1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankooptip 2e hands winterbanden.

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Dice Oldskool, 11 sep 2019.

  1. Wie het komende najaar op marktplaats of soortgelijke sites aan het shoppen gaat voor gebruikte winterbanden heb ik nog een kleine tip die niet iedereen weet.

    Op elke band zitten kleine blokjes waarmee men de slijtage kan controleren, de zogenaamde TWI's (tread wear indicator). Echter bij winterbanden zit daar nog een tweede indicator bij die een stuk hoger ligt. Deze indicator geeft aan hoeveel profiel er nog over is voordat de specifieke wintereigenschappen van de band op zijn einde zijn. Als je dus gaat kijken naar winterbanden op marktplaats meet dan vanaf dit punt en niet de traditionele TWI.


    [​IMG]

    De winter index kun je vinden ter hoogte van het "Berg" tekentje op de zijkant van de band.

    [​IMG]
     
    Ridley vindt dit leuk.
  2. Handige tip!
     
  3. TWi tire wear indicator is verplicht voor elke band, 1.6mm, wat elk band wettelijk moet hebben
    DSI (driving safety indicator) of WSI (winter safety indicator) is 4mm.
    Nu weet ik niet zeker maar staat me bij dat sommige zomer banden ook een DSI hebben. die zal dan 2.5mm zijn.
    onder de 4mm wordt winterband niet echt meer als winterband gezien. echter of betreffende land het toe laat geen idee.
    elk merk heeft zijn eigen iets. zo heeft nokian een winterlogo in profiel staan, zie je die niet meer is het onder de 4mm

    een andere manier om de band zonder profielmeter te checken is met een 2euro muntstuk. de buitenste rand is 4mm dik en steek je die in de hoofdgroef dan kun je daar overal de diepte meten.

    tevens ook goed kijken of er geen hoogteslag of cuppen van de banden te zien is.
    hoogteslag is grote verschil van de straal van de band. dit kan zowel in de lengte als breedte van de profiel waarneembaar zijn.
    beide gevallen met je hand erover heen gaan voel je of het goed is of niet.
    dit komt voornamelijk voor als ze te lang met de winterband hebben gereden met hogere temperaturen. dan komen deze dingen zeer snel naar boven en is het niet fijn om mee te rijden
     

Deel Deze Pagina