1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCi afdoppen EGR-klep

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door skyflyer, 14 nov 2009.

  1. #1 skyflyer, 14 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2009
  2. Zo, dat is een handige how-to. Ik zit er ook over te denken om dit te gaan doen. Wat is eigenlijk de beste manier om de boel daar schoon te maken? (EGR-klep en inlaattraject)
     
  3. #3 kolere, 20 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2009
    Hier heb ik op gewacht. Dit is precies mijn egr. Durfde het alleen niet aan als eerste. Even een week afwachten wat de bevindingen zijn, daarna komt die er bij mij ook in.
     
  4. Ja, we hebben net dezelfde motor.
    De klus is snel geklaard.
    Momenteel rijdt hij perfect! Vandaag nog eens getankt en ik merk precies een iets lager verbruik en een beetje vinniger.
    Een aanrader dus.
     
  5. #5 kolere, 21 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2009
    Ga het denk ik vandaag ook is proberen. Hoe dik moet het rvs plaatje zijn? Ik heb hier een plaat van 2 mm en eentje van 6 mm. Dat ik niet alles eruit haal maar niet een juist plaatje heb. Anders rijd ik even naar een ijzer verzamel bedrijf.

    Heb jij ook al een stuk snelweg met het plaatje gereden?
     
  6. 2mm is meer dan genoeg!

    Ik heb er ondertussen al een dikke 600-700km opzitten, en ook heel wat op autostrade. Alles werkt zoals het hoort! ;-)
    Na 5000km zal ik het er eens terug uithalen om de staat van het plaatje te bekijken.

    Succes!
     
  7. Ik ga er vanavond een plaatje tussen zetten met een gaatje van 5 mm. Ik ben beniewd! Wordt die nu heel erg langzaam warm? Duurt nu al zo lang:-P
     
  8. Ik denk dat hij ongeveer even snel of even traag :-) warm wordt :-)
    Hier heb ik nog niet heel goed opgelet. Ik rijd altijd de eerste kilomters redelijk traag voordat ik de pedaal wat dieper induw.
     
  9. Zeer zeker een goede how-to dit....

    Wellicht dat ik dit nog een keer ga doen :)
     
  10. Was niet echt een succes. Had het plaatje gemaakt. Maar je kan er zo slecht bij. Toen viel het plaatje uit mijn handen, heb het nooit meer terug gevonden. Ik denk dat die ergens op de versnellingsbak ligt waat ik niet bij kan. Heb toen het orginele plaatje weer terug gedaan, (met nylon touwje door 1 van de gaatjes!).

    De auto, gaf geen fout in bij het terug zetten in de parkeerplaats, dus ik ga er vanuit dat alles nog in orde is.

    Mijn advies doe altijd een draadje door 1 van de gaten, zodat je plaatje niet je diep de motorruimte in valt !

    Weet niet of ik het nog een keer ga doen, maar zal wel weer een keer er zin in hebben. De egr zit ook nog aan een buis die met een ijzer stukje zit geborgd. Ik durfde deze niet los te maken, omdat ik bang was dat ik die buis niet meer vast kreeg. Misschien ligt het plaatje wel onder de EGR.
     
  11. Je kunt het best een lipje aan het plaatje laten zitten, zodat je het vast kunt pakken bij het plaatsen of verwijderen.
     
  12. Had ik gedaan, maar hij zit heel vervelend. Je kan er niet achter met je hand dus je moet heel moeilijk met je hand er tussen. Heb het andere plaatje aan me pa gevraagd die heeft een stuk smallere handen dat is ook makkelijker.:-P

    Hoop dat het plaatje niet kwaad kan los in de motor. Maar ik verwacht dat het op de bak zal blijven liggen.;)
     
  13. Oke, ik ken het 1.6 TDCi blok niet. Bij de 1.8 TDCI is het ook niet heel makkelijk te bereiken (en vooral moeilijk te zien) maar met een beetje moeite lukt het.
     
  14. Nu ik het weet zal ik het niet meer fout doen, maar ik had het even helemaal gehad, dus alles weer in elkaar gezet en gestopt. Even deze week weer wat rijden, kijken of alles nog goed is, dan probeer ik het misschien nog een keer.

    Maar dat plaatje is echt ongelooflijk, gewoon onvindbaar.
     
  15. #15 Moriaantje, 22 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2010
    [​IMG]

    Je zou toch verwachten dat hij trager opwarmt ; het uitlaatgas passeert door een warmtewisselaar die bij koude motor helpt je motor op bedrijfstemperatuur te brengen. Toffe how-to en @ kolere : succes !
     
  16. Inderdaad, ik merk dat hij wel iets trager warm is dan voordien. Gewoon even rustig blijven rijden voordat ik extra gas bijgeef.
     
  17. Dat ziet er mooi uit hoor. Ben ben benieuwd of een garage dit voor mij zou kunnen doen want zelf ga ik er echt niet aan beginnen.

    Kan iemand mij echter vertellen indien na het afkappen v/d klep de NoX'en omhoog gaan (en dat zal zeker zo zijn) of de auto dan nog wel door de APK metingen komt??
     
  18. Is geen punt voor de apk.
     
  19. #19 foxbat, 6 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2010
    Heeft iemand een 1 op 1 scan van het profiel van het originele plaatje? Dan kan ik het vervangende plaatje nl. van te voren maken.

    Thanks,
    Foxbat

    Download link overgetrokken plaatje: KLIK
     
  20. Perfect!
    Heb afgelopen weekend het plaatje uitgezaagd uit een stuk rvs van 1mm dik. gaten van 6mm geboord en toen de auto gedemonteerd volgens de handleiding op de belgische site.
    Ik vind die plaat tegen de voorruit niet echt heel mooi aangesloten zitten! mn in de hoeken
    Gaat hier geen regenwater langs lekken de motorruimte in? :think:

    Maar goed, met sleutel 8 aan een touwtje de egr losgemaakt oude plaatje eruit nieuwe ook aan een touwtje er tussen geschoven, vastzetten en klaar.
    Daarna een stukje gereden maar merkte geen verschil. Maar afgelopen dagen naar mijn werk merk ik toch dat de auto beter trekt en ik kan nu eindelijk zonder gas te geven weg rijden:dance:. Eerder sloeg ie af en moest je toch wat gas geven bij wegrijden. Ook laag in de toeren is ie beter bij de les en ik vind beetje lui rijden wel lekker. kon ik in mijn polo 1.4tdi ook heel goed.

    EGR sluiten is zeker de moeite waard. en ook voor mij als leek een eenvoudige ingreep. het maken van het plaatje kost de meeste moeite.
     

Deel Deze Pagina