1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.5 TDCi of 2.0 TDCi?

Discussie in 'Performance' gestart door CvR_, 24 jan 2021.

  1. Beste forumleden,

    Na hartelijk welkom te zijn geheten op dit mooie forum werd mij aangeraden mijn vraag hier te stellen!

    Ik wil een Focus diesel gaan kopen (wegens gezinsuitbreiding, ik rijd nu een Fiesta MK7 1.6TDCi).
    Mijn oog is gevallen op de Focus uit modeljaar 2016, de facelift versie van de MK3 denk ik? Vanwege mijn werk moet het een diesel zijn, en het liefst automaat.
    Nu heb ik daar 2 keuzes in gevonden, namelijk de 1.5 TDCi en de 2.0 TDCi. Hebben mensen hier ervaring met deze motoren qua betrouwbaarheid en prestaties? En zijn er nog andere tips over waar ik op moet letten bij het kopen van dit model?
     
  2. 1.6tdci is psa motor.
    de 1.5tdci is denk ik wel opvolger ervan maar totaal anders dan psa blok opgebouwd.
    2.0tdci ziet er nog uit als de dw10cted4. 163pk ken ik hem vanuit peugeot.
    In alle gevallen zijn beide motoren waar de oude kinderziektes eruit zijn gehaald.

    gaat vooral om wat wil je met de auto gaan doen.
    als je niet stoplicht sprintjes gaat doen en auto wil waar je comfortabel van a naar b wil gaan zou ik advies geven voor de1.5
    voor de 2.0 betaal je meer voor.
    1.5 is er in 95-105-120pk. me zwager heeft de 95pk versie in zijn transit zitten. De keer dat ik hem meehad reed dat heerlijk. voldoende pit om met het verkeer mee te rijden. voor normaal rijden rijdt dat goed genoeg.
    focus wagon of hatchback gaat erom wat je wil hebben qua vermogen
    2.0 is dacht ik 163 of 185pk. Dat is voor diesel heel veel trekkracht, trek je geen aanhanger vaak en hou je niet van flink doortrekken zou ik zeggen kijk naar 1.5 eventueel met wat sterkere diesel.

    Denk zelf eerder dat er meer problemen kunnen komen met de automaat dan met dieselmotor. Heb hier wat klachten voorbij zien komen over de powershift, daarover zou ik zeggen check de forum ff
     
  3. De 1.5tdci is ook een PSA diesel, de overgang bij Ford liep parallel aan de overgang van PSA van de 1.6HDI naar 1.5HDI.
    PSA noemt het de DV5 en Ford de DLD-415.
     
  4. Ik ben de gelukkige bezitter van een MK3 facelift met een 1.5 TDCI in combinatie met een powershift automaat.
    Ik heb de auto nu een jaar en ben op zoek naar wat anders. De auto is van binnen te klein. Zeker met kleine kinderen. En hij voelt alsof die behoorlijk power te kort komt bij acceleratie.

    Mocht je toch een focus met een automaat nemen let dan goed op bij de aanschaf dat de powershift ook iedere 60.000 km nieuwe olie en een filter heeft gekregen. Ik zou de 2 liter adviseren.

    En als je al een Maxi-Cosi of iets dergelijks hebt gekocht neem die mee, monteer hem in de focus en ga dan voorin zitten. Kijk of dit lekker zit en of dit vol te houden is met een lange rit.

    Dat ik de focus kocht moest ik ook een andere stoel kopen voor mijn 2 jarige want de nuna rebl+ paste alleen maar als ik de voorstoel zover naar voren zette dat ik met mijn 1.87 niet meer voorin kon zitten zonder mijn benen onder het dashboard te kruisen.
    De stoel die we nu hebben gaf meer ruimte maar nu de benen langer worden en ze die niet op de grond kunnen steunen wordt er tegen de stoel geduwd.
    Mijn kleine is ondertussen bijna op een leeftijd dat ze op een stoel verhoger mag zitten waardoor ze verder naar achteren tegen de echte achterbank leuning aan komt te zitten en dan past het prima.

    Wij hebben dezelfde stoelen in mijn vrouw haar fiesta mk7 (2009) gehad en daar vast het beduidend beter. Alleen daar past de kinderwagen weer niet lekker in de kofferbak.
     
  5. Als je kinderen moet vervoeren met kinderstoelen zou je ook een C-Max kunnen overwegen. Daar is beduidend meer ruimte door de andere zithouding.
     
  6. @doubled
    hoeveel vermogen levert de 1.5tdci bij jouw in je focus.
    2.0tdci wat je eerst had leverde 138pk zo uit mijn hoofd en als je van 138 naar 95 zou zakken in ergste geval dan merk je dat zeker.
    Dat hij klein is kan komen dat je eerst een mondeo hebt.
    voor volwassenen is de focus prima achterin is er ruimte zonder gekke klachten dat je benen niet kwijt kunnen. althans bij mij in me auto. neem aan dat hatchback op de achterbank iets krapper is.
    wagon heeft mogelijk meer ruimte op de achterbank.

    Het is wel wat je in je eigen topic zegt 1.5tdci 1op23 en oude 2.0tdci 1op14. Dat scheelt dan behoorlijk in de portemonnee.
    hoe de nieuwe 2.0tdci qua verbruik is geen idee

    @meeder
    De rede dat ik het zei is ivm ik op google plaatje tegen kwam waar de turbo op de achterzijde zit. echter nu kijk ik en zie ik idd gelijkenis met turbo netjes voorop.
    Er staat me iets bij dat maat van me zwager tegen hem vertelde dat in de transit geen psa ellende in zit. als ford monteur zou daar iets van moeten kloppen. echter van moment 1 getwijfeld daarover.

    voor cvr is de vraag wat zijn wensen zijn over de motor. vermogen/koppel belangrijk of verbruik.
     
  7. Even snuffelen op internet kom ik onderstaande gegevens tegen

    1.5 TDCI
    • 95 pk 270nm handbak 6v
    • 120 pk 270nm handbak 6v en automaat 6v
    2.0 TDCI
    • 150 pk 370nm handbak 6v en automaat 6v

    Verbruik gemiddeld (automaat)
    • 1.5 1:26.3
    • 2.0 1:22.7

    Gewicht (automaat)
    • 1.5 1288 kg
    • 2.0 1371 kg

    Max aanhangermassa geremd (automaat)
    • 1.5 1200 kg
    • 2.0 1800 kg
    Dus kwa uitrusting etc zal er weinig verschil zijn, motorisch heeft de 2.0 meer pk en nm en mag meer aanhanger gewicht trekken nadeel is het hogere verbruik.
     
  8. @trucker0werner ik ben het niet met je eens dat volwassen goed achterin kunnen zitten. Het is echt krap of je moet wijdbeens gaan zitten.

    De focus is de 120pk versie. Echter bij versnellen van 80 naar 120 moet je hem in de sport stand knallen en je voet door het schutbord trappen wil die terug gaan schakelen en door accelereren. Doe je dit niet blijft die lekker in zijn 6 en gaat die turboloos kruipend meer snelheid maken. vanaf stilstand door accelereren is geen probleem.
    Het is voornamelijk de tussen stukken versnellen bij inhalen of invoegen.

    Ja de 2.0 tdci Mondeo lustte hem flink en koste ook meer in de mrb maar ik zou zo terug ruilen. We kijken steeds meer naar een Mondeo benzine de 2.0 ecoboost met powershift. De lockdown maakt kijken en proefrijden moeilijk dus daar wachten we een beetje op.
     
  9. Dan heb ik en andere geluk dat we net voorin kleiner zijn en dus stoel wat meer naar voren staat. met gevolg achterin meer ruimte.

    Ah daar zeg je het al. automaat weigert om terug te schakelen.
    van 80 naar 120 moet je altijd terugschakelen. puur om boven toerental te komen zodat je turbodruk krijgt.
    Dit zal je met de 2.0tdci ook moeten doen. Dus 1.5tdci heeft voldoende vermogen om mee te rijden.
    normaal gesproken heeft automaat een kick down. dat is als je gaspedaal helemaal intrapt dat hij dan terug schakelt. vroeger gebeurde dat met een knop onder de gaspedaal, als je die indrukte schakelde de automaat terug.

    kan met mijn auto ook van 80-120 acceleren in zijn 6 maar schakel altijd terug naar zijn 4 en bij 120 terug naar 6
    als ik kijk naar gewicht zit de 2.0tdci net in hogere klassen. wat resulteert in duurste geval 15euro per maand meer. ipv 138p/m ga je naar 153p/m
     
  10. Super bedankt voor alle tips! Dat van de powershift was ik niet van op de hoogte, goed om op de service interval te letten dus!

    ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de 2.0 TDCi, ik hou er wel van een beetje power over te hebben!

    Bij mijn type Fiesta was er vaak gedoe met het tweemassa vliegwiel, is dat bij deze Focussen ook het geval? Daar lees ik in elk geval weinig over, maar ik heb geen idee of the Focus met powershift een tweemassa vliegwiel heeft?

    nogmaals enorm bedankt voor jullie goede tips!!
     

Deel Deze Pagina