1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu vervanging Ford Focus mk3 (en kortstondige uitval)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Masterijn, 18 sep 2020.

Tags:
  1. #1 Masterijn, 18 sep 2020
    Laatst bewerkt: 18 sep 2020
    Ik heb recent de oorspronkelijke accu van onze Focus vervangen, omdat die te lang stil gestaan (Coronatijd) eerder aan zijn einde was geraakt (< 6 jr.). Via dit forum is de keuze gevallen op een VARTA Blue Dynamic EFB D54 - 565500065D842 | 12V 65Ah.

    De procedure die ik gevolgd heb, heb ik gebaseerd op de volgende Haynes video:

    De luchtfilterassemblage eruit halen is wat extra werk, maar maakt het wel zo overzichtelijk.

    Hieronder een gedetailleerde takenlijst:
    • Deksel van accu bak halen
    • Positieve pool connector van accu losschroeven (10 mm) en beschermen
    • Connector (negatieve pool) van carroserie losschroeven (diep 13 mm) en beschermen
    • Lucht kanaal aan voorkant losser schroeven
    • Lucht kanaal voorkant losmaken
    • Plastic zakken gebruiken om de openingen te beschermen
    • Kabel bevestiging lucht massa sensor losmaken (1x)
    • Lucht massa sensor verwijderen (rode lip oplichten met schroevendraaier)
    • Afsluitflap luchtfilterassemblage losmaken
    • Luchtfilterassemblage uitnemen
    • Haal de kabelbevestiging aan de voorkant van de accu bak los (4x)
    • Voorkant accu bak lichten (zijkanten spreiden) en eruit halen
    • Accu bracket moeren (10 mm) losschroeven en wegleggen
    • Accu bracket van bouten halen en wegleggen
    • Maak de kabels vrij boven de accu
    • Schuif de accu naar voren
    • Haal de accu monitor connector los
    • Negatieve pool connector van accu losschroeven (10 mm)
    • Accu uit auto lichten
    • Accu wisselen
    • Accu in auto plaatsen
    • Carrosseriebevestigingslocatie en connector schoonmaken / opschuren
    • Connector (negatieve pool) aan carrosserie vastschroeven (diep 13 mm)
    • Negatieve pool en connector schoonmaken / opschuren
    • Negatieve pool connector aan accu vastschroeven (10 mm)
    • Vaseline op pool aanbrengen
    • Maak de accu monitor connector vast
    • Schuif de accu naar achteren
    • Accu met fietsbinnenband meer passend maken voor bracket
    • Accu bracket op bouten plaatsen
    • Accu bracket moeren (10 mm) vastzetten
    • Voorkant accu bak plaatsen en naar beneden drukken
    • Maak de kabelbevestiging aan de voorkant van de accu bak vast (4x)
    • Luchtfilterassemblage inbrengen
    • Lucht massa sensor aansluiten (rode lip naar beneden drukken)
    • Plastic zakken weghalen
    • Lucht kanaal aansluiten
    • Lucht kanaal aan voorkant vastschroeven
    • Kabel bevestiging lucht massa sensor vastmaken (1x)
    • Afsluitflap luchtfilterassemblage vastmaken
    • Positieve pool en connector schoonmaken / opschuren
    • Positieve pool connector aan accu vastschroeven (10 mm)
    • Vaseline aanbrengen
    • Routeer de kabels boven de accu
    • Deksel op accu bak plaatsen
    Ik ben op sommige punten afgeweken van het filmpje, sommige heb ik aangepast na de ervaring van vandaag.

    Vandaag gebeurde het dat bij het remmen plotseling de elektronica in de auto uitviel, weer aanging met alle lichtjes denkbaar, dan weer uitging en toen weer aan.
    Ik ben natuurlijk snel gaan kijken. En ja alle connectoren zaten gewoon muurvast. Wat me wel opviel is dat de accu over een afstandje van 5 mm kan schuiven, ondanks dat de bracket volledig is vastgedraaid.
    Ik vermoed dat de polen toch te veel corrosie hadden om geheel probleemloos stroom te leveren. Het iets schuiven van de accu gaf hierdoor wellicht de storing.

    Nu wil ik de polen en de connectie aan de carrosserie even opschuren en het schuiven van de accu het liefst verhelpen.
    Even opschuren kan denk ik goed met een pannen schuurspons.
    Het vastzetten van de accu zou ik het liefst doen door deze op een rubberen mat ofzo te plaatsen. Echter bij het monteren is wat beweeglijkheid toch ook weer makkelijk. Dus een fietsbinnenbandje onder de bracket zou misschien ook wel gaan.

    Graag hoor ik of ik iets over het hoofd zie en of het beter kan.
     
  2. Is het Battery Monitoring System ook gereset nadat de accu is vervangen?

    Indien dit nog niet is gebeurd zou ik daar persoonlijk mee beginnen. Het niet resetten van het Battery Monitoring System na het vervangen van de accu kan tot de meest uiteenlopende storingen leiden omdat de werkelijke conditie van de accu niet langer overeenkomt met hetgeen de elektronica verwacht.

    Persoonlijk vind ik het vreemd dat de accu kan schuiven. Ik heb zelf voorheen ook een Varta D54 Blue Dynamic EFB accu in mijn Focus 3 gehad en deze zat (net als de originele accu) muurvast in de originele accubak. Gezien accu's voldoen aan DIN normen waarin ook de maatvoering staat gespecificeerd zou de nieuwe accu wat maatvoering betreft niet af mogen wijken van de originele accu.

    Indien de accu daadwerkelijk lager is als de originele accu waardoor de klembeugel de accu niet goed klemt zou je dit eenvoudig op kunnen lossen door een smalle kunststof of rubber vulstrook onder de klembeugel te plaatsen.
     
  3. Het resetten heb ik succesvol (knipperend accuutje) weten uit te voeren (takenlijstje van Forum hier, van jou wellicht :):
    • Draai het contact naar positie 2 (bij auto's met startknop druk je de startknop in zonder het rem /koppeling pedaal in te trappen). Het acculampje in de teller brand nu permanent omdat de motor niet draait.
    • Wacht 10 seconden
    • Druk 5 keer achter elkaar op de schakelaar voor de achterste mistlamp.
    • Druk 3 keer achter elkaar op de alarmlichtschakelaar (aan-uit-aan). De alarmlichten blijven nu knipperen.
    • Wacht 10 seconden.
    En ook de ramen even ingeleerd:
    • Elke raam vanaf de bestuurderskant 1x helemaal omlaag doen
    • Weer omhoog en als hij boven is even loslaten
    • Nog een keer omhoog doen en 2 seconden vast houden.
    Dat de accu wat kan schuiven verbaasd me ook. Zelfs over een kleine afstand kan die toch wat momentum/impuls opbouwen. Dat wil je niet duizenden keren laten gebeuren. Die vulstrook wordt waarschijnlijk een oude binnenband.
    Hoe plausibel is eigenlijk een slecht contact? Ik had daar bij de inbouw eigenlijk geen zorgen over, omdat alles wel heel vast wordt gedraaid.
    Ook zit er echt geen beweging in, maar goed kan de storing anders ook niet verklaren. Echt alles ging op een gegeven moment uit, ook de meters etc. Dat die elektronisch aangestuurd worden wist ik al door het test menu, maar het is een vreemde gewaarwording. Je zou denken dat de dynamo dan nog voor de stroomvoorziening zorgt. (Zal waarschijnlijk een spanningspiek geven, maar toch)
     
  4. De storing kan altijd een onderliggend probleem zijn dat zich nu voor het eerst uit. Toevallig, dat zeker, maar een optie die je nooit wilt uitsluiten.

    Als de accu polen goed vast zitten en de auto goed start, dan zou dit gewoon goed moeten gaan en vermoed ik niet dat er een slecht contact is bij de polen.

    Ik ben niet bekend met dit type Focus dus weet ook niet zo goed wat de veel vookomende problemen zijn, hoewel ik wel van problemen met de klokkenset voorbij heb zien komen die echt de meest gestoorde storingen kunnen veroorzaken.
     
  5. #5 Masterijn, 19 sep 2020
    Laatst bewerkt: 19 sep 2020
    Ik heb de spanning over de 2 toegankelijke connecties gemeten bij belasting. Bij de pluspool (klem) verwaarloosbaar. Bij de connectie naar de carrosserie 2 mV. Dat is verklaarbaar door de manier van meten en daar heb ik geen zorg over. Dat de negatieve pool slecht verbindt zal mij ook hoog verbazen. De oude accu laad ik op met zo'n 2 A en 2x een lusje van koper draad, zonder echte klemming. Ook dan raak je minder dan 2 mV kwijt in de verbinding. De klemkracht van die accuklemmen is enorm, als je dat vergelijkt. Ook bewegen de kabels niet echt bij het beetje schuiven dat de accu doet.

    ik vermoed nu dat de schok die de accu na het schuiven/stoppen kreeg verantwoordelijk was voor de storing. Ik relateer het voor dit moment wel aan het remmen. Misschien een intern defect van de accu? Het bijv. opnieuw inleren van zaken kan dit niet veroorzaken neem ik aan.

    Ik wil wel van het (zeldzame) probleem af, want de airbag zal zonder spanning ook niet ploffen denk ik.
     
  6. Vandaag alle connecties opnieuw gemaakt. De polen waren in perfecte conditie evenzo de klemmen erop. Ik ben er geheel zeker over dat deze geen stroomonderbreking hebben gegeven.

    Echter de massa aansluiting op de carrosserie is af fabriek gewoon op de lak gemonteerd. Waarbij de stroom dus door een (gelaste) moer, via de bout, via een ring, naar de minpool connector plaat gaat. Vooral die ring maakt maar met een klein oppervlakte contact en was niet corrosie vrij.

    Ik heb dus maar wat lak weggekrast zodat de minpool connector plaat direct contact maakt. Hoe dan ook als je dit vergelijkt met hoe een accu pool verbonden is, dan is dit naar mijn mening wat onder gedimensioneerd. Er gaat toch echt dezelfde hoeveelheid stroom doorheen.

    Verder heb ik onder de accu een groot stuk siliconen (bak) mat geplaatst. Mooi spul en helemaal niet duur (2 euro bij de Blokker). Hield nog strookjes over om onder de bracket te plaatsen, zodat er ook wat klemkracht kon worden toegepast. De accu zit nu onbeweeglijk vast.

    Vooralsnog beschouw ik de massa aansluiting zoals die was niet betrouwbaar genoeg en kon deze wellicht met wat kabel beweging een onderbreking hebben veroorzaakt. Niet helemaal een verklaring naar tevredenheid, maar de acties die ik gedaan heb waren sowieso nodig om een stap verder te zetten.

    De eerstvolgende ritjes laat ik een multimeter even de spanning in de gaten houden. De min/max modus is waarschijnlijk snel genoeg om onderbrekingen op te pakken.
     
  7. #7 Masterijn, 19 sep 2020
    Laatst bewerkt: 19 sep 2020
    Hier had ik een fotootje willen plaatsen...Dan maar de bijgewerkte takenlijst..
    • Deksel van accu bak halen
    • Positieve pool connector van accu losschroeven (10 mm) en beschermen
    • Connector (negatieve pool) van carroserie losschroeven (diep 13 mm) en beschermen
    • Lucht kanaal aan voorkant losser schroeven
    • Lucht kanaal voorkant losmaken
    • Plastic zakken gebruiken om de openingen te beschermen
    • Kabel bevestiging lucht massa sensor losmaken (1x)
    • Lucht massa sensor verwijderen (rode lip oplichten met schroevendraaier)
    • Afsluitflap luchtfilterassemblage losmaken
    • Luchtfilterassemblage uitnemen
    • Haal de kabelbevestiging aan de voorkant van de accu bak los (4x)
    • Voorkant accu bak lichten (zijkanten spreiden) en eruit halen
    • Accu bracket moeren (10 mm) losschroeven en wegleggen
    • Accu bracket van bouten halen en wegleggen
    • Maak de massakabel vrij boven de accu
    • Schuif de accu naar voren
    • Haal de accu monitor connector los
    • Negatieve pool connector van accu losschroeven (10 mm)
    • Accu uit auto lichten
    • Accu wisselen
    • Siliconen mat op de plaats van de accu leggen
    • Accu in auto plaatsen
    • Carroseriebevestigingslocatie en connector schoonmaken / wegschuren van lak
    • Connector (negatieve pool) aan carroserie vastschroeven (diep 13 mm)
    • Met vaseline beschermen, indien lak weggeschuurd
    • Negatieve pool en connector schoonmaken / opschuren
    • Negatieve pool connector aan accu vastschroeven (10 mm)
    • Vaseline op pool aanbrengen
    • Maak de accu monitor connector vast
    • Schuif de accu naar achteren
    • Accu bracket op bouten plaatsen, met stroken siliconen mat eronder
    • Accu bracket moeren (10 mm) vastzetten
    • Voorkant accu bak plaatsen en naar beneden drukken
    • Maak de kabelbevestiging aan de voorkant van de accu bak vast (4x)
    • Luchtfilterassemblage inbrengen
    • Lucht massa sensor aansluiten (rode lip naar beneden drukken)
    • Plastic zakken weghalen
    • Lucht kanaal aansluiten
    • Lucht kanaal aan voorkant vastschroeven
    • Kabel bevestiging lucht massa sensor vastmaken (1x)
    • Afsluitflap luchtfilterassemblage vastmaken
    • Positieve pool en connector schoonmaken / opschuren
    • Positieve pool connector aan accu vastschroeven (10 mm)
    • Vaseline aanbrengen
    • Routeer de massakabel boven de accu
    • Deksel op accu bak plaatsen
     
  8. Ik lees overal waar de accu vervangen / los gekoppeld wordt dat er nadenhand elektrische problemen kunnen optreden, is het niet mogelijk om een tweede accu of acculader spanning op een andere plek in de auto aan te sluiten zoals bv de stekker punt in de middenconsole of in de kofferbak?
    De de accu bewaking en andere systemen "zien" nog dat er spanning aanwezig is, of zie ik dit als een te makkelijke oplossing? :think:
     
  9. Daar zijn apparaatjes voor. Met een oplader zou ik het niet uitvoeren. De eerste fase van opladen is stroom gelimiteerd. Dus de oplader zou zonder accu zomaar een hoge spanning kunnen "proberen". Er zijn combi apparaten, maar ik zou met de eerste beste oplader oppassen. Een 2e accu lijkt me een oplossing als het echt van belang is.
    Onze accu spanning was trouwens zo laag gezakt dat er geen redden meer aan was. De spanning was voor alle apparaten weg.
    Voor zover ik nu weet is niet het wegvallen van de spanning een issue, maar de flimsy massa connector.
    Ik zit te denken om een zonnepaneeltje in de auto voor wat bijlading te laten zorgen. Die hoeft eigenlijk alleen de "lekstroom" (clockje/vergrendeling op afstand, etc.) te compenseren.
     
  10. Inmiddels weer een uur gereden, geen issues gezien. Spanningen onderweg waren na het starten:
    Min: 12,00 V
    Max: 14,87 V
    Avg: 12,51 V
    Na de rit het start/stop uitgeprobeerd en dat werkte.
    Bij het instappen was de spanning: 12,19 V

    Conclusie: het BMS vindt de accu goed genoeg voor start/stop. Met 12,51V avg wordt waarschijnlijk niet veel bijgeladen.

    Dit alles maakt me wel nieuwsgierig naar het laadsysteem van de auto..
     
  11. Vandaag weer de spanning gemeten, was 12,20 V.
    Nu heb ik elders gelezen dat een accu voor eerste gebruik geactiveerd dient te worden. Is iemand hiermee bekend en zou dit de lage spanning kunnen verklaren?
     
  12. Hoe doe je dit, en kan je dat zelf doen? Ben namelijk van plan de accu te vervangen binnenkort. Waar moet ik op letten bij een Mk3 (ST), alleen afmetingen en minimaal dezelfde specs?

    Deze lijkt mij wel geschikt (goeie prijs ook, heb prijzen gezien van 135 euro zelfs):
    https://accutotaalcenter.nl/accu/varta-silver-dynamic-e38/
     
  13. Kludrex vindt dit leuk.
  14. #16 Masterijn, 1 okt 2020
    Laatst bewerkt: 1 okt 2020
    Eh, besef wel dat de accu uit de link geen EFB accu is, en dus voor de meeste Focus auto's geen geschikte vervanging is!
    Bij veel hogere capaciteit (Ah) moet de verandering geregistreerd worden, anders gaat het laden suboptimaal (slecht voor de accu).
     
  15. OK, ik zie dat dat voornamelijk belangrijk voor start-stop auto's is. Dat heb ik gelukkig niet, en ik rij een 2014 Mk3 ST. Op de site van Varta bevelen ze voor mijn auto 3 accu's aan waarvan één EFB versie. Heb ik dit wel nodig? Ik heb naar de afmetingen gekeken, Ah en startcapaciteit. Hiervan zijn de laatste twee boven standaard spec dacht ik...
     
  16. Van wat ik nu weet biedt het EFB type dan geen voordeel en is vooral duurder. Als de huidige geen EFB accu is zou ik hem door een "gewone" vervangen, anders moet de registratie ook aangepast worden.
     
  17. Ook kun je kijken of je op de min pool een battery management sensor hebt. Zo niet dan is het laden (lijkt me) niet zo spannend meer en maakt de nieuwe capaciteit weinig verschil. Er wordt dan geen balans bijgehouden en enkel/vooral naar spanning gekeken.
     
  18. Ik zit tegelijkertijd ook te kijken en er komt toch wat meer kijken bij het kiezen van een nieuwe accu :)
    Bij mijn Mk2 ST was dat een stuk makkelijker.

    Het regent nu, dus heb niet kunnen kijken naar de accu die er nu in ligt. Ik vermoed GEEN EFB en MET sensor...
     

Deel Deze Pagina