1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoop advies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rolf_T, 14 feb 2021.

  1. Hallo wil graag een 2015 wagon kopen 125PK +-100.000KM. Al een proef rit gemaakt maar twijfelde toen ik de motorkap open trok. Wat staat de motor te trillen is dat normaal?
     
  2. Zou het niet durven zeggen van dit type motoren maar vind hem ook aardig wat trillen bij stationair:nocheer:

    /edit

    Ow en hoi Rolf
     
  3. Rolf_T vindt dit leuk.
  4. Was dit een koude start? Was de motor warm? Hoeveel RPM draaide motor? Stond airco aan?

    Volgens mij is dit een 3 cylinder blok, ze trillen meer dan een 4 cylinder blokje het doet, maar dit is wel extreem. Tenzij het koude start was met airco en andere opties aan.
     
  5. Proef rit zat erop 30 min gereden motor was warm gereden. Dit is stationair toerental.
     
  6. Persoonlijk vind ik dit te veel. Mijn diesel trilt minder..

    Wellicht is er een motorsteun versleten. @jason101 jij had toch laatst jouw steun vervangen, had je hier ook last van?
     
  7. De 1.0 ECOboost (inderdaad een 3-cilinder) heeft behoorlijk slappe motorsteunen om te voorkomen dat trillingen voelbaar zijn in het interieur. Een nadeel van de slappe motorsteunen is dat de motor stationair behoorlijk kan trillen/schudden.

    Als gevolg hiervan slijten de toch al slappe motorrubbers naar mijn mening bovengemiddeld hard waardoor ze na verloop van tijd nog slapper worden en de motor nog harder gaat trillen/schudden/kantelen. Bij een kilometerstand van 100.000 KM is het niet ongewoon dat de motorsteunen als gevolg hiervan vervangen moeten worden.


    Zelf heb ik alle motorsteunen bij circa 35.000 KM vervangen omdat deze zo slap waren geworden dat de motor tijdens het gas geven / los laten bovengemiddeld ver kantelde en stationair meer trilde als voorheen. Na het vervangen van de motorsteunen is dit volledig verdwenen.
     
    Rolf_T vindt dit leuk.
  8. Niet alleen ik maar ook andere clubleden hebben inmiddels beide motorsteunen vervangen. Ik (tot zover) alleen de bovenste oliegevulde.
     
  9. op gehoor loopt de motor netjes.
    zoals hierboven allemaal staat is waar.
    1.0 is een 3cil die lopen nooit goed zoals een 4cil loopt.
    hoe meer cilinders hoe vloeiender en soepeler het loopt.
    De enige 3cil die ik in het echt goed ken (peugeot 107 blok) heeft geen turbo maar die trilt ook behoorlijk constant. is normaal.

    zoals jw aangeeft als je niks voelt in de auto is het goed. als je met de verkopende partij kunt afspreken dat je motorsteun vervangen wil hebben ivm het trillen en als het dan minder en acceptabel is kopen. zal dat niet zo snel een probleem opleveren
     
  10. een 3 cilinder blok hoort idd iets meer te trillen dan een 4 cilinder, dit komt omdat er geen balans-as in zit,
    wat een 4 cilinder wel nodig heeft, sowieso loopt een motor met een ongelijk aantal cilinders doorsnee
    genomen mooier als 1 met een gelijk aantal cilinders, neem bv maar de Volvo/Ford 5 cilinder....
    Ik ben met de wegmotor overgestapt van een 4 cilinder naar een 3 cilinder, en merk eigenlijk geen verschil
    in trillingen, wel in het optrekken, is iets lastiger van zijn plek te krijgen, maar 1 maal aan het rollen trekt
    de 3 cilinder vele malen sterker op, gewoon veel eerder het koppel en veel minder schakelen, en dat ervaar
    ik met de 3 cilinder ecoboost net zo in vergelijking met een VW 1.2 TSi of 1.4TSi (beide 4 cilinders)

    Zo het filmpje te beoordelen zou ik zeker het advies volgen om alle motorsteunen voor de koop te laten
    vervangen, motor loopt mooi en klinkt niet verkeerd (uiteraard geen garanties), maar kijk ook zeker even
    naar de onderhoudshistorie, als er wat beurtjes zijn overgeslagen of onduidelijkheid over welke olie er is gebruikt,
    dan moet je je er wel bewust van zijn dat er vervuiling in de olie KAN zitten wat de oliezeef verstopt doet raken,
    en ik hoef je denk ik niet uit te leggen wat er gebeurd als er geen smering meer in het blok plaats vind....kassa!!
    Nog even terug naar het filmpje, de mijne schud niet zoveel als die in het filmpje, en is ook niet voelbaar als je
    achter het stuur zit.
     
  11. Persoonlijk, zou ik geen ford met een 1l motor kopen vanwege de wet belt. Zij heel gevoelig op de juiste olie met onderhoud. Aangezien dat om een gebruikte wagen gaat, tja wie weet hoe de vorige eigenaar omgegaan is met onderhoud
     
  12. ik ook niet maar niet om de reden die jij geeft.
    elke auto is wat dat betreft gevoelig voor juist en goed onderhoud.
    dus zolang de onderhoudshistorie bekend is en door een gerenommeerd bedrijf of dealer is gedaan is hoeft dat geen probleem te zijn.
     
  13. Zelfs als het door Teun Beun is gedaan hoeft het geen probleem te zijn. Het enige dat van belang is, is dat je met zekerheid kunt zeggen of ze hun onderhoud op de juiste manier hebben gehad.
     
  14. als dat dealer onderhouden is dan zou ik het wel doen, anders is wel en gok.
    Alleen 5W20 olie gebruiken is niet goed genoeg bij deze motoren, maar moet ook volgens Ford spec zijn / voldoen !
     
  15. intussen heb ik mijn auto weer thuis staan na een beurtje, heb gelijk de motorruimte gefilmd
    zodat je kunt vergelijken hoe die van mij schud/trilt, is dan wel een 125pk / 2016 / 66.300km



    Daar staat ook dat ene slangetje zo te schudden, maar de rest van het blok beweegt maar heel iets
     
  16. Als je kijkt naar jouw motorsteun en rubberen ring die de (volgens mij) radiator op zijn plek houd dan zie je dat die van jou veel minder spelling heeft.
     
  17. precies, dat was ook de bedoeling van het filmpje
     
  18. Ik zal vanavond, als ik het niet vergeet, ook eens bij die van ons kijken
    Is nl net zo oud en evenveel km.
     
  19. Deze is idd stuk rustiger dan die waar ik mee gereden heb. De dealer zegt dat het normaal is en krijg jaar garantie op auto. Blijft moeilijke keuze....
     
  20. Leuk dat ze dit normaal vinden en garantie geven maar door de extreme trillingen krijg je op langere termijn meer problemen. Mocht je de auto toch kopen probeer wat van de prijs af te krijgen en anders moet je rekening mee houden dat je na aanschaf dit op eigen kosten moet verhelpen (tenzij je dit zelf niet erg vind)
     

Deel Deze Pagina