1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies banden hoogte

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door soheilmd, 5 jul 2020.

  1. ik heb set 18” velgen gekocht, nu wil ik set banden kopen, maar zit met het volgende:

    Volgens ford moet en 40 (hoogte) banden eronder, omdat ik niet veel comfort wil inleveren dacht ik iets hogere banden te nemen. Dit heeft in mijn ogen twee voordelen. 1 auto wordt niet veel stugger en 2 vult mooi de wielkuip.

    Kan ik 225/45/18 nemen of zelfs 225/50/18 zonder dat het tegen de wielkast komt?
    Ik heb nu een teller afwijking van 10%, als goed is wordt deze ook minder.
     
  2. kijken naar wat de maat aangegeven is op de sticker van de deur
    dan via extern site uitrekenen hoeveel hij verandert.
    https://www.banden.nl/band-rekenmachine
    geen idee wat de mk4 heeft
    mk3 heeft 235/40/18 uit mijn hoofd.
    band hoogte is 94mm

    als je naar 225/45/18, ga je 2.2% omhoog qua omtrek. normaal is 2% max wat als advies word gegeven
    band hoogte wordt dan 101mm. met 225/50 ga je naar 115mm hoogte.
    als je niet hebt verlaagd zou het mogelijk zijn, dit helemaal aangezien je zegt dat je 10% afwijking hebt. gek dat die rede niet bekend is waarom.
     
  3. Een 215/45 kan ook nog.
     
  4. Ik had al naar de sticker gekeken, maar blijkbaar laat Ford niet meer alle mogelijke maten zien.
    en ja waarom ik 10% afwijking heb ben ik niet achter gekomen.
    Maar 225/45/18 moet kunnen dus. Toch? ik wil namelijk zo weinig comfort inleveren
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. 225/45x18 is prima, deze heeft vrijwel dezelfde afrol-omtrek als de originele maat (195/65x16) Ook 215/50x18 is nog ruim binnen de tolerantie
     
  6. Dan moet je geen 18" nemen, daarmee lever je hoe dan ook in op comfort.
    Niet alleen wat betreft vering maar de auto word ook gevoeliger wat betreft sporen.
     
  7. Of je gaat voor 235/70R18 banden en je zet een decoupeerzaag in je wielkuipen.
    Wat je ook kan doen is je maximale passende buitenste band diameter opmeten en dan terug rekenen welke band er op een 18" bij past.
     
  8. Mag ik vragen waarom je naar smaller (215) gaat bij hogere banden? Wat is het achterliggende idee?
     
  9. De hoogte is de percentage van de breedte. Ga je smaller, dan wordt je hoogte-getal groter, maar de hoogte blijft dan zo goed als hetzelfde. Zo houd je tenminste dezelfde diameter en minder tellerafwijking.
     
  10. #10 Carfreak64, 6 jul 2020
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
    Reden: Je wilt zo veel mogelijk dezelfde omtreklengte en daardoor dezelfde tellerafwijking en dus hetzelfde toerental bij een gegeven snelheid blijven hebben.

    Std band 235/40-18 heeft een afrollengte van 2026,96 mm
    De omtreklengte van de 225/45-18 band is 2072,5 mm en die van de 215/50-18 band 2111,78 mm. Afwijking met 225/45 wordt dan 2,2% en bij de 215/50 band 4,2%, de laatste is zeker aan de hoge kant....

    Een grotere diameter bij dezelfde velg kan ook aanlopen tot gevolg hebben ergens in de wielkasten bij met name ver in gedraaide wielen....
     
  11. @Carfreak64 bedankt voor je uitleg. Ik heb nu een afwijking van 10% naar boven. Met een 45 of 50 band wordt mijn afwijking ook iets minder
     
  12. Er is ook nog een aspect beschikbaarheid en prijs bij bredere en hogere banden
     
  13. Als je niet op comfort in wilt ruilen, dan zou ik voor 17" hebben gekozen. ongeacht de band op een 18". Stugger is ie sowieso..
     

Deel Deze Pagina