1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Actuator van wastegate afstellen ??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door T.Nijman, 19 jul 2021.

  1. Goedeavond,

    Ik heb een mk3 st 2.0ecoboooooost (R9DA). Ik heb het vermoeden dat mijn wastegate actuator onjuist is afgesteld. weet iemand hoe deze juist afgesteld moet worden. Zover ik weet word de actuator dmv overdruk bedient en staat de waste gate normaly closed. maar moet er ook voorspanning op staan?

    wie kan er meer over het afstellen vertellen?!

    alvast bedankt,

    mvg thijmen
     
  2. Lees op het Amerikaanse focus ST forum mee. Over de wastegate actuator zeggen meerdere mensen om deze zo strak mogelijk te zetten, zodat de turbo beter zijn druk vast kan blijven houden.
    Als onderstaande afbeelding het doet; het rood omcirkelde deel zo ver mogelijk naar rechts erop
    upload_2021-7-19_22-1-6.png

    Of bedoel je iets anders?
     
  3. Normaliter heeft een wastegate een bepaalde afgestelde openingsdruk. Om de wastegate af te stellen moet je de wastegate actuator op de voorgeschreven druk zetten, dan de stelmoer aandraaien zodat de wastegate dicht staat. Let op, nooit zomaar strakker draaien op de gok. Dan kan je turbo gaan over toeren als je dat te ver doet en dat kost je een turbo. Met de voorgeschreven druk is ook je ecu afgesteld en werkt dan ook naar behoren.
     
  4. @Thieske yes, inderdaad ik doel op de rood omcirkelde stel moertjes. Als ik deze maximaal naar rechts draai is de waste gate dicht. Maar hoeveel spanning moet daar op staan? ik heb gelezen dat bij veel vag motoren het moertje 3 omwentelingen moet maken om de juiste voorspanning te krijgen. Gelukkig is het geen vag wat ik wil afstellen maar een Ford :mrgreen:.

    @Davidvk Ja inderdaad zo'n idee heb ik ook dat hij wel een bepaalde afstelling moet hebben. maar is die afstelling gewoon dicht, of is het dicht met nog een slag extra op het moertje. Heb inderdaad geen zin om uiteindelijk de turbo te gaan vervangen omdat hij onjuist stond afgesteld.

    Alvast bedankt voor het mee denken heren !
     
  5. Je zou kunnen kijken bij het merk turbosmart, die hebben op hun site ook de nomale afgestelde drukken bij staan voor de verschillende ford focus st's, bij die van mij is dit standaard 7 psi oftewel 0,48 bar ;)
     
  6. Het gaat niet om slagen, gaat om preload (psi/bar) op de wastegate actuator. Zie hier een filmpje hoe ze dit afstellen. Dit is alleen van een ouder type st. Dus de druk die ze gebruiken zal denk ik niet juist zijn.

     
  7. Zo'n actuator wordt af fabriek afgesteld. Je vervangt turbo inc deze klep. Normaliter wordt deze klep nooit losgehaald. Dus ook nooit afgesteld.

    Waarom denk je dat hij verkeerd afgesteld is.
    Turbolag zul je namelijk niet oplossen met deze klep afstellen.
    Deze wastegate op afbeelding kan ook zijn dat je internewastegate klep hebt in je inlaat. Deze kun je wel zonder probleem door eentje van turbosmart vervangen. Bij de 1.0 gaan ze snel scheuren en bij de 1.6 is het ook paar keer voorgekomen.

    De andere klep die er op zit is mogelijk voor variable geometrie. Zodat turbo in groter toerengebied snel op toeren is. Ook voor deze geld niet aanzitten is affabriek afgesteld voor juiste werking
     
  8. De veer kan slap worden van een wastgate actuator, het kan dus voorkomen dat hij wat gesteld moet worden. En het is altijd goed om dit controleren.

    En ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Deze turbo heeft geen variable geometrie, en de membraam van de klep die wel eens scheurt is van de recirculatie klep. Deze heeft een andere functie dan een wastegate, dat is een wezenlijk ander onderdeel.

     
  9. Veer die slap wordt bestaat eigenlijk niet.
    Het kan wel voorkomen dat door metaalmoeiheid of roest de veer breekt.
    Veer van veerpoot hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden dit geld ook voor andere veren.
    Heb toch zat turbis gezien die met gemak 2ton halen zonder dat een van de onderdelen kapot gaat of afgesteld moet worden.

    Vandaar als hij de turbodruk haalt is er geen rede tot echt sleutelen nodig
     

Deel Deze Pagina