Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf Ford Focus (3) LeaseEdition Ecoboost 1.0 2018

Discussie in 'Algemeen' gestart door TheChief, 26 jan 2020.

  1. Goedemorgen Clubleden,

    Na jaren in een Golf 4 uit '98 (2003-2009) en en vervolgens in een Seat Leon '07 (2010-heden) te hebben
    gereden zijn wij voornemens om de overstap naar Ford te maken. Bij een garage staat een Ford Focus
    LeaseEdition Ecoboost 1.0 te koop van bouwjaar 06-2018 met 24.000km op de teller met een vraagprijs van
    15.500,-.

    Morgen gaan we een proefrit doen, ikzelf heb vorig jaar een vergelijkbaar type (ecoboost 1.0 wagon uit 2017) als huurauto gehad voor het werk en ben daarmee 2 weken op pad geweest, vond het een fijne auto om in te rijden
    vandaar dat we ook naar Ford Focus zijn gaan kijken als vervanger voor onze Leon.

    Waar moeten we bij de proefrit om denken? Wat zijn 'kwaaltjes' bij deze auto die extra aandacht nodig hebben?
    Wat is jullie ervaring over deze ecoboost motoren? Heb wel eens iemand horen zeggen op een feestjes
    dat het slecht motorblokken zijn.... Ook heeft een collega de turbo kapot gehad van een ecoboost 1.0 uit 2015.

    Alvast bedankt voor de reacties!

    TheChief
     
  2. Ùit je verhaal kan ik niet opmaken of de 1.0 waar je naar gaat kijken de 100pk, 125pk of wellicht zelfs de 140pk versie is. Persoonlijk zou ik minimaal voor de 125pk gaan ivm de 6bak (100pk heeft namelijk een 5bak).

    Verder je aangehoorde verhaal over de 1.0 blokken dat ze slecht zouden zijn... Momenteel heeft Ford met deze motor al 11! prijzen gewonnen bij de "Engine of the year" awards en rijden er volgens Ford al meer dan 1,6miljoen 1liter EcoBoost motoren rond. Heb je zelf al eens getracht met hulp van oompje google "horror verhalen" te vinden over deze blokken? Ze zijn er mijn inziens niet veel en als ze er al zijn is dit na verkeerd of slecht onderhoud. Het zijn namelijk niet standaard blokken, zo hebben ze namelijk een "natte" distributieriem die door de olie loopt. Gebruik van verkeerde olie doet je motor dus in de soep lopen :thumbup:

    Er zijn genoeg mensen hier op het forum die met veel plezier/genot in een 1.0liter EcoBoost rijden, en zelfs een aantal die dit al geruime tijd doen! Deze mensen kunnen een nog beter beeld schetsen van deze blokken. Ikzelf heb er slechts 1,5jaar mee gereden maar die tijd heeft deze mij nooit in de steek gelaten:rock:
     
    TheChief vindt dit leuk.
  3. Idd, een 125pk met 6 bak is wel heel lekker, ik zou ook kijken naar de leeftijd van
    je navigatie, anders nieuwe software afdingen bij de prijs, word zeer vaak vergeten
    om naar te kijken, voor de rest de standaard dingen, rijd met de radio uit, alle normale
    snelheden testen incl snelweg, uiteraard een parkeerplek opzoeken en alles testen,
    30x een rondje er omheen, en voordat je de auto terug brengt, al voor jezelf opmaken
    of je hem wilt kopen, wat je er max voor wilt bijleggen.
    Dat geeft rust bij het onderhandelen ;)
    Maar technisch? Geen op of aanmerkingen van mijn kant
     
    TheChief vindt dit leuk.
  4. Bedankt voor je reactie @Sjaak92,

    Mag ik hier een link plaatsen naar de occasion?
    Het betreft in dit geval een Ecoboost 1.0. Waarom zou de 125pk een beter keuze zijn? Ja hij heeft 25pk meer... Maar mijn Leon is een 1.6 liter met ook een 5 bak en 100pk en is voor mij prima. Zelf nog nooit een 6 bak gehad..

    Je verhaal wat betreft betrouwbaarheid van de 1.0 blokken stelt me weer iets gerust. Uiteraard ook op Google gezocht naar negative
    verhalen over dit blok maar niks kunnen vinden. Hopelijk dat er nog andere reageren met meer persoonlijk ervaringen met de Ecoboost 1.0 100pk versie.
     
  5. @DexterXL ,

    Ook jij bedankt voor je reactie. Zal je punten meenemen morgen met de proefrit. Is er een site waar ik kan checken
    wat de meest recente navigatie moet zijn? Aan wat voor kosten moet ik denken voor updaten naar de meest recente?
    Als het goed is kan ik Google Maps ism mn telefoon ook gebruiken op de Sync 3 als het goed is?
     
  6. Uiteraard mogen links geplaatst worden :thumbup:

    Voor wat betreft waarom de 125pk een beter keus zou zijn, ja die 25pk zijn "maar" 25pk meer. Echter is de turbo ook net iets anders dan op de 100pk versie en met de 6bak is deze ook zuiniger wat betreft brandstof verbruik. De Leon die je noemt, is met zijn 1.6liter 100pk een atmosferische motor en zal moeilijk te vergelijken zijn met een turbo motor ;). Ik moet eerlijk zeggen, sinds ik zelf een 6bak rijd is het een veel groter genot om te rijden. Die 6de versnelling geeft net even die extra verlaging in toeren waardoor het stiller wordt in de auto.

    Zoals ook al door Dexter genoemd, ga er eens een goed stuk in rijden en pak ook zeker meerdere verschillende wegen :mrgreen:
     
  7. Kantekening is dat Ford het overgrote deel van die 'overwinningen' in de categorie minder dan 1L slagvolume heeft gewonnen. Betrouwbaarheid is bij deze verkiezing totaal geen parameter.
    Maar zolang je goed onderhoud uit laat voeren met de juiste olie dan zijn de Ecoboost motoren erg goed.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  8. En welke/wat is de juiste olie?

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  9. Ow wacht, is idd Sync 3, ik heb zelf de Sync 2, en die heeft de navigatie via een sd kaartje,
    de Sync 3 gaat via Bluetooth dacht ik, en heeft nog gratis updates ??
     
  10. Die exact voldoet aan de specificaties van Ford. Alleen de juiste viscositeit is niet genoeg. In het ergste geval lost het rubber van de distributieriem op.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  11. Nou vanmorgen een proefrit gemaakt en besloten om het niet te doen. Auto ziet er perfect uit alleen mijn vrouw heeft niet het wauw gevoel......
     
  12. Was de auto voor jou of voor haar? Kom op, show balls. Kom voor jezelf op. ;) ;) ;)
    Wat was haar commentaar? Wat zoekt ze dan in een auto?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Auto is voor ons. Maar m'n vrouw gebruikt hen ut meeste. Ja ga natuurlijk niet een auto kopen die het net niet is. Moeten er samen een goed gevoel bij hebben. Speuren ff verder.

    Ja heeft een stuk minder pit dan onze huidige auto, en maakt best nog wel lawaai voor zo'n nieuwe auto.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
     
  14. Dat is net wat je gewend bent denk ik . Toevallig heb ik vorig jaar een proefrit in een Leon 150pk 2017 en een focus 1.0 125pk en een focus 1.5 150pk gereden allebei uit 2018 . En ik vond de Focus veel lekkerder rijden dan een Leon . Maar goed ieder zijn gevoel hè .


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Wat is je huidige auto dan? De Focus staat niet bekend als een lawaaierige auto.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  16. Verstandige keuze, hoe jammer wij Focus liefhebbers het ook vinden ;) Je moet een auto kopen die je echt wil, anders gewoon niet doen.

    Welke motor heb je nu uiteindelijk gereden dan? 100pk? 125pk? Wat vond ze niet wauw? Het model? De binnenkant? Ik ben gewoon benieuwd, meer niet ;)
     
    meeder vindt dit leuk.
  17. Ja ik vond hem prima rijden. Maargoed, we kopen hem samen en moeten er beiden tevreden over zijn. Hebben in de 100pk versie gereden, zie de volgende link voor details: https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/46380130

    Rijden nu in een Seat Leon 1.6 Reference uit 2007, ook 100pk. Zoals gezegd, als ik alleen de keuze had was hij er gekomen. Prima auto waar we weer jaren mee vooruit kunnen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  18. Ze kon niet echt een reden bedenken, het was um niet.... Vrouwen.... :-)

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
    Patman vindt dit leuk.
  19. Dan was het de kleur :schater:
     

Deel Deze Pagina