1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Mijn 2e Focus | DAB+ en camera

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Martin123t, 30 okt 2022.

  1. Vorige week zaterdag hebben wij onze tweede Focus opgehaald. Door de goede ervaringen met de MK 1 en de enorme informatie op dit Forum hebben wij lang gezocht, maar het is een MK 3.5 geworden met 68.000 op de klok. De auto is in november 2016 op de weg gezet in Duitsland en op 23 augustus 2017 in Nederland geregistreerd.

    Ondanks het vele zoeken door Nederland hebben we de auto toevallig aangeschaft bij een Ford-dealer hier in het Noorden. Het belangrijkste voor de beslissing van aankoop was het onderhoud en de kilometerstand. Verder moest het minimaal een Titanium zijn met verwarmde stoelen. De dealer heeft de auto in 2017 geleverd aan de vorige eigenaar met een kleine beurt en motorolie '5w20 E Magna Professional'. Sindsdien heeft de auto elk jaar in augustus een beurt gehad bij de dealer met oliewissel met dezelfde omschrijving. De laatste beurt was op 28-7-2022. Voor wat betreft de olie, ik ben er vanuit gegaan dat het hier Castrol betreft met de juiste specificatie: bij de Ford-dealer mag je hier wel op vertrouwen!?

    Afgelopen week 2 banden vervangen, uitgelijnd en koplampen gesteld en gisteren het eerste ritje gemaakt. De achterbanden waren nog (origineel) van 2016. De komende weken maar eens de auto ontdekken.
    [​IMG]
     
    Maestro, M.Blaak, Frank Focus en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. [​IMG]
    Het was tegen de verwachting in een mooie herfstdag vandaag. Een mooie dag om de airco te srevicen. Deze auto is voorzien van een systeem met het nieuwe R1234yf koudemiddel. Ik las dat dit vanaf de 8e maand 2016 is toegepast maar de alle lijsten met vulhoeveelheden spreken dan van de Focus IV, dit is toch echt een MK 3.5.
    De auto rijdt snaarstrak op de nieuwe banden en de perfecte uitlijning draagt er ook aan bij. Wel hoor ik op klinkerweggetjes een irritante rammel in het dashboard boven het scherm en rechts achter hoor ik soms een geluid alsof de gesp van de gordel tegen de c-stijlbekleding tikt. Dit is niet zo en het gebeurt alleen bij langzaam rijden over een hobbel. Beide zaken vergen meer onderzoek. Komende vrijdag wordt de auto gepoetst, dan is het uiterlijk helemaal prima wat mij betreft.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  3. mooie auto hoor, en hopelijk kom je er achter wat de rammel is. Niets iets los liggen in het handschoenenkastje? Of misschien een keer gedemonteerd geweest en niet correct teruggeplaatst?
     
  4. jij hebt de MK3,5 oftewel de gefacelifte MK3 die door sommige onderdelen sites gezien wordt als MK4
    altijd op het bouwjaar letten.

    en mijn Focus is van Januari 2016 en heeft ook het nieuwe koudemiddel.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  5. Gefeliciteerd met de nieuwe Focus!
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  6. Mooi ding Martin! Mag je trots op zijn!
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  7. #7 Martin123t, 22 nov 2022
    Laatst bewerkt: 22 nov 2022
    Gisteravond was het klusavond. Het was mij opgevallen dat de koelvloeistoftemperatuurmeter langzaam op de middenstand kwam, het duurde in het begin meer dan 20 km tot de meter op de deze stand stond. Uiteindelijk was het mij duidelijk dat de thermostaat zijn werk niet goed deed. De ECOboost heeft twee thermostaten, nu de koelvloeistof er toch af moest dan maar beiden vervangen. De leverende dealer stelde de thermostaten kosteloos ter beschikking. Het was nodig, want met de kou van afgelopen weekend bleef de meter onderin: niet goed!
    [​IMG]
    Gisteravond na werktijd de Focus maar op de brug gezet en de thermostaten vervangen.

    Na montage moest het systeem gevuld worden, gelukkig hebben wij daar op de zaak een mooi systeem voor, de vloeistof wordt zo onder vacuüm gevuld.
    [​IMG]
    Met dank aan mijn collega Patrick die de helpende hand toestak kon ik rond de klok van 21.00 uur weer huiswaarts keren met een motor die lekker op temperatuur kwam. Welke thermostaat nu het euvel veroorzaakte? Ik kan het niet zeggen.
    [​IMG]
     
  8. Sinds de thermostaten zijn vernieuwd rijdt de auto probleemloos. Ik heb eigenlijk niets te melden, ik heb ook weinig tijd. Ten eerste door de nieuwe woning en per 1 april 2023 heb ik ook een nieuwe baan aanvaard.
    [​IMG]
    Omdat nu onze vakantie is begonnen heb ik wel op 29 april 2023 de olie ververst inclusief oliefilter en carterstop bij km-stand 77.531. De laatste beurt was bij 67.485 bij de Ford-dealer waar hij tot nu toe elk jaar zijn beurten kreeg. Omdat de auto een poosje met defecte thermostaten heeft gereden en dus af en toe te koud bleef leek het mij verstandig om toch de olie maar te verversen, wellicht niet per se nodig maar toch. Met de caravan op de autoroute du soleil moet de motor toch harder werken dan gewoonlijk. Ik heb wel eens gelezen dat bij zware belasting de interval gehalveerd dient te worden. Korte ritten gelden als zware belasting, defecte thermostaten maken het ook niet lichter allemaal, zo lijkt mij.
    [​IMG]
    Hoe het ook zij; ook met de caravan doet de auto wat je ervan verwachten mag. Dat de auto moet werken blijkt wel uit het benzineverbruik.
    [​IMG]
     
    gerardTDCI en Tom91 vinden dit leuk.
  9. Goed nieuws allemaal, thermostaat weer werkend, beurtje gedaan, nieuwe baan en vakantie. Lekker hoor.

    Uit nieuwsgierigheid aan de hand van je verbruik met caravan, in welke versnelling rijdt je met de caravan achter je auto? En hoe hard rijd je dan op de snelweg met de combinatie?
     
    Jesaja60 vindt dit leuk.
  10. Ik rijd hoofdzakelijk in de 5e versnelling, af en toe ook in de 6. Verder heb ik in Nederland ongeveer 90 gereden en in Frankrijk op de peage 100 km/h.
     
  11. Is volledig afhankelijk van de hele combinatie en dan voornamelijk de balans. Hoe voelt het bij 80-90-100 km/h
    100 mogen rijden is iets anders dan ontspannen 100 rijden met een strakke combi
    Beter wat langzamer dan in de kreukels
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Klopt, wij hebben een kleine caravan die als een blok op de weg ligt.Het Alko chassis is perfect en de afstand van kogel naar as is lang, deze caravan slingert niet. Ik kan met deze caravan ook 130 rijden, maar dat vind ik niet verantwoord. Rond de 100 km/h rijdt het zeer ontspannen; de eerste dag zijn we dan ook 882 km opgeschoten.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Op vakantie in Frankrijk neem ik de tijd om zaken op een rijtje te zetten, zo ook betreffende de Focus. Nog steeds erg blij met de auto; het voertuig voldoet aan de verwachtingen. Ooit keek ik op Etis voor het een en ander, maar dat lukt mij nu niet (meer). Ik geloof dat dit een algemeen feit is?
    Als ik de onderhoudsgeschiedenis bekijk dan heeft de auto keurig elk jaar nieuwe olie gehad + filter, uitgevoerd door de dealer. Alleen de laatste oliewissel heb ik zelf uitgevoerd, dit vanwege de vakantie. Wie kan mij zeggen welk onderhoud er in augustus moet worden uitgevoerd? Mijn gevoel zegt een grote beurt met bougies en alle filters, maar wie kan me zeggen waar ik het officiële schema van Ford kan vinden?
    [​IMG]
     
  14. Staat dit niet in het instructieboekje?
     
  15. Wat ik kan vinden in het boekje is de interval (20k of jaarlijks) maar niet wat er moet gebeuren. Ik heb ergens gelezen dat de bougies om de 60k dienen te worden vervangen of om de 3 jaar (?). Ik krijg het eerlijk gezegd niet duidelijk voor mijzelf.
     
  16. Miss heb je hier wat aan. heb ff via mijn oude mk3.5 1.0 gekeken bij onze onderdelenleverancier.
    upload_2023-5-26_13-19-11.png
     
  17. Duidelijk, dankjewel. Dit is al een mooie richtlijn. In mijn geval zou ik nu dus alle filters en de bougies moeten vernieuwen.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  18. Hallo Ik heb sinds vorig jaar een EcoBoost 1.6, 192 pk (getuned) en ook al diverse malen met Caravan naar Frankrijk geweest, o.a. Parijs. Ik rij grotendeels op LPG. Normaal gebruik ik ongeveer 1 op 11 aan LPG. Met de caravan erachter, met gemiddelde snelheid van 95/97 km kom ik op een verbruik van 1 op 7 of 8. Dat is dus best wel te merken, maar zeker niet dramatisch.
     
    Martin123t vindt dit leuk.

  19. Aanvulling op mijn eerdere berichtje van net. Ik rij meestal in de 5e versnelling met de caravan. Wat meer toeren, maar zeker betere koeling zo.
     
  20. We genieten nog steeds, ondertussen aan de Côte d'Azur in Zuid-Frankrijk. De Focus bevalt ook steeds erg goed en ik vind het leuk om te lezen op dit forum; een mooie vakantiebezigheid.

    De trekhaak van onze Focus is niet af-fabriek geleverd. Ik las hier dat vanaf een bepaalde productiedatum Ford op de 1.0 ECOboost in de fase 2 de koelventilator op de intercooler heeft wegbezuinigd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd schrijft Ford wel voor om, wanneer deze ontbreekt, de koelventilator op de intercooler te (laten) monteren. Als je de motorkap opendoet kun je simpelweg van bovenaf zien of deze vin (4) gemonteerd is.
    [​IMG]
    Bij ons is dit niet het geval. Ik ga hierom na de vakantie op zoek naar betreffende ventilator om deze alsnog te monteren.

    Ondertussen vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde is, buiten het feit dat Ford dit voorschrijft. Al lezende begrijp ik dat de ervaring is dat deze vin aanslaat bij warme omstandigheden, bijvoorbeeld tijdens het manoeuvreren op de camping: hier valt natuurlijk wat voor te zeggen. Ik ga ervan uit dat bij bijvoorbeeld 80 km/h er voldoende rijwind is en dat de vin dus niet aanslaat. Feitelijk zorgt de vin dus voor beter gekoeld inlaatlucht tijdens extreme(-re) omstandigheden, ik neem aan met betere motorprestaties tot gevolg.
     

Deel Deze Pagina