1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk 1.6 tdci eco

Discussie in 'Performance' gestart door Chefkee, 24 jan 2017.

  1. Ik weet niet of hier goed zit om mijn vraag te stellen, mocht dat zo zijn zou iemand me dan kunnen vertellen waar ik het wel neer mag zetten

    Ik ben van plan een ford focus 1.6 tdci aan te schaffen maar nu zit ik met de vraag.

    Bij de eco modellen is het verbruik zuiniger maar mag ook minder gewicht trekken waardoor komt dit?

    De volgende vraag is bij een 1.6 tdci van 90pk zit naar mijn weten een andere turbo op dan bij de 109pk versie is dit zo plug en play te wisselen of moeten hier nog meer aanpassingen voor gedaan worden?

    Ik hoor het graag

    Mvg
    Luc
     
  2. Gezien je het over de 90 PK en 109 PK versie hebt vermoed ik dat het hier over de Focus 2 gaat. De Focus 3 is namelijk alleen geleverd als 95 PK, 105 PK en 115 PK.

    De ECOnetic heeft t.o.v. de "normale" 1.6 TDCI diverse aanpassingen. Naast de aanpassingen aan het motormanagement zijn dit onder andere een andere turbo, een versnellingsbak met andere verhoudingen, volledige beplating onder de auto en minder grote koelopeningen om de stroomlijn te bevorderen. Daarnaast was de ECOnetic in eerste instantie ook voorzien van een bodykit. Later is dieze komen te vervallen. Daarentegen is Start/Stop pas op de latere exemplaren toegepast.

    Het lagere trekgewicht t.o.v. de "normale" 1.6 TDCI zal voornamelijk zijn vanwege de verminderde koeling als gevolg van de kleinere koelopeningen. Als ik het goed heb mag de ECOnetic afhankelijk van de productiedatum 300 KG of zelfs 0 KG trekken. Het is mogelijk om dit door de RDW aan te laten passen maar dan is een individuele keuring door het RDW vereist waarbij het maximaal trekgewicht d.m.v. proeven wordt vastgesteld.


    Buiten de turbo zijn er nog diverse andere technische verschillen. Met alleen het vervangen van de turbo ben je er dus niet. Daarnaast is het niet mogelijk om (na alle aanpassingen) de ECOnetic te voorzien van de originele 109 PK software. Door het verschil in versnellingsbak overbrengingen zullen hierdoor diverse functies (zoals Cruise Control) niet (goed) meer werken omdat de versnellingsbakverhouding in de PCM software is geprogrammeerd.
     
  3. Uhm..... de Econetic is toch alleen geleverd met de 109pk software??
     
  4. Bij mijn weten is de Focus 2 fase 2 ECOnetic zowel als 90 PK versie als 109 PK versie geleverd.
     
  5. Als ik Autoweek carbase zo zie staat alleen de 109pk er als Econetic tussen
     
  6. Eco of niet?

    Het betreft een ford focus station uit 2012, als ik kenteken check doe staat er 105 pk en idd maar 300 kg trek gewicht

    het is niet zo zeer dat ik veel gewicht achter mijn auto hang maar meer wat er nu zo anders aan is. ( dus versnellingsbak en motormanagment? ) en is er bij dit type ook nog de mogelijkheid om deze te laten chippen zonder teveel poes pas?
     
  7. Ook ik heb een ford focus station uit 2013, diesel 105 pk eco en idd maar 300 kg op kenteken voor de 14% bijtelling.

    Aangezien ik privé rijd heb ik niets met die bijtelling. Ik heb nu een herkeuring aangevraagd bij de RDW voor de herziening van het trekgewicht.

    Geen idee waar ik nu ingestapt ben en wat ze met mijn auto gaan doen. Het vrouwtje achter de balie (leuk vrouwtje overigens) wist er echt geen klap van. Maar goed. We gaan het zien.

    18 januari is hij aan de beurt.

    In ben benieuwd.
     
  8. Tijdens de individuele keuring waarbij het trekgewicht wordt vastgesteld wordt de auto met (beladen) aanhanger uitvoerig getest op een parcours met onder andere (steile) hellingen.

    Aan de hand van de resultaten van deze testen wordt een berekening toegepast welke uiteindelijk resulteert in het uiteindelijke maximaal toegestane trekgewicht.


    Hou er wel rekening mee dat de auto tijdens de keuring totaal niet ontzien wordt en het zwaar te verduren krijgt. Defecten die tijdens de keuring ontstaan zijn voor eigen rekening.

    Een ander punt om rekening mee te houden is dat de 105 PK 1.6 TDCI ECOnetic vanwege de lange(re) versnellingsbak verhoudingen simpelweg minder geschikt is als trekauto. De uitkomst van de individuele keuring kan dus weleens tegenvallen.
     


  9. Hmmm ik heb nu nog geen trekhaak om het simpele feit dat het nu niet interessant is om een trekhaak aan te schaffen.

    Hoe gaan ze daar mee om?
     
  10. Maximale last 0 kilo ? :schater:
     

  11. Zonder trekhaak valt er weinig te testen om het maximaal toelaatbare trekgewicht te kunnen vaststellen.

    Om deze individuele keuring uit te kunnen voeren moet de auto dus wel zijn voorzien van een trekhaak.


    Naast de kosten van de individuele keuring (€500,-) zal er dus ook geïnvesteerd moeten worden in een trekhaak. Zeker gezien je vooraf niet weet wat het maximaal toelaatbare trekgewicht gaat worden is dit een behoorlijke investering.
     
  12. Gezien de bakverhoudingen denk ik dat het wel eens een aardig stuk lager dan de 1200kg van de normale 1.6tdci uit kan gaan vallen.

    Is de koeling trouwens ook niet anders bij de Econetic?

    De intercooler is volgens mij wel anders omdat die bij de Econetic watergekoeld is.
     
  13. Ik nen erg benieuwd wat het trekgewicht gaat worden. Als er een caravan achter kan wil ik dit ook gaan doen.
     
  14. Ik zal nog eens na gaan vragen wat ze nu precies gaan doen.

    Het (nog steeds leuke en heel aardige vrouwtje) had nergens geen verstand van en had ook geen idee wat de bedoeling was.

    Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat de test in gaat houden.

    De kosten kwamen uit op 55€. Zei ze.
     
  15. €55 is wel heel weinig voor zo'n keuring. Ik zou het zeker nog even navragen.
     


  16. Kosten vallen dan nog mee voor een gokje.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     


  17. Ik hou jullie op de hoogte.
     
  18. Ben benieuwd, als mede econetic rijder denk ik niet dat je er erg veel moet willen trekken. De auto heeft al niet veel kracht van zichzelf (alsnog genoeg voor mij).

    Als je er dan een caravan can 800/900 achter hangt zal het helemaal dramatisch worden denk ik.
     
  19. Hou ons dan ook even op de hoogte wat betreft het "nog steeds aardige vrouwtje"
    We zijn dol op foto's [emoji16]

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  20. #20 Kevin van Gorp, 9 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2018
    Nou ik ben er vandaag nog eens geweest bij de RDW helaas was ze er vandaag niet maar ik ben wel weer iets verder.

    Omdat er een Europese typegoedkeuring op zit. (Weet het nummer zo niet uit mijn hoofd maar ik ga hem nog even opzoeken voor jullie) kunnen ze hem in princiepen niet zomaar wijzigen.

    De RDW legt nu het balletje weer terug bij de fabrikant. Ze willen een verklaring zien van de fabrikant dat de auto technisch in staat is om meer dan 300kg te trekken. Los van alle CO2 verhalen puur praktisch.

    Dit had ik natuurlijk al na gevraagd bij mijn dealer en mij hadden ze mondeling al aangegeven dat er maar bar weinig verschillen zijn tov de 90pk en de 115pk versie. (De woorden van ford)

    Ik heb mijn dealer nu dus gebeld of ze dit zwart op wit kunnen zetten voor de RDW. Hier gaan ze mee aan de slag.

    Als ik dit dus voor elkaar krijg. Dan wordt het gewoon een administrative handeling bij de RDW. Ze zullen de auto echt wel na lopen maar hij hoeft dan dus niet over de pijnbank zoals ik hier al las en er hoeft op dat keuringsmoment ook geen trekhaak onder te zitten.

    Ze snapte me wel dat ik nu geen trekhaak ga aanschaffen met 300kg max. Op kenteken en zonder te weten wat dit traject gaat opleveren.

    Wordt vervolgt.
     
    Jeroen Groenewold vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina