1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

215/55 R16 onder een Ford Focus station uit 2020

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door DuncanFord, 27 nov 2024.

  1. #1 DuncanFord, 27 nov 2024
    Laatst bewerkt: 27 nov 2024
    Hoi allemaal,

    Sinds een paar maanden ben ik trotse eigenaar van een Ford Focus Wagon uit 2020. Ik heb een paar vragen over mijn nieuwe (tweedehands) winterbanden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Voor de winter heb ik winterbanden op Ford velgen gekocht.
    De bandenmaat die op m'n Ford zat: 205/60 R16 (zomer).
    De banden maat die er nu op zit: 215/55 R16 (winter).

    De verkoper van de winterbanden vertelde me dat de velgen wat ouder zijn, maar dat er wel sensoren in zitten.
    Sinds het er op zetten van de winterbanden + velgen krijg ik de melding: bandenspanning controle. Ik druk bij instellingen op OK voor de reset. 15min later krijg ik de melding weer. Ik weet niet wat voor sensoren er in zitten. Ze geven wel de druk aan 2.2 in iedere band terwijl ik er 2.4 in heb.

    Eerste vraag: Is er een mogelijkheid dat de sensoren moeten worden vervangen?

    Tweede vraag. Ik heb het idee dat de snelheidsmeter niet meer klopt. Als ik 120 in de Ford rijd, geven Flitsmeister en Google Maps 113 aan. Kan het zijn dat door de nieuwe banden de daarwerkelijke snelheid is veranderd?

    Derde vraag: de aanbeveling voor de auto is 205/55 R16. Kan het kwaad dat er 215/55 R16 op zit?

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Duncan
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Snelheidsmeter is nooit helemaal correct, maar de banden hebben wel een verschillende omloopmaat waardoor de afwijking op de teller nog meer wordt knabbelt kwaad ? Op zich niet zolang je er rekening mee houdt dat er een afwijking is anders volgen de rekeningen vanzelf vanaf het CJIB

    heb je de ok knop lang genoeg ingedrukt gehouden, totdat auto aangeeft dat gegevens opgeslagen zijn
     
    DuncanFord vindt dit leuk.
  3. Kan geen kwaad. Hoogteverschil is minimaal. 1,7% en valt binnen de marge. Je banden zijn in geheel 1 cm hoger. Dus je rijdt iets harder dan je snelheidsmeter aangeeft.
     
    DuncanFord vindt dit leuk.
  4. Sensoren MK3 zijn niet compatibel met MK4.
     
    DuncanFord vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor jullie reacties! Heel fijn.

    Paul: Ik heb de OK knop idd ingedrukt gehouden tot het is opgeslagen. Dan zal de omloop maat het verschil in snelheid het doen toenemen, bedankt!

    M.Blaak: Het kan geen kwaad dat er andere banden dan de originele op zitten bedoel je?

    Martin: oké! Dan moet ik er dus MK4 sensoren in zetten! Ga ik dat doen, bedankt!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Kan idd geen kwaad. Zoals je er maar rekening mee houdt dat je iets harder rijdt dan je teller aangeeft.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Heb ooit een citroen c1 gehad als 2e autootje met meer dan 10% afwijking naar beneden. Destijds dus gekozen voor een wat extremere afwijking dan 2% verschil zodat de afwijking weer een beetje ok was. Weet niet zeker of dat mag, maar is er destijds nooit op afgekeurd. Zijn op Google overigens ook omrekentooltjes te vinden.

    Vind zelf 7 km/u trouwens wel erg veel voor een Focus. Bij mijn vorige (2012) en huidige (2016) was de geprogrammeerde afwijking op het dashboard precies 4 km/h. Geprogrammeerd? Ja, want de OSBII connector gaf wel exact dezelfde snelheid als de GPS van mijn telefoon - wel met standaard velgen/banden.

    Ach je moet gewoon even uitrekenen hoeveel je "te hard" moet rijden om niet te langzaam te rijden.
     
  8. de formule is als volgt:
    (bandbreedte in mm x (wanghoogte/100) x 2 + (velgdiameter x 25,4)
    25,4mm is 1 inch in mm

    in het voorbeeld:
    (215x0,55)x2+(16x25,4) = 642,9
    (205x0,55)x2+(16x25,4) = 631,9
    verschil is: + 11 mm

    11 mm als percentage van 631.9mm = 1,74%
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Even met forscan kijken welke bandenmaat opgegeven staat. Wellicht staat die op 18” gezien de afwijking.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ik heb toen bij de cmax van 16 naar 18 inch ook de banden maat in forscan gewijzigd maar dat maakte geen verschil. Ma twee ritten met de gps en actuele snelheid en de teller weet je hoeveel je afwijkt en pas je je snelheid daarop aan.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. precies dit dus, 109 in traject controle 100 en 87 in traject controle 80.
    werkt voor mij het best.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Even afstoffen…:P

    Ik heb een MK4 (kan dat?) uit 2020 op 18” en heb er een setje winterwielen 16” van Marktplaats onder gezet.

    Volgens mij komen ze van een MK3 of 3.5?
    Ik dacht dat de verkoper het over een Focus 2018 had.
    Past op zich wel goed, in omtrek scheelt het 2%.

    Krijg nu wel de melding van het bandenspanningwaarschuwingsysteemlampje :schater: dat er iets mis is.

    Ik kan niet zien of er überhaupt sensoren in de wielen zitten, maakt mij ook niet zoveel uit want deze wielen zitten er alleen voor de komende wintersport onder.
    Alleen het waarschuwingslampje daarvan vind ik dus wel wat irritant.

    Is die bandenspanning controle helemaal uit te schakelen?

    Ik kan nergens wat vinden hierover?
     
  13. Ventielen met een censor hebben vlak tegen de velg een randje rondom als indicatie dat er een sensor aan kan zitten. maar ik denk dat sensoren van een ouder model niet werken op jouw auto.
     
    deusjevo vindt dit leuk.
  14. Het zijn stalen ventielen met een randje en ik verdenk ze ervan dat die ventielen undercover stiekem :mrgreen: ook sensoren hebben.
    Maar als ze net als de wielen uit 2018 komen zullen de batterijtjes daarvan wel leeg zijn ondertussen.

    De winterbanden zijn uit 2022 dus die kunnen nog wel 2 jaar of zo mee.
     
  15. Als er sensoren in zitten en ze komen van een mk3.5 af is dat de reden van de storing. 2018 kan volgens mij nog net laatste model mk3.5 zijn.
     
    deusjevo vindt dit leuk.
  16. Ok, dankjewel!
     

Deel Deze Pagina