen nu veel minder. Conclusie moet dus haast wel zijn dat het in de aandrijflijn moet zitten. Zonder de finish balance blijft de auto trillen, hoe perfect rond en gebalanceerd de banden ook zijn.

    Kortom, als het terugkomt moet ik het denk ik toch zoeken in wiellagers of aandrijfassen aangezien die nu meegebalanceerd zijn.

    Overigens zij de banden specialist (hij heeft 20 jaar bij Ford gewerkt) dat dit model focus (focus 2 2.0 rally) als zwak punt de rechter aandrijfas heeft. Kan iemand dat bevestigen?
     
  20. Heb idd vaker van gelezen.
    Iets wat je zeker moet doen of kunt doen is slingering meten. Dit kan namelijk ook rede tot trillen geven. Vooral de naaf die in het lager zit

    De kans dat trillen toxh weer voorkomt is als je de wiel op de naaf anders terugmonteert of naar lange periode door slijtage van de band. 10.000km moet zeker goed gaan.
     

Deel Deze Pagina