1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk 1.0 Ecoboost 125pk vs 1.6 Ecoboost 150pk

Discussie in 'Performance' gestart door Berrychello, 7 sep 2017.

  1. Geen idee, maar volgens de theorie zou je verwachten van wel.

    Ik heb vooral gemerkt dat ik -als ik zuinig wilde rijden, en dat werd 'n sport op zich- vooral zoveel mogelijk aan de auto zelf moest overlaten. Op de snelweg ging de Cruise Control erop, binnendoor de snelheidsbegrenzer. Dan verbruikte de auto regelmatig 4.8-5.4l/100km bij stukjes 50-60-70-80km/h. Snelweg (100/120) was altijd rond de 6l/100km. Deed ik dat allemaal niet, en gebruikte ik zelf het gaspedaal dan verbruikte de auto bij dezelfde snelheden eerder 6.8-7.5l/100km. Ondanks dat ik dacht toch aardig een constante snelheid aan te houden...

    Ik heb mezelf dus aangeleerd zoveel mogelijk de auto zelf te laten bepalen :)

    Daarbij heb ik het gevoel dat de Ecoboostjes erg gevoelig zijn voor 'betere' brandstoffen, dus ik ben gestopt met -wat velen doen- de allergoedkoopste Euro95 die ik kon vinden te tanken.
     
  2. #42 svennos, 15 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2017
    hier ook een 1.0 125 pk rijder (sinds ruim 1,5 maand), het hangt er enorm vanaf hoe je de auto gebruikt en hoeveel kilometers je in een rit rijdt. Als mijn vriendin de auto zakelijk gebruikt dan halen we met 2 vingers in de neus 1 op 15/16. Helaas gaan er wel eens een paar weken voorbij dat er geen opdrachten zijn (of met geluk iets dichtbij) en wordt de auto alleen gebruikt voor boodschappen ed. Als we alleen korte stukjes rijden dan zit je toch snel op 1 op 12.

    Wij hebben hiervoor een 1.6 100pk gehad, die deed ongeveer het zelfde (iets minder zuinig). Als we daar mee een vakantie rit deden (continue 120 op de teller met cruise) dan reed je zo 750/800 km op ongeveer 45 liter (wanneer het tank lampje gaat branden) wat neerkomt op ongeveer 1 op 17/18. Ik ben heel benieuwd wat de 1.0 gaat doen op echt lange ritten.

    ook wij tanken bewust 98, en als het niet anders kan v-power oid (95+). Een collega van mij had ooit een mini cooper die ook alleen korte stukjes reed en had binnen 4 jaar volledig veroette kleppen. Nu wil ik een cooper niet vergelijken met een 1.0 125 pk, maar het is bekend dat turbo motoren erg gevoelig zijn voor goede brandstoffen.
     
  3. Oké, duidelijk verhaal! Ik ga dat eens wat meer proberen, het overlaten aan de auto zelf. En de goedkoopste benzine tank ik al heel lang niet meer ;)
    Thanks voor de tips in ieder geval haha


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. #44 BasSport, 15 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2017
    Hier ook een tevreden 1.0 :ecoboost: rijder, ook al rijd ik veel korte stukken met de auto. Het is en blijft een heerlijke auto om mee te rijden. Na bijna 2 jaar nog zeer over te spreken.

    Leuk om de ervaringen van andere hier in dit topic te lezen.
     
  5. Heb de 1.0 125pk ecoboost nu 2,5 jaar en 85000km verder. Verbruik is op langere riiten tussen 1:18 en 1:19,5 maar bij stadsritten is ie erg dorstig. Maar gemiddeld kom ik uit op 1:17 en dat vind ik best netjes.
     
  6. Ik tank gewoon 95 en heb de laatste tank weer net iets zuiniger gereden. Nu 1:15,3. De vorige eigenaar heeft er wel mee geracet denk ik, boordcomputer stond op 8,3l/100km toen ik ging proefrijden.
     
  7. #47 jason101, 15 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2017
    De laatste week net als vele andere veel file gereden. Dat zuipt ook. Normalitair tank ik altijd voor een vast bedrag. Gisteren eens helemaal vol getankt met euro 95 en kijken hoeveel km ik hier op rij. Daarna ga ik het eens vergelijken met euro 98. Is het trouwens schadelijk om 95 en 98 te mixen?
     
  8. Mixen maakt niet uit. In Nederland tanken we meestal 95 omdat hier in de omgeving nagenoeg geen 98 te vinden is.
    In Duitsland gaat er 98, V-Power 100 of Aral 102 in.

    Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil in vermogen en/of verbruik, de omstandigheden hebben meer invloed op het verbruik dan de brandstof.
     
  9. Normaal rij ik ook zuiniger dan 1 op 18.
    Ook zoveel mogelijk met cc en altijd merkbrandstof.
    Op snel weg max 110 , daarboven gaat het verbruik flink omhoog.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  10. Dat is zuinig 1:18! Maar dat moet je je rijgedrag ook wel aardig aanpassen inderdaad.
    Collega van me rijdt ook zo en evenaart altijd de fabrieksopgave.
    Op de snelweg rij ik wel 120 a 130 een dat komt het verbruik inderdaad niet ten goede.
     
  11. Eerlijk gezegd haal ik met mijn 125 PK 1.0 ECOboost vrij eenvoudig een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Dit is het gemiddelde verbruik bij ongeveer 50% korte ritten en 50% snelwegkilometers. Ik tank wel altijd brandstof met een octaangetal van minimaal 98.

    Let wel, Om gemiddeld 1 op 17 te rijden hoef ik verder niets te doen. Sterker nog ik let er eerlijk gezegd helemaal niet op. Zuinig rijden heeft niet mijn prioriteit en meestal rijd ik dan ook lekker door.

    Wanneer ik onder normale omstandigheden op de snelweg continue 120 KM/H op de cruise control rij daalt het verbruik naar ongeveer 1 op 21. Bij lagere snelheden zelf nog iets zuiniger.


    Tevens ben ik tot de conclusie gekomen dat het plaatsen van 18 Inch velgen nauwelijks invloed heeft gehad op het verbruik. Sterker nog, met mijn winterbanden in de maat 195-65-15 ligt het verbruik zelfs iets hoger als met mijn zomerbanden in de maat 225-40-18.
     
  12. Gisteren mijn 1.6 afgetankt 1:13.5 wat ik zeker niet slecht vind met dit koude weer en winterbanden
     
  13. Dat is best netjes denk ik.
    Ik heb nog even rondgekeken en Ford geeft voor onze C-Max 1:15 op als fabrieksopgave en de brandstofverbruik monitor van Autoweek geeft 1:13 op.
    Wij rijden op all-season en mijn vrouw zit elke dag een stukje door de stad te rijden dus dan is 1:12 tot 1:13 te verwachten.
     
  14. Net weer even gecheckt, ik zit met 16" winterbanden nu 1:14.8 met Euro98 van de Lukoil.
     
  15. Hier tot nu toe ook een zeer tevreden 1.0 :ecoboost: gebruiker. Ik rij al 4 jaar de 1.0 (mijn huidige is de 2e met de 1.0). Mijn vorige :focus3: haalde 1:18 (BC) en mijn huidige :focus3: heeft tot nu toe 1:17,3 (BC) . Qua kracht ben ik dik tevreden en qua verbruik ook. Als je sportief wilt rijden dan doet die dat ook als je er om vraagt.
    Ik rijd ongeveer 80/90% snelweg, en dat elke werkdag. Dus hij is wel goed ingereden. :) Volgende Ford zal misschien ook wel weer een 1.0 bevatten omdat ik niet zo behoefte heb aan meer PK's. :)
     
  16. Die van mij zit nu op de boordcomputer ook zuiniger dan 1:17. Nog een halve tank te gaan, dan weet ik het zeker.
    Nu op winterbanden op 2,5 Bar ipv zomers op 2,0 Bar. Dat scheelt wel iets.
     
  17. Ik ben er na 8 maanden ecoboost 1.0 rijden wel achter dat je met deze auto echt moet leren zuinig te rijden. Zoals hiervoor ook al eens aangegeven is het goed benutten van de CC belangrijk. Die kan het beter dan mijn rechtervoet. Groot verschil met mijn vorige auto, een Octavia TDI. Daarmee kon ik door het heel lichtjes liften van het gaspedaal bij constante snelheden het verbruik lager krijgen dan met de CC.
    Verder maak ik, wanneer de verkeerssituatie het toelaat, veel gebruik van de "zeilfunctie". Op de N wegen kan je bij nadering van een kruising of rotonde al heel ver daarvoor het gas loslaten. De auto rolt dan met weinig snelheidsverlies en vrijwel afgesloten brandstoftoevoer door. Zo is het mij deze zomer een keer gelukt om de 26 km lange rit tussen woning en werk (over 100 en 80 km/u N weg) met een verbruikvan 4.8 volgens de BC af te leggen. En dan hield ik mij precies aan de maximum snelheid.
    Je kan dus echt zuinig rijden met de 1.0 al is het niet de zuinigste downsize driepitter. Als ik de ervaringen lees van de bezitters van een 1.0 115 pk in een Golf VII, Leon of Octavia dan zijn die motoren nog wat zuiniger en is 1:18 a 1:19 vrij gemakkelijk haalbaar.
     
  18. Aanvulling.
    Het verbruik wat de BC aangeeft verschilt niet zoveel met de uitkomst aan de pomp. Voorbeeld. Net de tank weer gevuld. 600 km gereden op 36 liter. Dus 1:16.6. Volgens de BC: 5.9 l/100km = 1::16.9
    Ik rij op zomerbanden. Goodyear Efficiënt Grip 215/50-17.

    Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
     
  19. Erg dorstig met een gemiddelde van 1:17 zegt ie. :grin:
    Hoeveel lol in het autorijden moet je nog meer laten om nog een lager verbruik te krijgen.

    Onze diesel haalt net iets meer dan 1:18. Spreek ik niet eens over mijn 2.0 duratec. Als ik daar 1:11 mee doe ben ik tevreden.

    Lijkt me heerlijk om vooraan in de file te rijden... persoonlijk vind ik het nogal irritant dat mensen niet de maximale snelheid rijden terwijl dit wel zou kunnen.
    Egoïstisch is het ook wel. Op een stuk waar je 130km/h mag, is het verschil al 20km/h. Dat houdt in dat als iedereen netjes 130 rijdt en ze jou tegenkomen, helemaal wanneer jij besluit met 110 op de cruise die vrachtwagen in te halen, zij of moeten afremmen of je moeten ontwijken. Maar ja, zolang jij maar zuinig rijdt.
     

  20. Hahahahahahaha 1+
    Voor mij is autorijden ook wel een beetje plezier hebben. Niet dat ik nu de strepen op straat zet bij het wegrijden maar toch. En beetje gas geven en niet vooraan in de file rijden is toch wel wat ik doe.
    Mijn/ons gemiddelde met de 1.0L is 7,6ltr/100km. Dit geeft dus aan dat er wel een beetje word door gereden met de auto :schater::schater:
     

Deel Deze Pagina