1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achteraf inbouwen Digitale Cockpit MK4

Discussie in 'Electronica' gestart door JJGT, 7 okt 2021.

  1. #1 JJGT, 7 okt 2021
    Laatst bewerkt: 8 okt 2021
    Beste allen,

    Sinds ik lid ben van de Focus club reeds al twee "Focussen" verder; na een 1.5 ecoboost uit 2015 en een 2.0 ST-3 uit 2016 nu sinds juni vorig jaar terug bij een nieuw aangeschafte 1.5 ecoboost mk4 automaat.
    Hier heb ik al wat modificaties bij uitgevoerd (Zito velgen, metalen remklauwcovers, EBC remschijven/blokken, Eibach verlagingsveren, K&N vervangingsfilter, motorkapveren, Ford gel badges, speakers/sub/versterker vervangen, deuren geïsoleerd, RVS uitlaat dubbel links/rechts met regelbare klep en Maxton diffusor, ST boven/onder grille, knipperled, matten met ST Line logo, ECU upgrade-Cylinder Deactivation-Stop/Start delete-Rica Transmission)
    Er staat er echter nog 1 op mijn lijstje. Waarschijnlijk bij meerdere leden wat ik zo her en der heb kunnen lezen.

    Bij deze zou ik dan ook graag de vraag op dit forum willen plaatsen:

    Wie zit het zitten om een digitale cockpit (heb vernomen artikelnummer NX7T 10849SXA / NX7T 10849 SXB) in mijn Focus in te bouwen ? Zoals gezegd gaat het om een Ford Focus ST-Line uit 06-2020.
    Heb er al e.e.a. over gelezen en schijnt wel mogelijk te zijn; alleen heb ik daar zelf niet de technische (software) kennis voor. Wat ik ook las is "Het is noodzakelijk om de benodigde as-build codes één voor één te schrijven voor volledige compatibiliteit". Dan houdt het bij mij al gauw op ;-).
    Ook de jongens in de werkplaats bij de Ford dealer waar de auto in onderhoud is, zien het helaas niet zitten. Wil dit ook door mensen laten doen die er verstand van hebben daar ik wel zuinig ben op mijn auto.

    Hierbij het filmpje wat er op YouTube te vinden is: .
    Op het forum is er deels ook al kort over gesproken:
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/onderdeelnummers-finis-nummers-voor-de-focus-4.112795/page-4

    Ik weet wat een unit ongeveer kost en het inbouwen ook even tijd vergt maar dat heb ik er wel voor over.
    En ik niet alleen, er zijn meer mensen die deze wens hebben....

    Verneem graag wat de mogelijkheden zijn of wie er een oplossing weet, dank !
    Of kan ik deze modificatie beter in de koelkast laten staan ?

    Met vriendelijke groet,
    Jan
     
  2. Mooi initiatief Jan, zijn er ongetwijfeld meer die het ook willen inderdaad.
    Welke regio woont u? Wellicht handig voor de persoon die het zou aandurven om in te bouwen.
     
  3. Hoi Martijn,

    Woon in de buurt van Hilversum, midden Nederland zeg maar.

    Met vriendelijke groet,
    Jan
     
  4. #4 pd3jcw, 10 okt 2021
    Laatst bewerkt: 10 okt 2021
    ik weet dat @Ksneyers er eens mee bezig is geweest, zelf heb ik het ook wel eens zitten bestuderen maar nooit echt eentje ingebouwd. (Ik heb wel een UCDS en een ELS27)

    De connectors zijn hetzelfde en de as-build is zo over te zetten, het digitale dashboard heeft wel meer opties in de software die dan met de hand ingesteld moeten worden, maar daar zie ik geen probleem in!
     
    Ksneyers vindt dit leuk.
  5. Het makkelijkste is om een tweedehands unit te kopen. Een nieuwe moet eerst met IDS geprogrammeerd worden.
    Als je een tweedehands unit koopt let er wel op dat de kilometer stand van de unit lager is dan die van jou auto. Met Forscan kan je de kilometer stand alleen naar boven aanpassen, niet naar beneden.

    Verder zou het idd redelijk makkelijk moeten zijn. Gewoon de asbuilt van jou auto in de digitale zetten en klaar.
     
  6. Dank jullie wel voor de reacties zover. Als ik het goed begrijp, is een beetje rondneuzen naar een gebruikt exemplaar nu de volgende stap.
    Wie weet komen deze over een tijdje beschikbaar, is allemaal nog vrij nieuw. Uit- en inbouwen zou ik dan eventueel wel (door de dealer) kunnen laten doen.
    Maar voordat ik dit (laat) doen wacht ik even andere reacties af van mensen die mij kunnen helpen met het programmeren; zoals eerder gezegd ben ik daar helaas een leek in.
    Heb wel e.e.a. daarover op het forum gelezen maar zoiets is echt voor mij om het dan te ver....... :oops: . Wordt (hopelijk) vervolgd !
     
  7. Denk eerlijk gezegd dat je het inbouwen door de dealer wel kan vergeten, die beginnen daar niet aan denk ik.
     
  8. ik ga dit topic even volgen want dit is ook wel iets wat ik graag wil
     
  9. Als je hem door de dealer laat inbouwen, dan zal je hem ook ter plaatsen moet programmeren. Want rijden zonder een werkend cluster is niet zo verstandig denk ik.

    Ik wil het zelf ook ooit nog eens doen, maar ik vindt ze nu nog veel te duur; 800-1000 euro voor een tweedehands unit.
     
  10. waarom niet?
    ik weet trouwens niet of het überhaupt kan?
    mijn 2008 Focus kon het niet omdat de startblokkering er in verwerkt zat.
    de S-max van de buren uit 2009 heeft gewoon een week zonder gereden :D
     
  11. Omdat je geen snelheidsmeter meer hebt en de vraag is of de verlichting zoals onder andere de richting aanwijzers het nog doet.

    Nou zijn er natuurlijk mensen die het wel werkend hebben op hun auto maar ook beide niet gebruiken :P

    Maar zoals je al zei, misschien start ie niet eens zonder geprogrammeerd cluster.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. jawel hoor, je kan gewoon zonder cluster rijden in een mk4 en mk3 focus (ook in een s-max trouwens :cool:)
     
    Heusinkveldb, gerardTDCI en FocusSTL vinden dit leuk.
  13. En als je de afslaat gewoon je arm uit het raam steken :mrgreen:
     
    bws723 en FocusSTL vinden dit leuk.
  14. verlichting en richtingaanwijzers werkten gewoon.
    de buurvrouw vond het wel spannend omdat ze niet kon zien hoe hard ze reed (ff apje gedownload) en of de tank al leeg was :schater:
     
    FocusSTL vindt dit leuk.
  15. Als men dus weet hoe e.e.a. in elkaar zit en het werkend te krijgen is zijn er dus wel meer gegadigden.
    Wat ik uit de reacties opmaak is dat tot op heden de kosten denk ik het grootste struikelblok zijn.
    Misschien dan toch wachten tot er meer units op de markt komen en dan kijken wie er serieuze interesse heeft om er alsnog tijd in te steken ? (poll?)
     
  16. Als ik zo het filmpje zie is het inbouwen peanuts. Zolang iemand met forscan een backup kan maken van de instellingen en die daarna kan inlezen op het digitale dash, dan zie ik geen probleem eerlijk gezegd.
     
  17. programmeren is ook het minste werk, dat dashboard openhalen ben je langer mee bezig...
     
  18. Ja, dat wel. Wel leuk klusje. Ik zou t wel aandurven
     
  19. Ik zie een nieuwe handleiding aankomen :)
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  20. Hmmm, een unit en een koppeling met de juiste mensen/afspraken....
    Zie het gelukkig alweer wat rooskleuriger in, deur van de ijskast staat dan toch weer op een kiertje.
    De unit blijft natuurlijk het hangijzer en is niet overal al 2e hands te krijgen (nieuw natuurlijk wel), wat raden jullie aan ?
    En natuurlijk nog erg bedankt voor het meedenken en de reacties voor zover, ben er erg blij mee !
     

Deel Deze Pagina