1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu laden met zonnepaneel via 12v aansluiting?

Discussie in 'Electronica' gestart door Deta, 1 mei 2019.

  1. Ik weet niet hoe het precies zit met de accu's, maar er zitten wat haken en ogen aan je oplossing.

    Er zit een battery monitoring systeem op de accu en als je de accu oplaadt zonder dat de bms daar vanaf weet kan die rare acties gaan uitvoeren.
    Wat ik verder uit die advertentie opmaak is dat er 12v uit komt. Dat is te weinig om op te laden heb ik begrepen.
     
  2. In de advertentie staat dat het zonnepaneel maximaal 100 Watt levert bij een spanning van 16 Volt. Dit is dus 6.25 Ampère. Dit is uiteraard onder de meest gunstige omstandigheden. In de praktijk verwacht ik dat je blij mag zijn als je met een dergelijk zonnepaneel de helft haalt. Vervolgens wordt de 16 Volt spanning van het zonnepaneel door de controller omgezet naar een geschikte laadspanning voor de accu. Dit zal omstreeks de 14.5 Volt moeten zijn.

    Je koelbox heeft een opgegeven maximaal stroomverbruik van 270 Watt bij (vermoedelijk) 12 Volt. Dit is dus ruim 22 Ampère. Echter om hier een goed oordeel over te kunnen geven zijn meer gegevens nodig. Bijvoorbeeld door te meten wat het werkelijke stroomverbruik is.


    Uitgaande van de verstrekte gegevens ligt het stroomverbruik van de koelbox dus aanzienlijk hoger als het zonnepaneel levert. Het enige dat het je oplevert is dat de accu iets minder snel wordt leeggetrokken.
     
  3. Het idee was echter, wanneer de accu 3 dagen mee zou gaan en daarna de auto nog kunnen starten.
    De koelbox beschikt over spannings- bewaking, schakelt zich zelf uit bij een voor ingestelde voltage.

    Super bedankt voor jullie info.


    ELEKTRISCH
    Ingangsspanning (AC) 100-240 V
    Ingangsspanning (DC) 12/24 V
    Nominale ingangsstroom (AC) 0.75 A
    Nominale ingangsstroom (DC) 6.5 A
    Nominaal ingangsvermogen (AC) 40 W
    Nominaal ingangsvermogen (DC) 40 W
    Ingangsfrequentie 50/60 Hz
    VERMOGEN
    Koelmiddel, type R134a
    - Bevat gefluoreerde broeikasgassen
    GWP 1430
    Hoeveelheid koudemiddel 38 g
    CO2 equivalent. [l] 0,054 t
    Gemiddeld stroomverbruik bij AC (EN62552) 0.18 kWh/24h
    Stroomverbruik (DC bij 5/32 °C) 0.27 kWh/24h
    Energieklasse EU (1060/2010/EC) A++
    Klimaatklasse (EN62552) N/T

    https://www.dometic.com/nl-nl/nl/pr...etic-coolfreeze-cfx-28-_-64075#specifications
     
  4. als de hogedrukpomp in de unit aanspring zal deze na inslaan 6.5A vragen van de accu
    een dergelijke accu zal dan na 8-10uur leeg zijn. na 5 uurtjes zal het al de mogelijkheid zijn dat je niet meer kan starten.

    beste is deze koelbox zoveel mogelijk aan 220volt te hangen en als je er mee rijdt aan geschakelde voeding.
    de koelbox kan zichzelf tijdje koel houden en dus zonder aan te slaan nog koud genoeg blijven.
    dit vooral als je koelelementen erin legt. kan me niet geloven dat je niet in bereik bent van goeie 220 op de koelbox.
    als je het helemaal goed wil doen moet je dikke draad naar achter trekken, achter in een extra accu monteren, tussen voor en achter een goeie diode brug zetten. zo kan je de zonnepaneel op deze accu aansluiten en zal deze geen stroom vragen van voor. pas als je accuspanning van voor boven de 13volt uitkomt zal de extra accu pas opgeladen worden door de auto zelf


    op vakantie hebben ha dik een gewone koeltas van de jumbo, na 11uur was het nog steeds koud genoeg om lekker van een frisdrank te kunnen genieten.
    ja zo koud als in het begin was het niet meer maar meer dan goed genoeg.
     
  5. Het is een compressor koelbox, als de compressor loopt wordt er meer vermogen (stroom) gevraagd (6,5A), maar deze loopt niet constant (net als thuis...). Zodra de compressor stopt is het stroomverbruik nagenoeg nul. Het gaat om het gemiddelde stroomverbruik en dat is bij deze koelbox (op 12V) 0,27kwh/24uur (gegevens uit de eerste post). Om de accu niet leeg te trekken zul je 0,27kwh/24uur op moeten wekken met het zonnepaneel. Het is niet nodig dat het zonnepaneel hetzelfde vermogen levert als de koelbox maximaal vraagt als deze loopt. De pieken kunnen uit de accu gehaald worden en tijdens de dalen (als de compressor niet draait) wordt de accu weer bijgeladen.

    Stel het zonnepaneel levert 50% van het opgegeven vermogen (50Wh = 0,05kwh), dan heb je in theorie 5,5uur nodig om de accu weer bij te laden (0,05kwhx5,5uur=0,275kwh).

    De accu moet wel voldoende groot zijn om ‘de nacht’ te kunnen overleven. Stel je hebt 8uur opbrengst van het zonnepaneel, dan moet de accu 16uur stroom leveren. 2/3 van een etmaal (16uur) = 2/3x0,270kwh=0,18kwh = 180Wh. Mijn Varta D54 start/stop accu heeft een capaciteit van 65Ah. Dat gaat dus niet lukken zonder een extra (veel grotere) accu bij te plaatsen.

    Zelf neem ik ook altijd een koelbox mee op vakantie (kamperen). Onderweg is deze niet aangesloten op de 12V. Ik zorg er altijd voor dat de koelbox voor vertrek al een aantal uren aan staat (en dus koud is) en stop er paar bevroren flesjes water of sap bij. Bij aankomst zijn deze flesjes nog niet helemaal ontdooid en is de inhoud van de box nog lekker koud. Ter plaatse gaat de box aan de 230V. De terugweg hetzelfde principe. Op de camping is meestal wel een vriezer en zelfs in de supermarkt kun je tegenwoordig zakken met ijs kopen.
     
  6. Beste Forumleden,

    Goede uitleg. Het idee van het zonnepaneel zet ik maar in de koelbox.
    Een extra zware accu bij alle spullen die toch al mee moeten, komen we nooit de berg meer op.
    Dan maar een extra lang verlengsnoer.

    Tijdens het rijden mag / kan de koelbox toch op de 12v aansluiting?
     
  7. tijdens het rijden is er idd totaal geen probleem als hij aan 12volt hangt. sterker nog daar is hij voor bedoelt.
    het moet wel een geschakelde 12volt zijn, of je moet steeds de stekker erin en eruit halen
     
  8. 270W via de 12v plug kofferbak is toch erg heftig te noemen.......of de plug moet met extreem dikke kabel aangesloten zijn,
    en dat weet ik wel zeker van niet.
    270W bij 12vdc nominaal, komt al gauw afgerond neer op 23A, stel je accu zit op een afstand van pak hem beet 6 meter,
    dan heb je.....schrik niet.....12mm2 kabels nodig, als je geluk hebt, ligt er 1.5mm2 kabels naar achteren.

    Heb je al geprobeerd om de koelkast aan te sluiten terwijl de motor draait? als dan de compressor in komt, zou je zekering
    eruit moeten klappen ivm te grote afname.

    Ik zou (als je dan toch de koelbox mee wilt nemen) een losse leefaccu van rond de 900Ah nemen, een goede daglichtpaneel,
    en een goede stabiele controller nemen, geen idee of die van Ali echt goed stabiel zijn??
    En uiteraard de juiste dikte draden erbij nemen
     
  9. Ik zie nergens staan dat deze koelbox 270W verbruikt. Dat lijkt me ook wel wat veel van het goede. In de specificaties wordt een DC stroom van 6,5 Ampère genoemd, dat lijkt me realistischer en kan prima via de 12v plug in de kofferbak. Mijn ervaring is wel dat de kwaliteit van deze 12v pluggen vaak niet heel geweldig is. Let dus op dat de aansluiting niet te warm wordt.
     
  10. ben idd op het verkeerde been gebracht door die 0.27KWh.....
    6.5A...is nog steeds 78W, en bij zo'n 6 meter is 4mm2 toch echt het minimum, de standaard draden in de Focus
    zijn voor zulke afname echt te dun, niet voor korte tijd, maar de langere reizen??
    Voel dan maar eens aan de 12v plug :shhh:
     

Deel Deze Pagina