1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf Ford Focus 1.0 Ecoboost bj 2012

Discussie in 'Algemeen' gestart door arnaud31, 6 aug 2019.

  1. Graag wil ik een Ford Focus 1.0 Ecoboost 100PK aanschaffen (€11.000). De auto die ik op het 'oog' heb is van 2012 en heeft iets meer dan 112000 gelopen.

    Ik twijfel vooral vanwege de km stand. Als deze op bijvoorbeeld 85000 had gestaan dan de koop nu al rond geweest.

    Zelf rij ik maximaal 30.000 km per jaar. Caravan's of aanhangwagens gebruikt ik niet.
    Mijn huidige auto zit nu op ongeveer 270.000 km en is van begin 2006.

    Is het handig om een andere auto met deze km stand aan te schaffen of kan ik beter verder kijken naar een auto met een lagere km stand? En mocht ik tot aankoop overgaan, waar moet ik zoal op letten of eventueel naar informeren? De prijs is daarbij wel belangrijk. Het budget is namelijk niet oneindig.

    P.s. is er ergens een lijst van de verschillende fases die de Focus heeft? Zo zou ik niet weten welke fase de Focus is die ik eventueel wel aankopen.
     
  2. 112.000 in 7 jaar, heel niet uitzonderlijk. Bij 210dkm moet de distributieriem maar verder zie ik geen beperkingen vwb Kilometerstand.
    De Focus die je op het oog hebt is een 3.1: derde generatie, van voor de facelift.
     
  3. @Berrychello, bedankt voor je snelle reactie.

    Ik was nog vergeten erbij te zetten dat het toch wel de bedoeling is om de auto weer (>)5 jaar te gebruiken.
    Dat wil zeggen dat de auto ongeveer 150dkm mee moet gaan en het totaal dan op 262dkm komt te staan. Is dat geen probleem voor een Ecoboost motor?
     
  4. Ik ken eigenlijk nog geen ervaringen met zo'n kilometerstand dus dat kan ik je helaas niet zeggen. Maar persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in, al zou het me ook niks verbazen als je dan al aan de tweede turbo bezig bent.
     
  5. I.v.m. de km stand en het aantal km's die ik per jaar maak, heb ik toch van de aankoop afgezien.
    Met moeite moet ik zeggen. Het is een complete en mooie auto die op de km stand na, aan mijn wensen voldoet.

    Nu kan ik weer verder kijken naar een volgende optie. Het zoeken naar een geschikte auto en het verdiepen daarin blijft ook wel een leuke hobby :cool:
    Voor de verkopende partij petje af dat ze zoveel geduld hebben :clap:
     
  6. #6 jjonkie, 7 aug 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2019
    Mooie km stand toch. Die van ons staat nu op 114 dkm bouwjaar 2013 100pk en we hebben er nog niets mee gehad.. Ik zie de de volgende 100dkm ook prima zitten.

    Ik had em niet laten staan....

    Gewoon verder op zoek naar 125 pk, dat is wel lekker als je veel km maakt. Zeker door de 6 bak die prettiger is in omgang.

    Km stand in dit leeftijd categorie is toch vaak rond de 100k.
     
  7. De mijne is van 2015 en heeft nu 115k op de teller staan. Probleemloze auto tot nu toe.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  8. De kilometerstand van 112.000 KM is absoluut niet vreemd voor een auto van deze leeftijd. Mits (aantoonbaar) goed onderhouden zou ik dan ook absoluut niet bang zijn om een 1.0 ECOboost met deze kilometerstand aan te schaffen.

    Wat levensduur van de 1.0 ECOboost motor betreft hoef je jezelf naar mijn mening geen zorgen te maken. Buiten de bekende koelsysteem problemen van dit type motor (welke in de meeste gevallen prima te voorkomen zijn door enkele relatief goedkope onderdelen periodiek/preventief te vervangen) staat de 1.0 ECOboost bekend als zeer betrouwbaar.


    Wel iets om rekening mee te houden is de vervanging van de distributieriem. De termijn hiervoor is 240.000 KM of 10 Jaar (wat het eerste voorkomt). Doordat de 1.0 ECOboost een wetbelt heeft (distributieriem welke in de olie draait) welke in de motor is gemonteerd is het vervangen van de distributieriem behoorlijk arbeidsintensief en dus relatief kostbaar. Wanneer je een 1.0 ECOboost aanschaft moet dus incalculeren dat het vervangen van de distributieriem bij dit type motor geen goedkope klus is.


    Persoonlijk zou ik altijd voor de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost gaan wanneer je de keuze hebt en niet voor de 100 PK versie.

    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een vast vliegwiel in combinatie met de oude IB5 versnellingsbak met 5-versnellingen (deze versnellingsbak wordt sinds begin jaren 90 door Ford toegepast). Een product eigenschap van deze versnellingsbak is dat de achteruit versnelling niet is gesynchroniseerd en de versnellingsbak soms lastig in de achteruit versnelling is te krijgen. De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft 170 Nm koppel. Het maximaal toelaatbare koppel van de IB5 versnellingsbak is ook 170 Nm. Dit is dus meteen het zwakke punt van deze motor/versnellingsbak combinatie. Doordat de motor hetzelfde koppel (en in de praktijk zelfs vaak meer) levert dan de versnelllingbak aan kan is er vrijwel geen marge. in de praktijk komt schade aan de versnellingsbak dan ook nog weleens voor.

    De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een dubbelmassa vliegwiel in combinatie met de veel fijnere B6 versnellingsbak met 6-versnellingen. Deze versnellingsbak schakelt veel soepeler als de oude IB5 versnellingsbak. De B6 versnellingsbak is ook toegepast in combinatie met de 1.5 / 1.6 ECOboost en 1.5 / 1.6 TDCI motoren en kan dan ook een veel hoger koppel (285 Nm) aan als de IB5 versnellingsbak en is voor de 1.0 ECOboost dus ook behoorlijk overbemeten. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een koppel van 170 Nm en 200 Nm in overboost. De overboost functie is tijdens accelereren kortstondig (30 seconden) beschikbaar. Wanneer het gaspedaal even los wordt gelaten (bijvoorbeeld tijdens schakelen) is de overboost functie direct weer beschikbaar.

    Vanwege het dubbelmassa vliegwiel loopt de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost wat rustiger als de 100 PK versie en heeft iets minder last van trillingen.
     
    FFIII vindt dit leuk.
  9. Bedankt voor jullie reacties.
    Naast de km stand waren het aantal pk's ook een struikelblok. Mijn huidige Ford schijnt 145pk te hebben (ik dacht altijd 125pk), dan is 100pk toch wel een stuk minder.

    Komende week ga ik een proefrit maken in een Ecoboost 1.0 125PK met 40.000km op de teller, deze heeft een bouwjaar van begin 2014 én heeft 6 versnellingen :D

    Het vervangen van de distributieriem is wel een ding, daar heb ik met mijn huidige Focus geen last van gehad.
    Heb je iets van een richtprijs van wat het ongeveer zou kunnen kosten? Praat je over 700 euro of het dubbele ervan?

    Inmiddels is het mij wel duidelijk dat een 'hogere' km stand geen probleem zou mogen zijn. Niet anders dan bij motoren zonder een EcoBoost.
    Ik ben wel benieuwd naar het verbruik, bij Autoweek las ik dat het verbruik op 1:11,6 lag, maar dat geloof ik niet. Elders lees ik ook weer andere verhalen dat 1:18 bijvoorbeeld vaker voorkomt.
    Ter info, zie link voor het artikel op Autoweek: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/ford-focus-10-ecoboost-titanium-2013/

    Komende week dus een proefritje en ik laat dan nog wel weten wat het is geworden.
     
  10. #10 pd3jcw, 11 aug 2019
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
    versnellingsbak problemen bij de 100pk zou ik niet bang voor zijn blijft zeker wel binnen de veilige marge van de bak, het dubbelmassa vliegwiel systeem van Ford heeft trouwens ook geen smetteloos verleden....
    Distributieriem vervangen kost je bij de dealer rond de 1200 euro volgens de onderhoudscalculator, dat is best serieus geld !
     
  11. Ecoboost 1.0 1 op 11? Dan moet je echt gek doen.

    Wij rijden veelal lange stukken. En dan is 1 op 16 prima haalbaar. Kan zuiniger maar dan moet je er op gaan letten.

    Kan ook minder zuiniger maar dan moet je gaan raggen of iets erachter hangen
     
  12. Ik zou nog even laten weten wat het is geworden na de proefrit deze week. Een heel lang verhaal wordt het niet, maar dat wil niet zeggen dat de proefrit tegen viel. Integendeel, de auto beviel mij uitstekend tijdens de proefrit en ik neem (koop) hem dus ook :D
    Wat kun je ervan zeggen? Jullie zullen dezelfde ervaringen hebben gehad als ik. De auto ligt heel prettig op de weg, rijdt fijn, motorisch prettig geluid ondanks de 3 cilinder, uiterlijk (binnen en buiten) is top. Op alle vlakken beter dan de huidige Ford.

    Het is een Ford Focus 1.0 EcoBoost Plus 6-bak. Bouwjaar 2014.

    Binnenkort kan ik de auto ophalen.:dance:
     
  13. Leuk! Veel plezier ervan!
     
  14. Dank je wel :)
     
  15. Waar ik bij de ecoboost met wetbeld wel op zou letten is de onderhouds historie en dan specifiek op type olie.
    De disriem kan schijnbaar slecht tegen de verkeerde olie.
     
    meeder vindt dit leuk.
  16. De riem lost letterlijk op als de verkeerde olie wordt gebruikt.
     
  17. #17 arnaud31, 18 aug 2019
    Laatst bewerkt: 18 aug 2019
    @sot en @meeder, bedankt voor jullie tip!
    Dat is wel iets om rekening mee te houden.

    Na wat zoeken kom ik op de volgende olie soort uit: Kroon Oil Duranza ECO 5W20 Motorolie
    Zie ook de link https://www.overwegolie.nl/product/kroon-oil-duranza-eco-5w20-motorolie

    Zou dit de juiste olie zijn?
    Het is natuurlijk niet handig om voor ieder druppeltje olie naar de dealer te moeten gaan.

    In de handleiding staat het volgende: WSS-M2C948-B / 5W-20 / Castrol of Ford motorolie
     
  18. #18 sot, 18 aug 2019
    Laatst bewerkt: 18 aug 2019

Deel Deze Pagina