1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCi afdoppen EGR-klep

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door skyflyer, 14 nov 2009.

  1. Ik weet niet of dit een verhaal uit jou praktijkervaring is of een theoretische benadering, ik kan alleen melden dat een plaatje met een gaatje erin van 6mm bij mij al zo'n 100.000km geen problemen geeft. Ik maak mij ook geen zorgen om, ik denk dat het op de lange termijn beter is voor de motor en mijn egr (eind 2004 model) gaat inmiddels circa 217.000km mee.
     
  2. En dat is gans langer dan mijn vorige egr zonder afdekplaat. Die van mij zit er nu ruim 5k km op en heb nergens foutmeldingen en gaat nu hopelijk veel langer mee.
     
  3. probleem wordt opgelost door nieuwe egr en software update.
    de software wou de egr aan sturen terwijl hij geblokeerd zit/zat hierdoor gingen soms de eindtrappen in de computer kapot.
    met gevolg dat je hoge rekening kreeg
    nu gebeurt het een enkele keer als de klant te lang met kapote egr heeft rondgereden

    door de software wordt de egr niet te lang aangestuurd waardoor de computer niet zo snel vv dient te worden

    afdekplaatje is leuk
    maar er kan alsnog vervuiling op treden en dus kun je dit probleem ook krijgen
    doe je afdekplaatje monteren omdat je egr storing hebt dan zal de computer de vervuilde/kapote klep blijven aansturen



    het is in praktijk en theorie [MENTION=317]kolere[/MENTION]
    weet dat je met afdekken het probleem voor langere periode uitstelt. maar zie vaak dat ze dit om verkeerde redenen gaan doen
    we doen op het werk ook soms de egr afdoppen maar dat is puur omdat we diagnose bezig zijn. en willen weten dat de egr niet verkeerd werk levert
    achter de afdekplaatje gaat de egr nog steeds open en dicht. maar zal veel verder open gaan omdat je hem smoort door je afdekplaatje. als hij tegen de maximale aanslag zit kun je alsnog problemen krijgen. door het juiste gat te kiezen dan zal je dat opvangen

    ken ook mensen die met exact dezelfde motor pas bij 180.000km problemen kregen met de klep
    andere kregen het al bij 40.000km
    dus dat is niet te zeggen

    zolang het effect heeft en je er gelukkig mee bent moet je het doen zoals je het wil doen. wat de schade zijn kun je van te voren niet weten/zeggen
     
  4. Ik zit al bijna op 220.000km dus ik denk dat van die maximale uitslag van de klep wel meevalt (als probleem). Ik had geen storing toen ik het plaatje er tussen zette, het ging mij met name om de vervuiling van het inlaattraject.
    Hoe dan ook is het gat van 40mm? naar 6mm gegaan logischerwijs scheelt dit aanmerkelijk in de vervuiling van het inlaattraject, er kan neem ik aan een stuk minder doorheen. Persoonlijk zie ik niet in waarom een het gedeeltelijk afdoppen een probleem zou geven. Mijn auto rookt absoluut niet bij gas geven en wisselen van deellast naar last, enig moment dat ik wel is een waas achter me zie is wanneer ik volgas in het donker doortrek in de lichten van mijn achterligger (ik heb geen roetfilter). Dus naar mijn idee werkt alles motorisch naar behoren.

    Daarnaast klinkt het mij erg vreemd in de oren dat de computer kapot gaat omdat een verstopte klep te vaak wordt aangestuurd. Dat het motortje kapot gaat of het mechaniek kan ik volgen, maar de computer....
     
  5. Na 11K gereden te hebben na het schoonmaken van de EGR en het monteren van het plaatje, kreeg ik m'n oude code weer terug. Frozen EGR Valve..
    Dus toch iets defect aan m'n EGR. Natuurlijk kwam dit 2 weken voor de APK keuring. :(

    Dus even rond gekeken op internet. Een 2de hand EGR zit rond de 75 en een nieuwe 200+. Dus besloten om de EGR gewoon weg te laten schrijven in de software.
    Dan ben je voor altijd van dat gekloot af.

    Ik heb bij verschillende bedrijven prijzen gevraagd en de meeste houden vast op "maatwerk" tuning, variƫrend tussen de 200 - 400,- ...
    Tunex komt als goedkoopste naar boven. Daar heb ik destijds ook m'n 206 laten tunen.


    Dus misschien iets voor de mensen die hem helemaal willen afdoppen bij een 1.6TDCI.
    De tijd die je kwijt bent is ongeveer 1,5 / 2 uur

    De kosten bij tunex waren 75,- enkel het wegschrijven van de EGR
    Zou je dit icm tuning doen dan krijg je 50,- korting, dan zit je op 250,- totaal.

    De Ford heeft en krijgt nooit meer een EGR storing en kwam goed door de keur.
    als het weer wat warmer is in het voorjaar, plaats ik een compleet dicht plaatje om eventuele lekken te voorkomen.
     
  6. Je moet alleen wel opletten dat bijvoorbeeld bij een onderhoudsbeurt de software niet wordt geupdate. In dat geval ben je je huidige firmware bestand waarin de EGR klep is verwijderd kwijt.
     
  7. Tunex heeft garantie op de software. Dus bij overschrijving zetten ze het gratis er weer op.
     
  8. Binnenkort ook maar afdoppen. En een Oliewissel na 15k.
     
  9. Heb ook een plaatje thuis liggen. Gaat er binnenkort ook tussen. Denk echter wel dat ik de EGR even compleet demonteer om e.a. even schoon te maken.
     
  10. #90 Owjeih, 9 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2014
    Kan dit systeem met plaatje ook worden toegepast bij een Ford Foucs 2 1.8TDCI uit bouwjaar 2005? Ik heb mijne 3jaar geleden laten vervangen, en ik begin er terug last van te krijgen, motor systeem fout, veel roet dat er uitkomt..

    Als ik het goed lees, plaatje namaken, gatje van 6mm in het center punt boren, Egr afzetten in de computer?
     
  11. De EGR van de 1.8 TDCI kan prima worden afgeblind met een plaatje. De plaatjes zijn verkrijgbaar op Ebay. Er worden zowel plaatjes met als zonder gat aangeboden.

    Je hoeft alleen het plaatje te monteren. De EGR kan niet worden los gekoppeld (zonder foutcodes en een brandend motorstoringslampje) en simpelweg uitschakelen is ook niet mogelijk. De enige mogelijkheid om de EGR permanent uit te schakelen is door deze uit de software weg te laten programmeren.

    Normaal gesproken wordt er een plaatje geplaatst en blijft de klep verder gewoon werken. Voorwaarde hierbij is dat de EGR klep goed werkt. Als dit niet het geval zal het brandende motorstoringslampje niet worden opgelost door een plaatje te plaatsen. De klep moet dan eerst goed werken.
     
  12. Hoi JW,

    bedankt voor je uitleg! Ik denk dat de EGR klep van mijn Focus niet meer 100% goed functioneerd. Zou deze gereinigd kunnen worden met een product dat je bij diesel bij kunt doen om de kleppen terug proper te maken? Of zou ik er beter een nieuwe laten in monteren wat wel een duur grapje is. Hoe noemt zo'n klepje op Ebay?


    Mvg
     
  13. Middel bij de diesel gooien heeft niet veel zin, er komt alleen lucht/uitlaatgas door de egr. Als je de egr los maakt kan je hem schoonmaken, vaak lost dit het probleem maar tijdelijk op. Eventueel helpt schoonmaken en daarna een plaatje ertussen.
     
  14. Een toevoeging dat je aan de brandstof toevoegd zal de EGR klep niet reinigen. Er zijn reinigers waarmee de EGR gereinigd kan worden maar meestal dien je dit rechtstreeks in de EGR te spuiten, een tijdje te wachten zodat het product kan inweken en vervolgens de motor starten (met veel rook als gevolg).

    Persoonlijk ben ik dan meer een voorstander van het handmatig reinigen van de EGR. Op deze manier krijg je zo min mogelijk vuil rommel in je inlaat en motor. Hiervoor dien je de EGR wel te demonteren. Als de EGR is gedemonteerd kan je deze reinigen met een kwast of tandenborstel en speciale EGR reiniger (remmenreiniger of carburateurreiniger werkt meestal ook goed).


    Op Ebay kan je gewoon zoeken op EGR valve (Exhaust Gas Recirculation Valve).
     
  15. Dat handmatig reinigen moet ik ook nog steeds eens doen, echter heb ik wat vrees voor die slangklem. Vooral dat ik hem niet meer degelijk vast krijg. Of valt dat mee?
     
  16. hoezo moet jij dat ook doen Albert?
    heb je klachten die verwijzen naar de EGR?
     
  17. Nee, maar dat wil ik ook graag zou houden. Preventief schoonmaken en afblinden lijkt me geen verkeerde actie.
     
  18. #98 kolere, 12 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2014
    Voor afdoppen hoeft de klem niet los. Alleen twee boutjes losdraaien, dan kan je de egr loshalen en er een ander plaatje tussen doen. Als je wil reinigen zou je hem wel los moeten halen. De klem kan je hergebruiken maar als je op veilig wil spelen kan je een nieuwe halen.
     
  19. Hallo allen,

    Mijn Focus (2006, 1.8) heeft al een tijdje last van zijn EGR.
    Mij werd er verteld dat je gewoon door kan rijden en dat je auto daardoor niet extra kuren zou vertonen.
    Echter heb ik sinds paar dagen ook last van vermogenverlies.
    Niet een vermogenverlies als dat hij niet snel genoeg optrekt maar als ik boven 100 rij en een beetje gas indruk dan 'stottert' mijn auto (zoals je tank leeg is en doorrijdt, voor degenen onder ons die het wel eens meegemaakt hebben :) )
    Zou dit door de EGR klep kunnen komen?
    Zo ja, als ik het moet vervangen, wordt het wel een dure grap.

    Alvast bedankt.
     
  20. Als de EGR klep niet goed meer is kun je zeer zeker wel kuren krijgen. Mijne was ook kapot en er zat geen gang meer in de auto... Nieuwe geplaatst en direct ook een afdekplaatje met een gat van 6mm geplaatst. Het enige euvel wat ik ondervindt aan dit afdekplaatje is dat de bouten zo nu en dan los trillen en ik uitlaatgasgeur in de auto krijg bij stationair draaien. Dit gebeurt eens in de zoveel maanden:nocheer:
     

Deel Deze Pagina