1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies gevraagd: Garage rijdt met onze auto

Discussie in 'Algemeen' gestart door Thunderbox, 11 feb 2019.

  1. Advies gevraagd:

    Een zekere autogarage/monteur heeft zonder toestemming onze auto gebruikt terwijl deze daar voor onderhoud (tbv garantie) stond. Ter beeldvorming, de auto was daar om een paar kleine storingen (stoelverwarming bestuurder en elektrisch inklapbare trekhaak) op te lossen, hierbij schat ik zelf in dat er geen proefrit nodig was.

    Omdat we een “veilig rijden” verzekering op onze auto hebben, is onze auto uitgerust met een GPS module die ons rijgedrag registreert. Hoe beter en veiliger het rijgedrag, hor lager de premie (en andersom).

    Afgelopen donderdag had ik ineens een voicemail bericht van mijn verzekering. Wat bleek: er was een snelheid van 121 km/u geregistreerd (gps), op een weg waar de toegestane snelheid slechts 60 km/u bedroeg. De verzekering gaf zelf al aan dat ze het vermoeden hadden dat dit geregistreerd was terwijl wij de auto naar de garge gebracht hadden. Toen ik terugbelde kreeg bovenstaande te horen. Ik heb direct daarop de garage een gepeperde mail gestuurd dat ik een goede uitleg eiste.

    Toen ik de auto op kwam halen heeft de garage mij een uitleg gegeven welke niet door de gps gegevens onderschreven wordt. Daarnaast hebben ze niet vermeld dat een van de monteurs de auto mee naar huis gehad heeft en hem ‘s avonds uitgebreid gebruikt heeft.
    Ik had toevallig een foto van de tellerstand gemaakt toen ik de auto afgeleverd had, en het viel me direct op dat de stand nu 103km meer was. Tevens was de nog te rijden afstand zo’n 200 lager dan toen ik hem afleverde.

    Naast bovenstaande heeft de garage nagelaten alle storingen op te lossen, onder de noemer van het niet constateren van het probleem.

    Ik ben voornamelijk boos vanwege het ongevraagd “lenen” van onze auto (joyriding?), het roekeloze rijgedrag en het niet bijtanken. Ik ben wel “bang” voor eventuele verborgen schade als gevolg van het rijgedrag.

    Ik heb nog geen schade gezien maar ik heb de auto ook niet uitgebreid geïnspecteerd.

    Zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben, en wat hebben jullie toen gedaan?
     
  2. Verborgen schade door rijgedrag is wel een beetje overdreven, misschien een bekeuring zou kunnen, maar ben het wel met je eens dat het niet netjes is en zeker onnodig
     
  3. Mwah, 60 wegen zijn doorgaans niet ontworpen om 120 op te rijden. Meteen na het ophalen had ik het idee dat de auto licht naar links trok maar dat kan ook tussen mijn oren gezeten hebben, inmiddels merk ik dat namelijk niet meer. Als ze het durven om zo hard te rijden met andermans auto zullen ze het met het schakelen (toeren) ook wel niet zo nauw nemen. het is maar een 1.0 3 pitter dus het is geen racewagen.
     
  4. Indien dit een originele Ford dealer is, krijg je binnenkort een mail waarin gevraagd wordt naar de service die geleverd is. Hierin kun je aangeven wat je bevindingen zijn.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  5. Die mail krijg je niet elke keer heb ik gemerkt.
     
  6. Ik hoop trouwens dat je contact met de verzekering over dit voorval goed is en blijft. Dergelijke snelheidsovertredingen kunnen namelijk nare gevolgen hebben...

    En dan met name het laatste puntje:
    Dit houdt in dat je je vervolgens nergens meer voor een fatsoenlijk tarief kunt verzekeren. Iedere verzekeraar stelt namelijk acceptatievragen, waaronder deze:
    En je wilt echt niet meemaken in welk traject je terecht komt als je daar "Ja" moet antwoorden.

    Reden voor mij om nooit zo'n verzekering te overwegen. Nu was het de garage, volgende maand is het de buurman waar je de auto aan uitleent en heb jij zelf toch echt een serieus probleem...

    Dit even los van het feit dat het natuurlijk niet normaal is dat jouw auto zomaar ongevraagd door een monteur gebruikt wordt. Bij problemen die af en toe voordoen kan ik het me nog voorstellen dat ze er iemand een eind mee laten rijden in de hoop dat hij het probleem ook ervaart, maar dat gaat dan normaalgesproken in goed overleg en dan mag je verwachten dat er normaal mee gereden wordt...
     
  7. Ik snap nog steeds niet hoe het mogelijk is dat er mensen zijn die voor wat korting hun hele autogebruik aan een een verzekering verkopen. Als de acceptatie van dit soort contracten rond is (daar helpt onder andere de topicstarter bij), krijg je binnenkort ook zorgverzekeringen die korting geven als je hun speciale smartwatch gebruikt? Het lijkt mij vreselijk om op zo'n manier te moeten leven en bij elke beslissing goed te moeten overwegen wat ik doe, een fout of onverantwoord gedrag kan per direct een verdubbeling van je premie of zelfs beëindiging betekenen.

    Ik vraag mij ook af wat je hier nu wil horen? Ik denk dat er wel een goed advies is:
    - Beëindig zo snel mogelijk die verzekering.
    - Sluit een normale verzekering af die ook goed rijgedrag beloont door middel van een schadevrije jaren systeem, maar je niet op de voet volgt en dossiers van je opbouwt.
    - Zoek een andere garage op.
     
    Johanpg, focusguy, Rob Holthuijsen en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Ga niks zeggen over de verzekering, alleen over de garage.
    Erg slecht dat:
    - de auto voor prive doeleinde is gebruikt door de garage zonder toestemming en noodzaak
    - bij navraag hier een niet kloppend verhaal uitkomt
    - niet alle werkzaamheden zijn uitgevoerd die gedaan moesten worden

    Neem aan dat dit geen Ford garage is en je voortaan naar een andere garage gaat? In ieder geval kijken of er nog iets mogelijk is tegen de garage en als het even kan zoveel mogelijk negatieve reclame maken over dat garagebedrijf.
     
  9. Mwah, 60 wegen zijn doorgaans niet ontworpen om 120 op te rijden. Meteen na het ophalen had ik het idee dat de auto licht naar links trok maar dat kan ook tussen mijn oren gezeten hebben, inmiddels merk ik dat namelijk niet meer. Als ze het durven om zo hard te rijden met andermans auto zullen ze het met het schakelen (toeren) ook wel niet zo nauw nemen. het is maar een 1.0 3 pitter dus het is geen racewagen.
    Het is pas goed advies als er wordt voldaan aan de vraag. Dat jij mijn keuze niet begrijpt is voor mij geen argument om van verzekering te veranderen. Als het aan mij ligt worden dergelijke verzekeringen juist wel de norm. Ik ben tevens motorrijder en zie dagelijks situaties waarbij de automobilist met vanalles en nogwat bezig is, behalve autorijden.
    Ik hoop dat je je frustratie een beetje kwijt bent maar daar is dit forum niet voor.
     
  10. Aangezien je met de rekening van je garage eigenlijk al aan kunt tonen dat juij niet de berijder was van de auto die dag en de verzekering dat ook al vermoedde, lijkt het me dat je niet zo bang hoeft te zijn dat je uit de verzekering verwijderd wordt. Dit doen verzekeringsbedrijven nu ook weer niet zo vlug.

    En dat je je hele handel en wandel wilt laten registreren voor een paar euro korting is je eigen keuze.
    De verzekering weet ook wel zonder de gps dat er wel eens te hard wordt gereden op plekken waar dat niet mag.en er zijn zat 60 km wegen waar je vroeger 80 mog en nu 120 nog geen enkel probleem is al mag het niet, zeker hier in brabant en andere polderwegen

    Zou er alleen bij de garage duidelijk op zijn dst eventuele bekeuringen door hun vergoed worden
     
  11. Alleen aangeven dat de auto inderdaad bij de garage stond was voldoende om de registraties te laten schrappen vwb mijn rijscore. Op zich ook niet zo verwonderlijk aangezien de betreffende garage ruim een uur van ons huis is, en wij normaal gesproken dus niet in die regio rijden.
     
  12. Wel heel slechte verzekering. Dat ze je bellen ivm je te hard rijd. Dat is privacy schending vindt ik. Tenzij je aan hebt gegeven dat je geen probleem mee hebt.

    Als eerst mag bedrijf auto meenemen voor lange testrit.
    Ja dat mag, echter moet er wel door de receptie doorgegeven worden of ze het mogen. Moet verreden brandstof betaalt worden. Nee, daarvoor heeft de klant toestemming gegeven voor een lange rit en dus mag hij verwachten dat niveau zakt.

    Word er niet normaal mee gereden. Dan moet bedrijf de monteur erop aanspreken en zal hij de volgende keer geen auto mee naar huis krijgen.
    Stragbaar feit is niet gepleegd, alleen polite mag hem bekeuren ervoor. Dan is die gps module niet voor gemaakt.

    Waarom lange proefrit is om de klacht naar boven te krijgen. Uur lang zitten wachten kost ook 90euro of meer. Dan is kosteloos rijden ook een goeie optie.

    Schade valt mee, je kan niet weten hoe hij heeft geschakeld. Zelfs de beste stuurman schakelt keer mis in het leven. De bak en dergelijke kunnen dat wel aan.
     
  13. Slechte verzekering? Deze brengt je juist op de hoogte! Je hebt niet voor niks zo’n verzekering met gps, dat heeft dan niks met privacy te maken, daar zie je dan juist vanaf.


    Maar was het nou een Ford dealer/garage?
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  14. Dit soort dingen zijn vaak lastig op te lossen. Heb je rechtsbijstand o.i.d.? Dan zou ik daar eens contact mee opnemen.
     
  15. Ze zijn gewoon buiten het boekje gegaan, dat is wel duidelijk. Een proefrit maken in relatie tot de op te lossen storingen is simpelweg niet nodig. En daarbij niet met de klant overlegd, dus onrechtmatig. En dan ook nog een forse snelheidsovertreding maken. De garage heeft dit willens en wetens toegestaan. Zo niet, dan blijven zij alsnog verantwoordelijk voor het gedrag van hun medewerkers.

    Kan je niet terecht bij de Bovag? Ik zou in ieder geval alle feiten (inclusief bewijsmateriaal) in een aangetekende brief naar de garage sturen en hun aansprakelijk stellen voor de onnodige onkosten (benzine) die jij hebt moeten maken en mogelijke toekomstige onkosten (boetes of anderlei), zodat dit vastligt en zij zich niet kunnen beroepen op het feit dat het niet gemeld/kenbaar gemaakt is (ondanks de email). Misschien ook even informeren bij je rechtsbijstand over hoe dit aan te pakken?

    Het is toch te schandalig voor woorden dat een garage zo met hun klanten om gaat? En dan ook nog ontkennen. Los het dan netjes op. Kan maar zo dat ze met een koude motor flink hebben lopen "trappen". Lekker dan.
     
  16. Rechtsbijstand meteen inschakelen en bij de politie informeren of je aangifte kan doen.

    Daarnaast je kosten (benzine etc) verhalen op de dealer. Ik zou je reparatiekosten ook terug eisen.

    Als het officiële dealer is, hoog in de boom gaan zitten bij Ford Nederland. Bewijs heb je genoeg.

    En je verzekering het verhaal uitleggen en vragen of dit gevolgen heeft voor je premie. Zo ja, schade claimen bij de garage.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
     
  17. Auto’s zijn hufterproef ontworpen. En zeker de Focus want die wordt over de hele wereld verkocht.
    Schade aan je auto door hard rijden of verkeerd schakelen lijkt mij heel erg ver gezocht.

    Blijft wel een feit dat oneigenlijk gebruik van je auto niet goed te praten is.
    Als dit een Ford dealer is kan je dit nog aangeven bij Ford Nederland costumer service.
     
  18. Rechtbijstand en politie doen er niks mee.
    Politie kan zeggen dat er te hard is gereden maar het is geen officiele geijkte gps teller. Dus het kan zijn dat hij even geen gps heeft en dan plots wel. Ivm de afstand groot is. Maar de tijd kort, schiet hij zo van 80 naar 130km/h voor 0.1sec. Daarna weer terug naar 80km/h.
    Wordt er een boete mee gereden kun je naar de garage gaan. Daar is de auto namelijk hele tijd geweest. Betalen ze die niet dan kun je daarvoor rechtsbijstand aanspreken.

    Rechtsbijstand zal niet veel doen. Er is namelijk niet door de polite gedecteert dat er hard gereden word.

    Het enige dat nu is dat je vertrouwen in dat bedrijf bent verloren. Is het bovag lid kun je doorgeven aam de bovag, maar meer als email zal het niet komen.

    Het zijn 4dingen waar je over stuikelt.
    1 dat ze zonder vragen de auto mee naar huis genomen hebben.
    2. Dat ze vokgens jouw gegevens te hard hebben gereden.
    3. Dat het niet opgelost is.

    Door simpel even de klant te bellen schilt al veel. Even vragen of de klant akkoord gaat dat de auto avond mee gaat zodat ze meer tijd hebben om in koude situatie het te testen of de klacht wordt waargenomen.
    Hierdoor hou je alleen punt 2 over. Dan moet bedrijf weten wie ze laten rijden en wie niet.

    Heb op werk vaak zat auto meegekregen en ene klant vond het geen probleem deze situatie. Doet hij namelijk zelf ook.
    Andere klant heeft idd gedreigd om naar de politie te stappen, of 3 jaar gratis onderhoud. Nu dacht ik dat het de politie was. Maar wegens gebrek aan geijkt materiaal geen vervolg. Betreffende medewerker is wel direct teruggestuurd en is daar niet meer welkom
     
  19. 103 Kilometer voor een proefrit?

    Ik vond het al 'vervelend' dat mijn nieuw op te halen Focus al 10km op de teller had.
     
    hoomer en henk 68 vinden dit leuk.
  20. Het komt wel vaker voor dat een monteur een auto mee naar huis neemt voor een wat uitgebreidere diagnose of controle.
    Maar dan meer in uitzonderlijke lastige of moeilijk te reproducerende storingen. En altijd in overleg met de klant natuurlijk.
    Een normale proefrit heb je echt wel genoeg aan zo'n max 10~15km.

    Schade aan je auto is dan ook weer wat overdreven, dat zal zo'n vaart niet lopen.
    Er zijn zat stukken weg waar je wel 160 ipv 60 kan rijden, kan je er genoeg aanwijzen.
    Onverantwoord: ja , geen repect voor het materiaal van de klant: dat zeker
    Maar sowieso heb als autobedrijf in ieder geval de ballen en geef de fout toe.

    Jouw keuze voor de verzekering is ook iets wat dan weer niet zo handig is in een situatie als deze.
    Ik snap je keuze helemaal, maar persoonlijk wil ik mijn leven niet onder zo'n vergrootglas hebben.
    Leuk dat je gedwongen wordt om na te denken over je keuzes (tijdens het rijden), maar zodra de 'rustige' en bewuste manier van rijden de doorstroom in gevaar brengt
    omdat iemand zijn 10% korting wil houden dan vindt ik er wel wat van.
    Het probleem is dat de manier van rijden die men af probeert te dwingen met dit soort verzekeringen niet helemaal compatible is met het huidige verkeersbeeld (zeker in de spits)
    Men wordt bang gemaakt om het pedaal ook maar even in te trappen en vlot door te rijden.
    Nu ben ik met je eens dat het 'huidige verkeersbeeld' wel wat te wensen over laat en de aandacht er niet altijd bij is, maar dit ga je niet oplossen met een privacy schendende verzekering.
    Als je je onveilig voelt op de motor, dan kan je ook overwegen om er mee te stoppen natuurlijk. Wel zo fijn voor je familie.
     
    PhoenixNLx en trucker0werner vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina