Beste mensen, Even een vraagje, voorheen zat er 5w40 in mn motor en toen hoorde je mn nokkenassen tikken. Maar nu had ik de olie gewisseld voor 5w30 coldax. En toen hoorde je mn nokkenassen wel tikken. Niet dat t erg is maar vind t niet fijn. Nou wou ik het weer wisselen naar 5w40 van castrol, maar welke heb ik dan precies nodig? Iemand die me kan helpen? Mvg richard
ik zit een beetje met de zelfde vraag. Waar hoor je het tikken? En hoe weet je dat het je nokkenas is? Je zegt ook dat je bij 5W40 de nokkenas hoorde tikken en bij 5W30 ook? Ik neem aan dat je bedoeld dat je bij 5W40 het niet hoorde?
Je hebt gelijk ik bedoel bij de 5w40 hoorde ik hem niet tikken. Je hoort t metname wanneer de motorkoud is en je met open raam langs een muur of schutting rijd. Tikken is gelijk aan t het toerental wat je draait ongveer
Tikken zal altijd aanwezig zijn. Want je injector zal altijd tikken als hij benzine inspuit. Wat betreft de kleppen die kunnen tikken als er teveel spelling is. Heb je hydraulische klepstoters kan door slijtage met dunne olie het tikken bevorderen. 5w40 zal met warme situatie dikker zijn dan 5w30. In koude situatie zal het navenoeg gelijk zijn. 10w40 is koud dikker als beide en zal ook werken. Bijbmotoren met hogere km-standen is dikkere olie wel raadzaam. Ik kijk zelf altijd op kroon-oil.com en die olie die aangegeven wordt bestel ik.
Dank u, mn klepspellong is goed zelf nog gemeten laatst. Mn blok zit nu tegen de 200k vandaar Ik zal eens kijken of die site 5w40 aan geeft
https://www.kroon-oil.com/nl/produc...6-16v-74-kw/27499/151161/#!/component:151161/ Idd 5w30 en 5w20 haha. Daar schiet ik ook niks mee op. Ik wil dr gewoon 5w40 van castrol in gooien maar dr zijn een aantal verschillende. Niemand die dat weet?
Als je gewoon full synthetisch neemt Zal het niet zoveel uitmaken denk ik. Ik ben zelf ook even een avondje op onderzoek uit geweest over welke olie ik er in moet gooien. De rede waarom je bij ford vaak W20 of W30 ziet, is omdat alles nogal krap gemaakt is. W40 schijnt meer moeite te hebben om tussen de cilinders te komen, vooral als het nog koud is. Door W40 te gebruiken zou je dus uiteindelijk schade kunnen verrichten. Ik blijf daarom gewoon bij de W30. En als er iets tikt wat niet zo hoort, dan moet je de oorzaak aanpakken en niet het gevolg is mijn visie.