1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu vervanging Ford Focus mk3 (en kortstondige uitval)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Masterijn, 18 sep 2020.

Tags:
  1. Net gecheckt wat er nu in de auto zit:
    Silver Calcium
    590cca / 60Ah / SAE T6
    Finis: 1 672 942

    En, als dit de Battery Management Sensor is, met sensor:
    [​IMG]

    Dus, concluderend, de Varta accu uit mijn link is geschikt en na plaatsing is het enige dat nodig is, een Battery monitoring System reset?

    https://accutotaalcenter.nl/accu/varta-silver-dynamic-e38/
     
  2. #22 Masterijn, 1 okt 2020
    Laatst bewerkt: 1 okt 2020
    https://nl.trustpilot.com/review/accutotaalcenter.nl
    Bij accu's is het wel belangrijk dat je verse accu krijgt, die niet te lang heef5 gelegen. Om dat te achterhalen kun je kijken naar de productie code die op de accu staat. Ik vraag me af of je bij de shop uit die link hulp kunt verwachten als deze te oud blijkt te zijn. Het is ook nogal een zwaar ding om terug te sturen..
     
  3. Verder maak je met die accu een behoorlijke stap, van 60 naar 74 Ah. Het gevolg zou kunnen zijn dat de accu niet helemaal vol wordt geladen, wat zou kunnen lijden tot een kortere levensduur. In de praktijk wordt "mijn" Focus op 80% gehouden, met af en toe toe een opfrislading. Als dat opschuift doordat de accu te klein geregistreerd staat is dat ook niet best.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  4. Super dat je me hierop attendeert! Wat kan er fout gaan met een accu zou je zeggen... Ze zijn inderdaad een stuk goedkoper dan de rest, en waarschijnlijk niet voor niets.
     
  5. Ik heb altijd een instelling van: als er iets vervangen moet worden dan ga ik voor beter/lichter/sneller/meer/steviger etc. Vaak is dit ook met de prijs te rechtvaardigen omdat OEM/Ford spul vaak net zo duur of duurder is dan dat snellere/lichtere/betere spul. Is die hogere (daar heb je weer zo'n overtreffend woord) capaciteit niet eenvoudig in te stellen in het Battery Monitoring System?
     
  6. In principe mijn tweede keus, want uit de mindere Blue Dynamic line. En, moet nog kijken naar prijzen bij fatsoenlijke webshops, maar tot nu toe vrijwel net zo duur als die betere Silver Dynamic uit mijn link... En nog steeds 72Ah, mocht dat een probleem zijn.
     
  7. Die neiging heb ik ook aardig. Spul wordt dan duurder des te langer je er bij stil staat.

    Een accu moet betrouwbaar zijn, maar levert de "beste accu" met "beste instellingen" een betere beleving? Waarschijnlijk niet, het is een elektrische buffer die je eigenlijk niet in zijn uitersten wil gebruiken. (Bijvoorbeeld helemaal leeg trekken).

    Bij start/stop, regeneratie worden de limieten meer opgezocht (daarom ook een ander type accu), technische interessant, maar met een hoge (fout) gevoeligheid. Maar eigenlijk geen betere beleving. Er wordt dan ook heel wisselend over gedacht.
    In het begin misschien een leuke feature, bij een oudere accu een niet werkende feature..
    Net als de automatische regensensor had die voor mij niet gehoeven.
     
  8. Die 'beleving' waar jij het over hebt, krijg ik al met het idee dat ik 'beter' spul koop. Niet altijd gaat dat op, maar als in dit geval het in te stellen is in de auto, moet dat geen probleem zijn. Bovendien is er bijna geen accu te vinden van 60Ah, heb ik het idee...

    Ik zit bijna nooit meer aan het rechter hendeltje aan het stuur, alleen als ik wat vaker de achterruitwisser wil gebruiken buiten de intervalstand om... En dat is de verdienste van de regensensor :cool:
     
  9. Een automaat rijden (onze vorige) dat levert pas voordeel op.:rock:
     
  10. Ieder z'n ding. Dat een regensensor mij ontlast, vind ik prima, maar schakelen doe ik toch liever zelf :sturen::cool:
     
  11. #32 Masterijn, 1 okt 2020
    Laatst bewerkt: 1 okt 2020
    Reclame gericht op mannen is smijten met specs, reclame gericht op vrouwen meer gericht op de emotionele beleving. Met de jaren begin ik die specs steeds meer tegen het licht te houden, niet zelden zit er een kosten besparing achter en is het product niet eens beter (behalve op 1 spec).
     
  12. Daarom word ik altijd zo verdomd emotioneel van dikke cijfers en toon daarmee ook eens mijn vrouwelijke kant :cool:

    Maar je hebt gelijk, is vaak marketing... en gaandeweg pik je de 'betere' deals er uit.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. #34 Masterijn, 1 okt 2020
    Laatst bewerkt: 2 okt 2020
    Even los van alle filosofie.. Voor dat instellen heb je een obd2 connector en een laptop nodig (de optie die ik ken). Op die obd2 connector kun je qua specs helemaal los gaan (done that). :cheer:
     
  14. Ironisch gezien is de laatste keer dat ik m'n Bluetooth ELM327 gebruikt heb, m'n accu leeg getrokken. Ik was wat te lang bezig denk ik...
     
  15. Ik heb her en der wel gelezen dat de accu leeg was na het er in laten zitten, maar niet van tijdens er mee bezig zijn. Zo'n ding zou max 200 mA nodig hebben, duurt 100 u voordat 20 Ah weg is.
    Ik denk dat je accu al wat leeg was. Zelf zou ik dan alleen lezen met zo'n apparaat, niet schrijven. Naar wat ik gelezen heb hebben verschillende modules hun eigen min spanning, je wil niet dat ze er halverwege mee stoppen.
    Ik heb er uiteindelijk zelf nog geen gekocht.
     
  16. Het was 's nachts en in het begin stonden ook mijn lichten aan. Op een gegeven moment deed ik deze, en de ventilatie, uit. Blijkbaar ging de tijd ook een beetje snel, want voor mijn gevoel stond ik daar niet zo lang. Uiteindelijk moest de ANWB er aan te pas komen... Dit is al meer dan een jaar geleden en, in combinatie met het feit dat mijn auto richting de 7 jaar oud gaat, en de aankomende winter, de reden dat ik voor een nieuwe accu aan het kijken ben...
     
  17. #38 Masterijn, 26 okt 2020
    Laatst bewerkt: 26 okt 2020
    Nu ik een aantal weken geregeld de spanning van de accu heb bij gehouden heb ik een beetje een beeld gekregen hoeveel er met de Focus gereden moet worden om de accu op peil te houden.
    Tijd dat de motor draait is dan belangrijker dan snelheid of toeren. Stationair kan de dynamo nl. al meer dan genoeg leveren. In de praktijk is een half uur rijden voldoende om de accu in die mate te laden, dat het smart charging systeem het laden enorm terugschroeft. Meer rijden heeft dan qua laden niet zoveel zin meer.
    Met een stroomtang (enigszins onnauwkeurig) heb ik een ruststroom (na 1 u) gemeten van zo'n 28 mA (verlies). Dit zou uitkomen op 4,6 Ah/week.
    Tijdens het stationair laden begon de stroom met 12 A en liep terug naar zo'n 8 A (winst). Deze waarden komen overeen met de bevinding dat een half uur genoeg zou moeten zijn om weer op 80% SoC te komen.
    Tijdens het starten van de motor heb ik minimale spanningen gemeten van 10.2 V - 10.4 V met de min/max modus van een MM.
    Dit is vooral handig om trends te zien, maar zijn absoluut gezien geen correcte metingen. Kortstondig zakt de spanning namelijk nog wat dieper (9,5 V). Dit ben ik nagegaan met een bench MM die 1.000.000 samples/s kan vastleggen.
    De metingen die ik gedaan heb waren trouwens niet direct op de accu polen (voorkeur), maar op de 12 V connector.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  18. Net nieuwe accu laten plaatsen en natuurlijk de macho 74 Ah Silver versie (op advies :shhh:)
    Wat is nu de procedure? Zsm naar de dealer om de BMS in te laten stellen of kan je dat ook zelf? Een paar dingen waren wel gereset na het plaatsen, ook al hebben ze tijdens het wisselen een soort miniaccutje geplaatst...
     
  19. Kludrex vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina