1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2x 15a zekering bij voetenruimte

Discussie in 'Electronica' gestart door Eenkhoorn, 12 mei 2018.

  1. Hi allemaal,

    Al een tijdje lid van dit forum, een mooi middel om veel info te kunnen vinden. En dan nu ook zelf maar eens een bericht posten..

    Enige tijd terug onze Focus station uit 2004 ingeruild voor een Focus station uit 2010.

    Gisteren zag ik bij de voetenruimte van de passagier een "blokje" met 2x een 15a zekering. Dit zit half verscholen achter de vloerbekleding.

    Iets verder zag ik ook half verscholen een losse kabel die rechtstreeks uit de zekeringenbox komt.

    Horen die kabel en dat blokje aan elkaar? Waar dienen deze kabel en dit blokje zekeringen eigenlijk voor?

    Hebben jullie zo voldoende info? Anders moet ik straks even een foto maken.

    Alvast bedankt! :)
     
  2. #2 Beun, 12 mei 2018
    Laatst bewerkt: 12 mei 2018
    Foto zou toch wat makkelijker zijn nu is het gissen wat het is
    Is het standaard of later aangebracht
     
  3. zou bijna zeggen stoelverwarming maar dat is te makkelijk om te zeggen als we idd niet meer weten dat dit
     
  4. Hi allemaal,

    Hierbij de foto's, wordt het hopelijk wat duidelijker van en heeft iemand een idee :)

    Ter info; bij het terugplaatsen van het kabeltje achter de vloerbekleding raakte deze ijzer en er ontstonden vonkjes. Hier staat dus in ieder geval spanning op en ligt nu los achter de bekleding. Veilig?

    Alvast bedankt!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Dit is in ieder geval niet origineel.

    Om er achter te komen wat het doel is van deze zekeringhouders/zekeringen zal je de bedrading moeten volgen en kijken waar deze naartoe loopt.


    Een spanningvoerend blank contact wegstoppen achter de bekleding vind ik persoonlijk niet bepaald veilig. Zeker als je niet weet waarvandaan deze is afgetakt. Wanneer het bijvoorbeeld een permanente plus is welke buiten de hoofdzekering bij de accu niet is afgezekerd kan een kortsluiting weleens vervelende gevolgen hebben (bijvoorbeeld brand).
     
  6. Heeft er misschien een subwoofer of iets dergelijks onder de stoel gezeten?
    Of is het voor een trekhaak geweest?
     
  7. Bedankt beide, dat helpt me een stukje verder!

    Ik zal morgen eens proberen om de trekhaak aansluiting te testen, dan zou daar dus geen spanning op moeten staan in de huidige situatie.
    En anders proberen de kabeltjes zo ver als mogelijk te volgen en ieder geval de blootliggende kabel afwerken met een degelijk eindkapje.

    Volgens mij trouwens geen subwoofer gehad, maar dat weet ik niet zeker..

    Wordt vervolgd!
     
  8. Maar als je zelf al zegt dat die vonkte bijhet terugplaatsen achter de bekleding, zouik als het mijn auto was al gestopt zijn met weg stoppen er van achter de bekleding.
    En een laag isolatie tape omheen binden en laten hangen tot je weet waar die voor is of ik zou hem gewoon weghalen. Denk dat je plus daar uit de zekeringbox komt of niet.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  9. zou rood niet constant plus kunnen zijn en groen geschakelde plus. deze zouden dan idd achter in de kofferbak uit kunnen komen voor de trekhaak
     
  10. constante voeding en geschakelde voeding voor de 13 polige stekker
     
  11. Goedemorgen,

    @ Mattijsvos, het is inderdaad de voeding voor de 13 polige stekker. Ik ben de kabel naar achteren gevolgd en kwam daar inderdaad uit.

    Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om get met een aanhanger te testen, maar hiervan zul dus in de huidige situatie waarschijnlijk geen verlichting branden.

    Het huidige blokje met 2x een 15a zekering voelt wat goedkoop (zie foto's), deze zou ik dus liever vervangen. Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over deze manier van zekeren en of dit inderdaad een 2x 15a zekering moet zijn?

    Het is mij onbekend dus alle info over deze constructie is welkom!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Persoonlijk zou ik voor een zekeringhouder kiezen welke geen externe contacten of verbindingen heeft zoals bijvoorbeeld:


    [​IMG]
    Je hebt hierbij geen externe verbindingen welke los kunnen raken. Tevens is de afdekkap van de zekeringhouder voorzien van een bevestigingsoog zodat je de zekeringhouder ook fatsoenlijk ergens op vast kan zetten. Daarnaast heeft deze zekeringhouder mini steekzekeringen welke ook in de originele zekeringkasten worden toegepast. Je hebt dan ook maar 1 soort reserve zekeringen nodig.



    Of de trekhaak bedrading inderdaad met 2 stuks 15 A zekeringen dient te zijn afgezekerd is eigenlijk alleen in de handleiding van de trekhaak bedrading set te achterhalen. Zoals het er op de foto's uitziet verwacht ik dat het hier een aftermarket trekhaak bekabeling set betreft. Aan de hand van het merk/type van de set is in veel gevallen online wel een handleiding te vinden.
     
  13. Ziet er wel bekend uit. Zo was het in mijn vorige focus 2.2 ook gemonteerd door de dealer. 15 A is wel een goede voor caravan gebruik een koelkast trekt al gouw 10 A

    Als je niet met caravan gaat rijden zou je ds zekeringen eruit kunnen halen of de draden bij de oorsprong los kunnen koppelen de kans is dat er daar in de buurt ook nog een relais hangt, die zorgt ervoor dat de spanning van 1 draad af gaat als motor uit is(of co takt uit) deze is voor de koelkast aansluiting in caravan om te voorkomen dat accu leeg getrokken wordt
     
  14. Bedankt beide!

    @ JW: Dat is inderdaad een soort zekeringhouder wat ik in gedachten had, lijkt me een stuk degelijker. Ik zal morgen eens langs de winkel gaan.
    Zal daarnaast nog eens opzoek gaan naar een online handleiding.

    @ paul vingerhoets: Is het niet juist de bedoeling dat de koelkast van de caravan stroom krijgt als je stil staat? Vandaar de constante voeding toch?
    En als ik de zekeringen verwijder of de draden in de oorsprong loskoppel dan werkt de stekker toch helemaal niet meer?
    Of zijn deze twee draden enkel nodig voor bijvoorbeeld een caravan en kan een aanhanger/fietsendrager ook werken zonder deze twee, zonder externe voeding?
     
  15. 95392498-9A8B-4987-B351-AE8F7F90FBD4.jpeg

    Je kan gewoon je aanhangwagen en fiets drager gebruiken want die gaan maar tot punt 8 in de 13 polige stekker
     
  16. Zou je denken maar dat is niet zo. Een koelkast in caravan trekt continue ong 10 A aan stroom als je dan de motor af hebt staan tijdens een stop dan trekt de koelkast je accu leeg, afhankelijk van de tijd dat de motor af staat kan dit tot startproblemen leiden. Vandaar daf de koelkast eigenlijk altijd op de geschakelde spanning zit.

    Eventuele verlichting en waterpomp voor toilet en watervoorziening kunnen wel op de constante 12 v aansluiting
     
  17. Tot slot nog een laatste reactie: vanavond heb ik de draden weer aangesloten met een degelijke zekeringhouder er tussen.

    Bedankt allemaal!
     

Deel Deze Pagina