1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Aanschaf banden+velgen] Klopt mijn berekening?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door PLB, 12 nov 2011.

  1. Ik ben op zoek naar winterbanden en ben daarvoor op het volgende uitgekomen. Graag jullie mening over mijn aannames, meningen en conclusies.

    -Auto: Ford Focus 1.6i, 5 deurs, 1999, 170K km op de teller, ~16.000 km / jaar
    -Reden voor winterbanden: veiligheid (betere controle over de auto, kortere remweg)


    == 1. Met of zonder velg ==
    Als je alleen winterbanden koopt zonder velgen, dan moet je 2x per jaar naar de garage om de banden erop te laten monteren+uitbalanceren (~40-80 euro). Op lange termijn (~2 a 4 jaar) ben je daardoor duurder uit dan wanneer je de winterband op de velg koopt en zelf bevestigt op de auto. Die 2 a 4 jaar is nog korter als je de restwaarde van de winterbanden mee rekent bij 2dehands verkoop.

    Ik kies daarom voor banden met velg.

    == 2. 2dehands vs nieuw ==
    2dehands lijkt me een gepuzzel: velgen kunnen geroest zijn, banden versleten, per ongeluk foute specs in advertenties, minder keus, kosten om het op te halen etc. Dus kies ik voor nieuw.

    == 4. band grootte ==
    In de Ford handleiding staan diverse type bandformaten die mogelijk zijn:
    -175/70/R14, 185/65/R14, 195/55-60/R15, en nog meer.

    Ik kies voor 175/70/R14 omdat dit het kleinste formaat is, en dus goedkoper is.
    R14 is neem ik aan niet dusdanig klein dat er hinder van kan komen?

    Ik heb interessante banden gevonden met een belastingsindex van 84: 500kg per band. Ik ga er vanuit dat deze belastingsindex ruim voldoende is bij normaal gebruik.

    == 3. welk banden merk/product ==
    Er zijn diverse testen: ANWB, ADAC, Consumentengids. Prijzen per merk verschillen aardig wat.
    In diverse webshops staan vaak ook goedkopere banden die niet in die tests voorkomen.
    Ik vind het riskant om een band te kopen die niet in die testen voorkomt. Stel dat die goedkope/niet-geteste banden gelijkwaardig zijn aan de slechtste uit de testen, dan presteren die duidelijk minder dan de middenmoot.

    Om de kosten te drukken kies ik voor de Semperit Master-Grip, welke als midden moot uit de Consumentengids komt (plaats 9 van 13, cijfer 5.8, waar max 7.3 en min 3.3), en bij de ANWB iets boven gemiddeld (plaats 6 van 15, 3 sterren van 5), vergelijkbaar in een Adac test.

    Semperit Master-Grip (175 / 70 R14 - 84T) + stalen velgen (6880 14 inch - ET 47.5 - 55J - 4x108) kosten ruwweg 450 Euro, terwijl de beste banden (Dunlop, Michelin, Continental) minimaal 60 euro extra kosten. (Valt opzich nog mee, maar het is dan ook niet voor mezelf, dus ik ga niet over de prijs.)

    http://www.adac.de/infotestrat/test...R14.aspx?ComponentId=87146&SourcePageId=31821
    http://www.anwb.nl/binaries/pdf/aut...bandentest-2011/wb11_175-65-r-14-t_w_link.pdf

    == 4. Totale kosten ==
    De banden zijn voor ~450 Euro aan de deur bezorgd en gebalanceerd: http://www.velgenshop.nl/ford-stale...ter-grip-0373011000sem-175-70-r14-winterband/

    Stel als ik over 3 a 4 jaar uit ga van een marktwaarde van 200 euro, dan kost zijn het totaal ~250Euro. En nog minder als ik de verminderende slijtage van de alle-seizoen banden mee neem.
    Andere kosten zijn er niet. (Toch?) anders dan de tijd voor het verwissel van de banden.
    (Misschien dat de auto minder zuinig rijdt, maar dat is neem ik aan verwaarloosbaar.)


    Kloppen mijn conclusies een beetje?
     
  2. Vergeet niet de nieuwe wielbouten. Die van je lichtmetalen velgen gaan niet werken op staal. Zullen paar euro per stuk zijn.

    Zou verder zelf niet voor een middenmoot band gaan. Als je de mogelijkheid hebt ga voor een band van een van de grote jongens. Kijk dan naar eentje met weinig slijtage, doe je er ook nog lang mee.
     
  3. Ik blijf het lastig vinden winterbanden, zit er ook al een tijdje naar te kijken. De ene zegt dat merk is goed en de ander zegt die is goed.
     
  4. als je bij autobandenmarkt.nl kijkt kun je bij iedere band ook diverse (voornamelijk Duitse) testresultaten inzien, bv ADAC. OAMTC, etc. Er staan tesresultaten voor dat type band per bandenmaat, maakt soms verschil of je een smalle of brede band van dat type hebt.
     
  5. Is dat echt zo? Onze fitter zet al een paar jaar zonder problemen op onze 2 auto's gewoon dezelfde wielbouten.
     
  6. Loopt een topic over, de moeren van je lichtmetaalvelgen beschadigen/slijten sneller op staal. En moeren voor staal hebben een contactoppervlak dat geschikt is voor staal.
     

Deel Deze Pagina