1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik koelvloeistof focus eco boost 1.0 2014

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mokie14, 5 apr 2023.

  1. Beste,

    Helaas heb ik niet veel tijd om hier regelmatig te lezen. Wel veel goede tips en adviezen!

    ik zit nu met het volgende, mijn Focus ecoboost 1.0 uit 2014. Heeft de laatste tijd erg veel dorst en verbruikt veel koelvloeistof.

    mijn vaste (betrouwbare) garage heeft z een beetje alles al doorlopen.
    - Geen uitwendige lekkages zichtbaar
    - Geen Oliemayo onder de dop zichtbaar
    - Koelvloeistof getest en heeft geen olie resten.
    - Kachelradiateur heeft geen lekkage.
    - Bougies vertonen geen sporen van ontbrand koelvloeistof.
    - Geen afwijkende rook uit uitlaat.
    - Dop expansie vat vervangen.

    Garage denkt toch een koppakking maar zeker weten doen we het niet. Wel een duur geintje als dit het niet blijkt te zijn. Mijn garage wil mij dit ook weer niet aandoen:)

    gek genoeg staan we voor een raadsel waar de vloeistof blijft. Gooi er nu min. 1,5ltr per week in.

    Is er bij jullie iemand die hier wrvaring mee heeft of evt. Zelf heeft meegemaakt? En belangrijker hoe hebben jullie dit toen opgelost?
     
  2. En je radiateur zelf? 1,5 liter is echt veel. dit moet ergens te zien zijn zou je zeggen.
     
  3. Radiateur ook geen sporen. :(
     
  4. Is er ook een compressie test of nog beter, een cilinder leak test gedaan?

    Anders kan je de garage eens vragen de koelvloeistof af te tappen. En dan een vaccuum test op t koelsysteem te doen.
     
  5. Goeie vraag, ik ga dat zeker nog even navragen bij hem.
     
  6. Is het ondertussen duidelijk?
     
  7. Waarschijnlijk wel, ondertussen staat hij er al een tijdje en hebben zn mn blok opgestuurd. Wat ze gevonden hebben is dat mn kop krom was en afgevlakt moest worden. Het blijft ook voor dat bedrij f een raadsel waarom nergens iets terugbte zien was van een lekkage… al met al een duur geintje ben ik bang…
     
  8. Hadden er beter gelijk een ander blok uit een schadeauto in kunnen zetten.
     
    Mokie14 vindt dit leuk.
  9. As de kop.krom is dan is ie ooit heet geweest. Miss is ooit dat plastic Y-stuk in de retourslang kapot gegaan en is ermee doorgereden..
     
    Mokie14 vindt dit leuk.
  10. Ik ben bang dat er heel wat auto’s met dit probleem zijn ingeruild en weer doorverkocht zijn zonder dit te weten…
     
    Mokie14 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Exact..
     
    Mokie14 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Maar was dat juist niet de terugroep actie vanwege de kvs problemen en heetlopers? Of vergis ik me nu heel erg.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. die terugroepactie was voor de 1.6 EcoBoost als ik mij niet vergis.
     
  14. Was idd voor de 1.6.
    Ik heb alleen een terugroepactie van dat koppelingverhaal gehad met mijn mk3.5 1.0
     
  15. Jup, mijn 1.0 had volgens de RDW 1 terugroepactie, dat was inderdaad vanwege de koppeling. En dat bleek uiteindelijk een software-update te zijn, tenminste, dat las ik hier.
     
  16. De terugroepactie van de koppeling zou juist niet in de koppelingsplaten zitten, maar in de drukgroep,
    hierin zouden haarscheurtjes in de "vingers" van de drukgroep kunnen ontstaan waardoor deze zijn
    kracht verliest, gevolg is een slippende koppeling.
    De test is uiterst amateuristisch te noemen voor een terugroepactie waarvan ze weten dat er schade kan
    ontstaan, ze zetten hem in zijn 3e of 4e versnelling, laten de toeren oplopen naar pak hem beet 3000tpm,
    en laten dan de koppeling opkomen, valt hij bijna direct uit: koppeling goed, gaan de toeren langzaam naar
    beneden: koppeling fout.
    Alleen kan je op deze manier niet zien of er haarscheuren op treden in de drukgroep, hadden ze het goed willen
    doen, dan hadden ze alle koppelingen uit die batch terug moeten roepen en vervangen.....dan doe je een echte
    terugroep actie
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. @DexterXL
    https://www.google.com/amp/s/car-recalls.eu/ford-recall-2009-2016-clutch-pressure-plate/amp/
    Hier staat niks over haarscheurtjes in diafragmaveer van de drukgroep. Issues met drukgroep komen alleen wanneer koppeling versleten is en overmatig slipt en onnodig warmte in de drukgroep stopt.

    Alleen dat zonder start/stop systeem altijd nieuwe koppeling kreeg.
    Degene met start/stop. Werd er gecontroleerd of koppeling op dat moment niet slipt.
    Slipt het niet nieuwe software ter detectie van slippende koppeling.
    Mocht het slippen dan krijg je storing melding.

    Enige is dat amerikanen meteen paniek zaaien met formulier. Dat het gedaan moet worden ivm anders brand kan veroorzaken. Het kan zeker extra schade veroorzaken. Want heb aantal keren bak vervangen omdat daar diafragmaveren inzatten. Rede te lang doorrijden met versleten koppeling

    Mijn ogen goeie terugroepactie. Als koppeling later gaat slippen wordt je op tijd gewaarschuwd.
     
  18. Mhh, dat zou dan betekenen dat de koppeling bij mijn C-Max wel vervangen is, aangezien die niet met een start-stop systeem is uitgerust.
    De auto is wel terug geweest voor die terugroepactie is mij verteld (RDW geeft ook geen openstaande terugroepacties).
     
  19. Kan kloppen dat dit er niet in vermeld staat, maar is wel degelijk het verhaal waar het om gaat volgens een Ford monteur zelf, is ook niet voor niets dat ze nog steeds
    actie ondernemen als mensen klagen hierover.
    Dus nee, geen goede terugroep actie, gewoon net voldoen aan wat net is toegestaan, maar de gebruikers op de lange termijn opzadelen met een te vroege kostenpost
    voor de koppeling, gewoon niet Ford-waardig
    En in mijn geval zat er dus tussen de terugroepactie en de klachten nog geen 25.000km
     
  20. @DexterXL
    Heb van dag 1 het gek gevonden dat ze software erop gaan zetten die merkt of koppeling slipt.
    Net alsof klant niet kan merken dat dit slipt.
    Ok eerlijk is wel heb gevallen gehad dat klant idd dit niet merkte.
    Alles blauw aangeslagen door de hitte en zelfs complete voering weg. Haarsheuren alleen gezien ivm alles te warm is geweest. Anders nooit.
     
    DexterXL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina